The Student Room Group

Where are all the Swedes???

Scroll to see replies

Reply 60
Hmm... I started off trying to learn some basic grammar and some nouns, but again that didn't get too far.

I do know:

Mangå backär sma, blir en stör å... :p:

Hehe :smile:
Reply 61
Hahaha

Många bäckar små, blir en står å.
Reply 62
:biggrin: vad håller du med jb? Lär honom inte fel....:eek:

The correct sentence is

Många bäckar små, blir en stor å.:smile:

Well have you thought about continuing with your studies sometime? Btw, do you know what my name on TSR means?
Reply 63
It's not a duck is it..? :p:

I've definitely thought about trying to get back into it alot more, it's just difficult at the moment with my A Level studies... :frown:

And thanks for the correction... :redface:
Reply 64
Sure it's Duck, that's what I'm called. (Not because of my looks but of my name:biggrin: )

Well I can relate to that but what about in the future? You can be a true :viking: :wink: .

Oh I think that I've been on TSR too long for my own good now.

God Natt :smile:
Reply 65
Hahahaha jag skrev "står" istället för "stor".

Ungefär som när jag sa "muste" istället för "måste" till en vän.
Reply 66
Shiit, har också börjat inse att det är ganska vanligt att flytta iväg till UK... (Dock inte många till just Brighton tydligen.....) Jag menar, Ankan, vad är oddsen att två stycken i våran lilla klass skulle genomlida UCAS-ansökningar :p:

Någon som vet hur/vart man skickar in slutbetygen efter studenten..??? Vill ju en unconditional snart som möjligt.....:biggrin:

cheers./J
Reply 67
Heeeej Jimster:biggrin:
Det var länge sedan man såg dig här i krokarna....Jag vet var jag ska skicka mitt iaf. Du ska skicka det till Admissions Office. Jag ska ha ett kuvert adresserat och klart fredag att det bara är att skicka direkt. Du kan enkelt ta reda var du ska skicka det om du e-mailar dem eller går in deras hemsida och letar litegranna. Lycka Till!!

Förresten hur är det med säckgången imorgon? Har du hört något?

/A
Reply 68
Ankan
Heeeej Jimster:biggrin:
Det var länge sedan man såg dig här i krokarna....Jag vet var jag ska skicka mitt iaf. Du ska skicka det till Admissions Office. Jag ska ha ett kuvert adresserat och klart fredag att det bara är att skicka direkt. Du kan enkelt ta reda var du ska skicka det om du e-mailar dem eller går in deras hemsida och letar litegranna. Lycka Till!!

Förresten hur är det med säckgången imorgon? Har du hört något?

/A



OK, ja, jag får nog ta reda det...men ska man skicka in resultat till sin insurance också..???
Jadu, säckgången, ska du den..? Funderar att hoppa över det (haha, nu var jag rolig :p: ) och bara trädgården kvällen istället...Men ska nog tills kolan iallfall, måste städa ur skåpet, lämna tillbaka böcker, och har vi väl staden och framtiden också..??
I want to learn Swedish. I started reading random articles in Swedish on Wikipedia. But unfortunately, it's not a very effective way to learn Swedish... I've noticed there are quite a few similarities with German...from what I can guess, 'vapen' is crest/logo and in German it would be 'wappen'....
Reply 70
Wikipedia enlightens the people!!! :adore:

:dancing:
Reply 71
galadriel100
I want to learn Swedish. I started reading random articles in Swedish on Wikipedia. But unfortunately, it's not a very effective way to learn Swedish... I've noticed there are quite a few similarities with German...from what I can guess, 'vapen' is crest/logo and in German it would be 'wappen'....


Vapen also means arms. If you can read articles in Swedish your knowledge of the language must be quite good. :biggrin: There are quite a few similarities between German and Swedish the mostly the word-section. :p: I get so happy when I hear all about this wanting to learn Swedish..

And Jimster even if Jörgen hates Wikipedia we will defend it till the end...:fight:
Reply 72
I can speak semi conversation german, so will learning swedish be easier?
Reply 73
bally
I can speak semi conversation german, so will learning swedish be easier?

Oh, sorry to disappoint you but I've hear said that Swedish is the most difficult language in Europe to learn, with the exception of French of course.

But I have a friend who was an exchange student and she learned the language quite rapidly. She studied Swedish for about a year and she almost became fluent. Then I have loads of other friends who have learnt Swedish and it's like every other language, if you're in a country where people speak the language you learn it very fast.

But if you have studied German it's easier to learn Swedish since there are many similar words and I think that we have kind of the same sentence structure.

But then I have never studied German myself but my friends who have, have had it loads easier then me (studied French for 6 years, still really bad at it).
Reply 74
Hejs Jimster
Jag glömde en sak förut:rolleyes: Vet du var Josefin bor ngnstanns för det vet inte jag..Roligt att leta efter stället studentens morgon..
Hur var det Trädgården då? Jag inser nu att du inte varit där än och inte heller kommer att vara det föräns om ca sex timmar men iaf..:p: Men du ska väl ut studenten också va? Jo men det måste du juhe. Vet du när vi skulle ha middagen föresten. (Hon inser plötsligt att hon inte skriver det här hotmail utan ett forum och taggar ned frågorna :redface: )
Reply 75
Ankan
Hejs Jimster
Jag glömde en sak förut:rolleyes: Vet du var Josefin bor ngnstanns för det vet inte jag..Roligt att leta efter stället studentens morgon..
Hur var det Trädgården då? Jag inser nu att du inte varit där än och inte heller kommer att vara det föräns om ca sex timmar men iaf..:p: Men du ska väl ut studenten också va? Jo men det måste du juhe. Vet du när vi skulle ha middagen föresten. (Hon inser plötsligt att hon inte skriver det här hotmail utan ett forum och taggar ned frågorna :redface: )


