The Student Room Group

The Norwegian Society

Scroll to see replies

Original post by stifa
Kan du ikkje prøve å forklare kva du trur teksten handlar om? Om du søker meir hjelp, finn du fleire som er villige til å hjelpe diskusjon.no sine utdanningsrelaterte fora.


mh...eg trur teksten handler om ei jente som er samisk men som ikkje har heilt realisert det, før ho blir "mobba" for utsjånaden sin...?
eg veit ikkje teksten forvirra meg litt...
:confused:¨

forumet som du henviste meg til virker meit som et forum for diskusjon om tekniske ting...o.O
(edited 12 years ago)
Reply 641
Original post by donotpanic:P
mh...eg trur teksten handler om ei jente som er samisk men som ikkje har heilt realisert det, før ho blir "mobba" for utsjånaden sin...?
eg veit ikkje teksten forvirra meg litt...
:confused:

Ho er fullt klar over at ho er samisk. Ho bur i eit nabolag der det bur mange samar. Naboane hennar ser ho som norsk eller «50% norsk, 50% samsk»; dei nemnar òg at mor hennar er norsk òg. Ho ser seg sjølv som samsik, og forsøker å lære det samiske språket, men ho gir opp berre etter eit par månedar. Andre samar blir fornerma når ho helsar dei med de enkle frasane ho kan. Seinare drøymar ho om at ho snakkar samisk saman med andre samar; sjølv om hu hugsar kva ho har sagt, gløymar ho sjølve orda. Når ho da prøver å lære seg samisk, lærar ho samisk mykje lettare og kan byrja å snakke med dei andre samane samisk.

I hope you understand that compressed mess.
Original post by stifa
Ho er fullt klar over at ho er samisk. Ho bur i eit nabolag der det bur mange samar. Naboane hennar ser ho som norsk eller «50% norsk, 50% samsk»; dei nemnar òg at mor hennar er norsk òg. Ho ser seg sjølv som samsik, og forsøker å lære det samiske språket, men ho gir opp berre etter eit par månedar. Andre samar blir fornerma når ho helsar dei med de enkle frasane ho kan. Seinare drøymar ho om at ho snakkar samisk saman med andre samar; sjølv om hu hugsar kva ho har sagt, gløymar ho sjølve orda. Når ho da prøver å lære seg samisk, lærar ho samisk mykje lettare og kan byrja å snakke med dei andre samane samisk.

I hope you understand that compressed mess.


tusen takk, det hjalp faktisk ganske mykje...:smile:
eg "berre" finne starten...:colondollar:
Reply 643
Original post by stifa
Noen småfeil der. :tongue:

Og lykke til! :wink:

Burde egentlig har vært "liten"? Det er problemet når jeg har lært mestparten av norsken min muntlig. Alle sier "lille" hele tiden!! :p:
Reply 644
Original post by Becca
Burde egentlig har vært "liten"? Det er problemet når jeg har lært mestparten av norsken min muntlig. Alle sier "lille" hele tiden!! :p:

Where in the country have you been living? «lille» is only used before a singular definite noun, regardless of genus:

En liten gutt -- den lille gutten
Ei lita jente -- den lille jenta
Et lite barn -- det lille barnet

Dansker bruker «lille» overalt, derimot, virker det som.

Den andre feilen var en «ord delings feil» (orddelingsfeil). Å dele ord feil er en stygg uvane som mange nordmenn også har. Huskeregel, om to eller flere ord utgjør et nytt substantiv eller adjektiv for eksempel, skal orda som regel slås sammen.
Reply 645
Original post by Becca
Burde egentlig har vært "liten"? Det er problemet når jeg har lært mestparten av norsken min muntlig. Alle sier "lille" hele tiden!! :p:


Grammar nazi on duty. :tongue:

Gratulerer med moderatortittelen og forfattertilbudet! Lykke til!
...
(edited 12 years ago)
Reply 647
Hei! Gadd ikke å lese gjennom hele tråden, beklager at jeg spør om noe som sikkert er blitt svart før!

Av lånekassen får man 80k ++ per semester, og skolepengene er jo ofte like dyrt, og det vel betalest med en gang? Hvordan gjør dere det da? Har dere ikke penger resten av året? Eller er de 80k utenom lån til skolepenger? Kan hende jeg har misforstått helt da :tongue:
Reply 648
IELTS gikk bedre enn forventa: 7.5 totalt med 8.0 i lesing og 7.0 i skriving, og 7.5 i lytting og snakking.

Det vil si 5 unconditional offers. :biggrin:




Original post by Karina.J
Hei! Gadd ikke å lese gjennom hele tråden, beklager at jeg spør om noe som sikkert er blitt svart før!

Av lånekassen får man 80k ++ per semester, og skolepengene er jo ofte like dyrt, og det vel betalest med en gang? Hvordan gjør dere det da? Har dere ikke penger resten av året? Eller er de 80k utenom lån til skolepenger? Kan hende jeg har misforstått helt da :tongue:

Ta deg en snartur innom Lånekassens nettsider du, og kom tilbake når du har lest alt nøye nok. :wink:
(edited 12 years ago)
Reply 649
Har gjort det.. og gjorde det igjen nå! Sånn som jeg forstår det får du halparten av skolepengene pluss halvparten av stipendet per semester.. men da du jo bruke hele summen for 1. semester til å betale skolepengene? :s-smilie:
Reply 650
I thought this was going to be about the Norwegian Blue from the Monty Python sketch for a minute.

