The Student Room Group

Shout out to all the Dutch people!

Scroll to see replies

Does anyone watch the Dutch soap, GTST? I love the Lucas/Edwin storyline at the moment. :smile:
Reply 61
Original post by Pop_tart
Ah op die manier! Ja om dan een kamer te gaan huren is wel een beetje weggegooid geld kan je beter voor die weken even bij je ouders intrekken om ook wat geld op te sparen enzo. Ik begrijp wat je bedoelt, elke keer als je net zeg maar je hele kamer hebt ingericht en het is een beetje je thuis moet je er al weer uit. Nomadebestaan, dat is een hele gooede opscrijven :P Een soort van ''Remi, alleen op de wereld'' die rond reist met z'n koffer haha :tongue:

Hier op mijn universiteit blijven de meeste studenten maar 1 jaar op de campus en daarna gewoon studenten woningen die verspreid zijn over de stad (veel studenten woningen ziijn ook gewoon van de uni). Maar ik heb gewoon m'n eigen flat met m'n vriend aangezien het qua kosten niet zo veel uitmaakt en je kan gewoon lekker je eigen ding doen.

Over verzekeringen.. ik heb ook geen verzekering hoor haha :tongue: Toen ik naar engeland ging moest ik m'n nederlandse verzekering opzeggen omdat ik natuurlijk geen 100 euro in de maand ga betalen voor een nederlandse verzekering die me niet helpt voor alles in het buitenland dus toen kwam ik uiteindelijk bij AON terecht. Ze zijn heel makkelijk en je kan het gewoon per maand opzeggen als je wilt. Ik heb die verzekering in m'n eerste jaar gehad maar toen die afliep heb ik ém nooit vernieuwd :tongue: Op dit moment is het niet echt nodig moet ik zeggen. Maar als je een verzekering wil zou ik zeker voor AON kiezen. Ze hebben 3 verschillende pakketten, en in de middelste is alles wel zo'n beetje in begrepen. Maar is het echt nodig? nee, tenzij je hele geke dingen doet en als je HEEL veel pech hebt en altijd bestolen wordt of zo, dan zou het wel handig zijn haha :tongue:


OOH ja engelse mayo is echt vies!! Ik was een keer gaan kijken voor wat mayo en stond in de supermarkt en het is allemaal 1 pot nat XD Hellmann's is de grootse mayo maker in engeland volgens mij maar ik vind het helemaal niks:P
Afgelopen kerst was m'n moeder hier en die had heel veel pannekoeken mix en zo mee genomen en APPELMOES :biggrin: Me vader stuurt om de zoveel tijd ook snijkoeken op enzo haha - Ik moest echt heel hard lachen toen ik dit zo schreef.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in engeland ook altijd nog nederlandse kaas koop XD


yuck Engelse mayo!!! Ik heb ook een vriend daar zitten en ben eigenlijk van plan te commuten van Lancaster naar Manchester (behalve als fabuleus Durham mij een plekje aanbiedt) We hebben al een huisje dus samen met twee anderen wordt het dolle pret in het dorp haha. Ik zal ook wel veel terugreizen om wat dingen in te slaan (chocomel! mayo, stroopwafels, pannenkoekenmix (waarom is dat nou zo moeilijk te vinden daar), vla... zucht...) Alleen, hoezee, geen muggen. :tongue:
Reply 62
Original post by BanannalieFezLover
Does anyone watch the Dutch soap, GTST? I love the Lucas/Edwin storyline at the moment. :smile:


I used to watch GTST when I was a kid XD Don't watch it anymore though. I must admit I do enjoy watching Emmerdale XD

Original post by Seentje
yuck Engelse mayo!!! Ik heb ook een vriend daar zitten en ben eigenlijk van plan te commuten van Lancaster naar Manchester (behalve als fabuleus Durham mij een plekje aanbiedt) We hebben al een huisje dus samen met twee anderen wordt het dolle pret in het dorp haha. Ik zal ook wel veel terugreizen om wat dingen in te slaan (chocomel! mayo, stroopwafels, pannenkoekenmix (waarom is dat nou zo moeilijk te vinden daar), vla... zucht...) Alleen, hoezee, geen muggen. :tongue:


Lancaster - Manchester is toch wel dik een uur rijen! Aan de andere kant als dat betekend dat je gewoon bij je vriend kan wonen is het 't wel waard :tongue:

Trouwens Stroopwafels zijn te krijgen in de Lidl!! In ieder geval de Lidl bij mij in de buurt verkoopt ze. Ze noemen ze wel ''Caramel Wafers''. Beschuit is in de meeste supermarket wel te koop onder de naam ''Dutch Crispbakes'' :smile:

Voor de mayo, echte chocomel, vla en pannekoekenmiz moeten we nog steeds naar nederland :tongue:
Reply 63
Original post by Hipparchia
Jup jup, ik had drie interviews in December 2008 (jezus, dat klinkt lang geleden!). Ik zit op dit moment in mijn tweede jaar Klassieke Talen (Classics). Ik zal trouwens best jaloers zijn als je uiteindelijk naar Bath gaat, daar heb ik altijd al eens naartoe gewild, dat lijkt me zo'n mooie stad!