Haha, ja blev du lite förvirrad. Kanske lite surrealistiskt att prata om det här ett brittiskt studenforum :biggrin: hehe. Jo jag kommer inte ihåg exakt var det var, men om du går in eniro.se och söker henne står hon med och kan du klicka en karta där det är utpekat var hon bor...tror det är ganska nära mig faktiskt :p:
Nej, än har jag inte vart trädgården, har nyss sovit :redface: Jo självklart blir det ju ut fredag också, men det kommer nog vara drygt det alltid är jättemycke människor där studenten...:eek: Middagen? Hmmm...nej ingen aning..Men vi kan ju fråga SpSp lastbilen :biggrin:

Haha, nej nu ska jag nog göra nåt annat..kommer blir drygt att fixa iordning lastbilen imorron...:frown: funderar att dissa själva uttsmyckningen i morgårdshammar....det verkar lamt :p:

Ja, vi syns hemma hos Jossan..! :biggrin:
Reply 76
Jisses, snackar ni studentengrejer? Jag tog studenten förra året, tunga grejer! Sjung om studentens lyckliga da'r! Grattis i fall!
Reply 77
jag håller med. Det är grymt mycket som måste göras innan man får sluta. Imorgon är det dock äntligen dags. Vad skönt det ska bli och blir det att skicka sina betyg en gång till Unisen. Vad har du gjort sen du tog studenten jb?

Jimster jag hittade det men vet inte riktigt var det ligger jag kanske kommer lite sent ev. :rolleyes: Blir det cider champange-frukosten då?
Reply 78
Grattis. Kul! Jag minns min student som... ja... champagne,vin, sprit, musik och udda upptåg. Jag har studerat lite, tagit 29 poäng KTH. Men mest har jag festat odrägligt mycket. I retrospect känns det lite tungt att man inte sparade pengarna till UCL dock. Men men, glada minnen är bättre än en fylld plånbok, I guess!

Vad är detta? Cider champagnefrukosten?

Hur kommer studentdagen se ut? Min var följande: champagne frukost inomhus, sen champagnefrukost utomhus, sen vinglig gång till skolan, väl där lunch med hela avgångsklassen, massa tal, lite stipendieutdelning, lite sång, lite tal - öl, cider och vin. Därefter utspring. Mer öl, vin, sprit, champagne cider. Därefter ombyte inför flaket. Upp flaket. Åkte runt Stockholm, ungefär här börjar det spåra ur. Vi tar upp okända flaket. Vi gör saker som man inte bör skriva TSR. Därefter åkte jag hem för studentmottagning - släkt & vänner. Mer champagne och vin. Därefter mötte jag upp vänner och åkte båt = förkrök. Därefter landade vi vid festen för hela avgångsklassen. Därefter är det hela lite suddigt. Jag minns dans, drinkar och en taxi hem.. eller någon annanstans. Överlevde gjorde jag i alla fall. Jag kräver en genomgående redovisning av era studentdagar. Jag kan dock rekommendera ett måttligt (i det här sammanhanget: runt 2.5 promille) alkoholintag.
Reply 79
jb_sweden
Grattis. Kul! Jag minns min student som... ja... champagne,vin, sprit, musik och udda upptåg. Jag har studerat lite, tagit 29 poäng KTH. Men mest har jag festat odrägligt mycket. I retrospect känns det lite tungt att man inte sparade pengarna till UCL dock. Men men, glada minnen är bättre än en fylld plånbok, I guess!

Vad är detta? Cider champagnefrukosten?

Hur kommer studentdagen se ut? Min var följande: champagne frukost inomhus, sen champagnefrukost utomhus, sen vinglig gång till skolan, väl där lunch med hela avgångsklassen, massa tal, lite stipendieutdelning, lite sång, lite tal - öl, cider och vin. Därefter utspring. Mer öl, vin, sprit, champagne cider. Därefter ombyte inför flaket. Upp flaket. Åkte runt Stockholm, ungefär här börjar det spåra ur. Vi tar upp okända flaket. Vi gör saker som man inte bör skriva TSR. Därefter åkte jag hem för studentmottagning - släkt & vänner. Mer champagne och vin. Därefter mötte jag upp vänner och åkte båt = förkrök. Därefter landade vi vid festen för hela avgångsklassen. Därefter är det hela lite suddigt. Jag minns dans, drinkar och en taxi hem.. eller någon annanstans. Överlevde gjorde jag i alla fall. Jag kräver en genomgående redovisning av era studentdagar. Jag kan dock rekommendera ett måttligt (i det här sammanhanget: runt 2.5 promille) alkoholintag.




Haha, men asså cider champangefrukosten kan ju fungera iallfall... :p: Våran skola är alldeless för konservativ (tråkig) för att hålla med sånt..haha, nej, men det blir nog champange iallafall anna, eller ja, det beror väl alla andra iofs.

Ja, om typ 48timmar kommer det att finnas redogörelser tsr om hur vår student var :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Quick Reply