Anyway, I'm not from Norway, but I am pining for the fjords. :biggrin:
Reply 651
Original post by Karina.J
Har gjort det.. og gjorde det igjen nå! Sånn som jeg forstår det får du halparten av skolepengene pluss halvparten av stipendet per semester.. men da du jo bruke hele summen for 1. semester til å betale skolepengene? :s-smilie:


Det får du heller høre med universitetene du har søkt om; jeg antar at de deler opp innbetalinga.
EDIT: Her er hvordan University of Bath håndterer det:
To pay by debit card, you can enter the details safely and securely when you register online.
- There is no commission charge for payments by debit card
- We allow payments by debit card in two instalments without additional charges
- The first and second instalment will be 50% of the tuition fee
Please note: We cannot accept Solo and Visa Electron cards with online or telephone payments. If you want to pay with these cards, you must do so at the Cashier's Office in Wessex House 3.38.


EDIT 2: De krever en ekstra 1000-lapp da, står det lenger ned siden; slik info finner du sikkert der du finner ut hvor mye universitetene krever i skolepenger, vil jeg anta.
(edited 12 years ago)
Reply 652
Original post by Karina.J
Hei! Gadd ikke å lese gjennom hele tråden, beklager at jeg spør om noe som sikkert er blitt svart før!

Av lånekassen får man 80k ++ per semester, og skolepengene er jo ofte like dyrt, og det vel betalest med en gang? Hvordan gjør dere det da? Har dere ikke penger resten av året? Eller er de 80k utenom lån til skolepenger? Kan hende jeg har misforstått helt da :tongue:


Du får de samme ~90K per år for leveutgiftene som norske studenter, i tillegg til stipend/lån for skolepenger. Det er mulig du får et problem med skolepenger om det er mer enn ~120K per år, hvis universitetet ikke er lånekassens liste over universiteter de gir ekstra støtte til (opptil ~175K tror jeg det var, sjekk her), eller hvis det overskrider dette.

Hvilke universiteter har du vurdert og hvilke(t) fag?

Edit: Haha wups, oppdaget nettopp at jeg bare kom til bunnen av siden, ikke slutten av tråden. Men hvis du svarer det siste spørsmålet kan du kanskje mer nøyaktig hjelp :^_^:

Skjønte nettopp spørsmålet ditt til og med. Mitt universitet lar meg betale en gang per semester (3 ganger årlig), jeg får noen ekstra stakkarslige renter lånepengene :tongue:
(edited 12 years ago)
Reply 653
Original post by Jørgen

Skjønte nettopp spørsmålet ditt til og med. Mitt universitet lar meg betale en gang per semester (3 ganger årlig), jeg får noen ekstra stakkarslige renter lånepengene :tongue:


Takk, var akkurat DET jeg lurte på. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig! Er sikkert sånn alle universitet da, de burde jo ha ein slags "plan" man kan bruke om man ikke kan betale alt en gang:tongue:
Reply 654
Original post by Karina.J
Takk, var akkurat DET jeg lurte på. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig! Er sikkert sånn alle universitet da, de burde jo ha ein slags "plan" man kan bruke om man ikke kan betale alt en gang:tongue:


Det vil jeg anta. Lykke til! :smile:
Reply 655
Hello! I'm not Norwegian, but just decided to come here and express my eternal love of the Norwegian brown cheese :heart: It is the best freaking thing I've ever eaten :heart:
Original post by stifa
IELTS gikk bedre enn forventa: 7.5 totalt med 8.0 i lesing og 7.0 i skriving, og 7.5 i lytting og snakking.

Det vil si 5 unconditional offers. :biggrin:


Gratulerer! Jeg venter fortsatt i spenning 4 av mine...:s-smilie: Hvor har du søkt?
Reply 657
Original post by hattifnatt
Gratulerer! Jeg venter fortsatt i spenning 4 av mine...:s-smilie: Hvor har du søkt?


Takker :smile:

Jeg søkte ved Bath, Birmingham, Essex, Manchester og Sheffield. Studieprogrammet heter «Computer Systems Engineering» ved alle disse. Jeg var da ferdig med videregående, og har bare tatt IELTS en gang før jul dette året, de kan være mindre skeptisk mot meg da jeg allerede har karakterer og sånt.

Enn med deg? Er du ferdig med videregående, eller er du i Vg3?
Original post by stifa
Takker :smile:

Jeg søkte ved Bath, Birmingham, Essex, Manchester og Sheffield. Studieprogrammet heter «Computer Systems Engineering» ved alle disse. Jeg var da ferdig med videregående, og har bare tatt IELTS en gang før jul dette året, de kan være mindre skeptisk mot meg da jeg allerede har karakterer og sånt.

Enn med deg? Er du ferdig med videregående, eller er du i Vg3?


Oi det ble visst et litt sent svar fra min side :P Jo, jeg gikk ut i 2009, men fant ut i fjor at jeg ville fysikk jeg tar realfag i år. Har søkt Swansea, Edinburgh, Durham, Bristol og Manchester, teoretisk-/astrofysikk. Og kommet inn alle (conditional riktignok), men temmelig fornøyd og gira til høsten :biggrin:
Reply 659
Original post by hattifnatt
Oi det ble visst et litt sent svar fra min side :P Jo, jeg gikk ut i 2009, men fant ut i fjor at jeg ville fysikk jeg tar realfag i år. Har søkt Swansea, Edinburgh, Durham, Bristol og Manchester, teoretisk-/astrofysikk. Og kommet inn alle (conditional riktignok), men temmelig fornøyd og gira til høsten :biggrin:


Kjæresten min studerte astrofysikk Durham :biggrin:

Quick Reply

Latest