Drie interviews, hallelujah! Kan me voorstellen dat he zo'n gedoe is, maar wel heel gaaf dat je binnengekomen bent. Ben op dit moment aan het zoeken naar mogelijkheden om naar bath te gaan, maar het lijkt een beetje onmogelijk qua vervoer. Het is veel minder makkelijk bereikbaar dan londen, op dit moment denk ik dat je eerst naar londen moet gaan en dan met de trein naar bath... Nogal lastig. Maar ik hoop dat ik het nog kan zien voordat ik mijn keuze moet maken. Veel succes nog met je studie!
Reply 64
Original post by Elise107
Het is veel minder makkelijk bereikbaar dan londen, op dit moment denk ik dat je eerst naar londen moet gaan en dan met de trein naar bath... Nogal lastig. Maar ik hoop dat ik het nog kan zien voordat ik mijn keuze moet maken. Veel succes nog met je studie!


Minder makkelijk bereikbaar? Je kan gewoon naar Bristol vliegen vanaf Amsterdam met easyjet! Dat ligt nog geen half uur van Bath af!
Reply 65
Original post by Pop_tart
I used to watch GTST when I was a kid XD Don't watch it anymore though. I must admit I do enjoy watching Emmerdale XD



Lancaster - Manchester is toch wel dik een uur rijen! Aan de andere kant als dat betekend dat je gewoon bij je vriend kan wonen is het 't wel waard :tongue:

Trouwens Stroopwafels zijn te krijgen in de Lidl!! In ieder geval de Lidl bij mij in de buurt verkoopt ze. Ze noemen ze wel ''Caramel Wafers''. Beschuit is in de meeste supermarket wel te koop onder de naam ''Dutch Crispbakes'' :smile:

Voor de mayo, echte chocomel, vla en pannekoekenmiz moeten we nog steeds naar nederland :tongue:


Haha, ja.

Ik heb vorige zomer wat dingen uitgeprobeerd (ik was in Morecambe voor 7 weken, wat een gat! :wink: ) en Lancaster - (dichtsbijzijnde Man uni treinstation) is ongeveer 55 minuten, dus het valt mee. Ik heb natuurlijk ook wel een beetje de Nederlandse OV mentaliteit, dus dat kan tegenvallen, maar ik kan in mijn tweede jaar altijd nog naar Manchester verhuizen. Het is zoo spannend. Ik hoop alleen dat alles goed berekend wordt. Hoe ging dat bij jullie? Met cijfers opsturen enzo. Rekenen zij dan gewoon je gemiddelde uit? Zucht, zoveel vragen. :tongue:
Reply 66
Original post by Seentje
Haha, ja.

Ik heb vorige zomer wat dingen uitgeprobeerd (ik was in Morecambe voor 7 weken, wat een gat! :wink: ) en Lancaster - (dichtsbijzijnde Man uni treinstation) is ongeveer 55 minuten, dus het valt mee. Ik heb natuurlijk ook wel een beetje de Nederlandse OV mentaliteit, dus dat kan tegenvallen, maar ik kan in mijn tweede jaar altijd nog naar Manchester verhuizen.


Dat scheelt wel, ik heb ook niet zo veel problemen om met 't OV te gaan alhoewel ik toch heel dicht bij de universiteit


Original post by Seentje
Het is zoo spannend. Ik hoop alleen dat alles goed berekend wordt. Hoe ging dat bij jullie? Met cijfers opsturen enzo. Rekenen zij dan gewoon je gemiddelde uit? Zucht, zoveel vragen. :tongue:


Ik kreeg een ''conditional offer'' en de conditie was dat ik m'n propedeuse haalde. Ik heb zelf de havo gedaan dus heb eerst m'n propedeuse gehaald op het HBO dus er was niet echt spraken van het berekenen van de cijfers.

Wanneer je je offer krijgt kijk alles goed na en als er iets raars is ofzo moet je gewoon bellen en het even over leggen!! :smile: maar ik neem aan dat 't geen probleem zal zijn ^^
Reply 67
He nog meer Nederlanders hier :smile:

Toevallig LSE'ers hier? (Neem aan van niet?)
(edited 13 years ago)
Reply 68
Original post by Hipparchia
Jup jup, eigenlijk is het te vergelijken met de waarderingen op universiteiten hier, waar men eigenlijk nooit hoger dan 80 haalt. Ach ja, na heel veel mailtjes sturen vond ik uiteindelijk twee colleges die wél realistische eisen hadden, namelijk een 8. Downing (waar ik nu zit) wilde zelfs alleen maar een 8 voor relevante vakken. Dat vond ik eigenlijk weer een beetje aan de lage kant, lol, aangezien de enige drie relevante vakken die ik had Latijn, Engels en Nederlandse Literatuur waren :biggrin:


Wat was het andere college dat een 8 vroeg? Vind persoonlijk Downing buiten de bekende als St. Johns en Trinity wel een van de mooiste colleges (samen met Emma) :smile:
Original post by Pop_tart
(...)


OMG SO TRUE, hahaha, ik eet nog altijd met tosti's met Goudse kaas (of moet ik 'Gooda' zeggen? :tongue:). Mensen denken echt dat ik gek ben als ik loop te zeuren over Engelse mayo: 'ja maar Hellman's is toch een A-merk? Wat is dan je probleem?' Het is niet vettig genoeg! Nederlandse mayo is lekker vettig! Appelmoes mis ik ook ontzettend, ik snap echt niet hoe ze hier zonder kunnen. Heb laatst wel appelflappen gemaakt. Het was nog nooit bij mijn vrienden opgekomen dat je ook wat anders dan vlees in bladerdeeg kunt stoppen :tongue: En dan zijn er nog de dingen die je in Nederland eigenlijk praktisch nooit at, maar toch mist... zoals oranjekoek, of tompoezen... of Limburgse vlaai!

Wat betreft stroopwafels, die verkochten ze afgelopen jaar in London, met de koninginnedagviering op Trafalgar Square. Wie gaat er dit jaar naartoe? Het is op 16 april en vorig jaar was het supergezellig! Er gaat niets boven een beetje lopen hossen in het oranje en Amstel drinken, hahaha

Original post by Seentje
(...)


Ik vind de custard hier niet zo dramatisch vies hoor, dus ik kan best zonder vla leven :smile:

Original post by Kwinten
(...)


Newnham College vroeg ook een 8 gemiddeld. De andere colleges vroegen allemaal 9s en Christ's zelfs een 10 gemiddeld, lol. Waarschijnlijk had er na enig overleg vast wel wat af gekund, maar ik kreeg nou niet echt het idee dat de meeste colleges ook maar een greintje verstand van het VWO hadden. Downing College daarentegen leek echt te weten waar ze het over hadden, zelfs heel precies hoe Latijn hier wordt onderwezen etc. Was echt onder de indruk, dus daarom heb ik me daar aangemeld. St. Johns, Emma en Trinity zijn inderdaad ook alledrie erg mooi. Soms als ik in andere colleges rondloop denk ik wel '****, ik had me hier moeten aanmelden', maar als ik dan weer in Downing ben denk ik 'naaaaaah, Downing ftw!' :biggrin:
Reply 70
Ik vond Downing wel gaaf vanwege de ruimte die het heeft. Het heeft ook wel die klassieke look van de oudere colleges, maar is tegelijk ook weer heel modern qua structuur e.d., het beviel mij ook wel daar :smile:
Reply 71
Original post by Pop_tart
Minder makkelijk bereikbaar? Je kan gewoon naar Bristol vliegen vanaf Amsterdam met easyjet! Dat ligt nog geen half uur van Bath af!


Dat lijkt inderdaad wel tr doen, hoewel ik in eindhoven ben en vanuit eindhoven kun je wel rechtstreeks op londen vliegen. Maar misschien ga ik dan toch maar eens kijken voordat ik op mijn offers reageer..
Reply 72
Original post by Elise107
Dat lijkt inderdaad wel tr doen, hoewel ik in eindhoven ben en vanuit eindhoven kun je wel rechtstreeks op londen vliegen. Maar misschien ga ik dan toch maar eens kijken voordat ik op mijn offers reageer..


Ik moet zeggen, heb net even gekeken op internet en zag trein kaartjes van London naar Bath voor 9.50 tot 20 pond, dat valt me reuze mee moet ik zeggen.
Dan is het 't wel waard om naar london te vliegen vanuit eindhoven. Alhoewel met de trein van eindhoven naar amsterdam zal ook wel rond de 20 euro liggen niet?
Nouja je moet maar even kijken naar de verschillende routes en gewoon de goedkoopste kiezen :tongue:
Reply 73
ROBIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNN VVVVVVVVVVVAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNN

PERRRRRRRRRRRRRRSIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!

Holland so should have won the world cup.

RVP
Arsenal Forever
:wink:

Sorry thats what i think when i see Dutch.
loollll

Im not even Dutch
I'm half Dutch and i only have a really primitive grasp of the language.

My Dad and half my family speak Dutch and i really want to learn. Any ideas on how to become fluent?
Reply 75
Original post by JakeNielen
I'm half Dutch and i only have a really primitive grasp of the language.

My Dad and half my family speak Dutch and i really want to learn. Any ideas on how to become fluent?


Well there are loads of websites that have like bits on them but you have to be like pretty determent to learn if you really want to benifit from that you know cause you do have to put some effort in it. For self learning the Rosetta stones series are pretty good but rediculously expensive.

Perhaps the best thing to do if you really want to learn the language is do a short summer course in holland! :smile:

If you need any help or anything about dutch you can always pm me! :smile:
Original post by Pop_tart
Well there are loads of websites that have like bits on them but you have to be like pretty determent to learn if you really want to benifit from that you know cause you do have to put some effort in it. For self learning the Rosetta stones series are pretty good but rediculously expensive.

Perhaps the best thing to do if you really want to learn the language is do a short summer course in holland! :smile:

If you need any help or anything about dutch you can always pm me! :smile:


Thanks! Yeah i did a 2 week course in Amsterdam a few years back at Berlitz but i just couldn't get a grasp of it. I can sort of follow slow spoken conversation. Do you think it would be worth going to live there for a short while after my degree...?
Reply 77
Original post by JakeNielen
Thanks! Yeah i did a 2 week course in Amsterdam a few years back at Berlitz but i just couldn't get a grasp of it. I can sort of follow slow spoken conversation. Do you think it would be worth going to live there for a short while after my degree...?


Well Holland is a lot cheaper compared to the UK (and you get more euros for your pounds lol). I definitely think that would be worth it, obviously if you want it as well! :tongue:

Most people speak English meaning you can easily find your way also in the early stages. If you can for example stay with your relatives perhaps or just rent a cheap flat and try to find a job (like in english/irish pubs) just to earn some money then you can perhaps take some courses every now and then as well.

You could first try staying over the summer holidays for example and if all goes well you could either stay or go back and just rethink what you want to do and make an action plan :tongue:

Also you can watch free dutch tv online, a lot of it might go way too fast for you to understand but you do get more familiar with the language, how things are pronounced, different accents. I think it might be quite helpfull. If you need help navigating around the site I'll be able to help you out.

You can find everything broadcasted on Nederland 1, 2 and 3 on Uitzending gemist.

For the RTL channels you can go to the following website: http://www.rtl.nl/xl/#/gemist/

SBS 6: http://www.sbs6.nl/web/show/id=985609/langid=43/dbid=427/typeofpage=73941
NET 5: http://www.net5.nl/web/show/id=1017155/langid=43/dbid=435/typeofpage=78934
Veronica:http://www.veronicatv.nl/web/show/id=997234/langid=43/dbid=430/typeofpage=78964

A lot of people often start reading just childrens' books or watching programmes/films for kids just because it's obiously easier to understand perhaps you could look into that.
Original post by Pop_tart
Well Holland is a lot cheaper compared to the UK (and you get more euros for your pounds lol). I definitely think that would be worth it, obviously if you want it as well! :tongue:

Most people speak English meaning you can easily find your way also in the early stages. If you can for example stay with your relatives perhaps or just rent a cheap flat and try to find a job (like in english/irish pubs) just to earn some money then you can perhaps take some courses every now and then as well.

You could first try staying over the summer holidays for example and if all goes well you could either stay or go back and just rethink what you want to do and make an action plan :tongue:

Also you can watch free dutch tv online, a lot of it might go way too fast for you to understand but you do get more familiar with the language, how things are pronounced, different accents. I think it might be quite helpfull. If you need help navigating around the site I'll be able to help you out.

You can find everything broadcasted on Nederland 1, 2 and 3 on Uitzending gemist.

For the RTL channels you can go to the following website: http://www.rtl.nl/xl/#/gemist/

SBS 6: http://www.sbs6.nl/web/show/id=985609/langid=43/dbid=427/typeofpage=73941
NET 5: http://www.net5.nl/web/show/id=1017155/langid=43/dbid=435/typeofpage=78934
Veronica:http://www.veronicatv.nl/web/show/id=997234/langid=43/dbid=430/typeofpage=78964

A lot of people often start reading just childrens' books or watching programmes/films for kids just because it's obiously easier to understand perhaps you could look into that.


Really really helpful, thank you so much!
Original post by Pop_tart
A lot of people often start reading just childrens' books or watching programmes/films for kids just because it's obiously easier to understand perhaps you could look into that.


Yep, I am teaching my (English) boyfriend Dutch at the minute and we are reading Jip en Janneke! After we've finished that, we will move on to my primary school books, hahaha, bless! xD If you are interested in cheap children's books, you might want to consider the Lijsters. Unfortunately the website is in Dutch though... but I am sure your dad could help you :biggrin:

http://www.lijsters.nl/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os_igYJNQRydDRwODUFMXA0_H0GBvLwMzY7NAE_2CbEdFAF3QwY8!/

Quick Reply

Latest