The Student Room Group

Shout out to all the Dutch people!

Scroll to see replies

Original post by Eileen_
Ahh, jullie veel succes nog met de laatste examens! Ik zit ook in de examenperiode nu, heb 5 van de 6 gehad, de laatste heb ik volgende week dinsdag (scheikunde) maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Ik ben zelf heel bang dat ik mijn offer ook niet ga halen- ik moet een 9 gemiddeld met minimaal een 8 op wiskunde B en natuurkunde, vind het echt zot, zo hoog! Met een beetje normale N-term heb ik op wiskunde waarschijnlijk een 9 afgerond, natuurkunde spant erom, heb wat domme dingetjes opgeschreven.
Anders ga ik denk ik een her voor natuurkunde doen- zouden ze een groot probleem maken als ik een 9 op wis- en natuurkunde heb met een 8 gemiddeld, wat denken jullie?
Zou het zo frustrerend vinden als ze me afwijzen omdat ik op Duits, Nederlands of biologie minder goede cijfers haal (terwijl het wel 8en worden en ik voor biologie zelfs in de finale van de olympiade zit)- ik ga natuurkunde studeren, geen Duits ofzo!

Dan nog de boel zien te vertalen. Decaan zegt helemaal niets voor me te weten/te kunnen doen, denk dat ik zelf weer alles mag vertalen en mag gaan smeken om een printje op officieel papier met een stempeltje en een kriebeltje erbij :tongue:


Veel Nederlanders hebben dit probleem, het is jammer genoeg het Nederlandse systeem dat tegen ons werkt. Vanuit een Engels standpunt is het meer dan logisch om een 9 te vragen als vergelijking met een 'A' maar zoals je zelf ook al zei, het aantal mensen dat een negen gemiddeld heeft op al hun vakken in Nederland is absoluut niet te vergelijken met het aantal mensen dat een 'A' krijgt in Engeland voor hun vakken.

Ik raad je sterk aan om contact op te nemen met de universiteit om je 'offer' een beetje naar beneden te werken en om te vragen voor een 7/8 i.p.v. een 9. Meestal lukt dit wel dus het is absoluut het proberen waard. Op die manier haal je een beetje van de druk af wat een 9 gemiddeld op elk vak is echt belachelijk.

Je zou het kunnen verlijken met het universiteits systeem in Engeland: cijfers gaan meestal van 0 tot 100 maar in de meeste gevallen haalt niemand hoger dan '70-80'. Een 90 of 100 is vrij uitzonderlijk in mijn ervaring.

Het aller beste!
Reply 1121
Original post by Eileen_
Ahh, jullie veel succes nog met de laatste examens! Ik zit ook in de examenperiode nu, heb 5 van de 6 gehad, de laatste heb ik volgende week dinsdag (scheikunde) maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Ik ben zelf heel bang dat ik mijn offer ook niet ga halen- ik moet een 9 gemiddeld met minimaal een 8 op wiskunde B en natuurkunde, vind het echt zot, zo hoog! Met een beetje normale N-term heb ik op wiskunde waarschijnlijk een 9 afgerond, natuurkunde spant erom, heb wat domme dingetjes opgeschreven.
Anders ga ik denk ik een her voor natuurkunde doen- zouden ze een groot probleem maken als ik een 9 op wis- en natuurkunde heb met een 8 gemiddeld, wat denken jullie?
Zou het zo frustrerend vinden als ze me afwijzen omdat ik op Duits, Nederlands of biologie minder goede cijfers haal (terwijl het wel 8en worden en ik voor biologie zelfs in de finale van de olympiade zit)- ik ga natuurkunde studeren, geen Duits ofzo!

Dan nog de boel zien te vertalen. Decaan zegt helemaal niets voor me te weten/te kunnen doen, denk dat ik zelf weer alles mag vertalen en mag gaan smeken om een printje op officieel papier met een stempeltje en een kriebeltje erbij :tongue:


WAT?! Een 9 gemiddeld? Op het VWO neem ik aan? Minder dan 1% haalt dat volgens mij... Kan je misschien regelen dat je alleen een 8-9 haalt voor de bèta-vakken? Dan is het ietsjes meer vergelijkbaar met A-levels. Heel veel succes in ieder geval!
Reply 1122
Original post by Pop_tart
Veel Nederlanders hebben dit probleem, het is jammer genoeg het Nederlandse systeem dat tegen ons werkt. Vanuit een Engels standpunt is het meer dan logisch om een 9 te vragen als vergelijking met een 'A' maar zoals je zelf ook al zei, het aantal mensen dat een negen gemiddeld heeft op al hun vakken in Nederland is absoluut niet te vergelijken met het aantal mensen dat een 'A' krijgt in Engeland voor hun vakken.

Ik raad je sterk aan om contact op te nemen met de universiteit om je 'offer' een beetje naar beneden te werken en om te vragen voor een 7/8 i.p.v. een 9. Meestal lukt dit wel dus het is absoluut het proberen waard. Op die manier haal je een beetje van de druk af wat een 9 gemiddeld op elk vak is echt belachelijk.

Je zou het kunnen verlijken met het universiteits systeem in Engeland: cijfers gaan meestal van 0 tot 100 maar in de meeste gevallen haalt niemand hoger dan '70-80'. Een 90 of 100 is vrij uitzonderlijk in mijn ervaring.

Het aller beste!


Original post by Kaas
WAT?! Een 9 gemiddeld? Op het VWO neem ik aan? Minder dan 1% haalt dat volgens mij... Kan je misschien regelen dat je alleen een 8-9 haalt voor de bèta-vakken? Dan is het ietsjes meer vergelijkbaar met A-levels. Heel veel succes in ieder geval!

Bedankt, jullie beiden :smile: Het ging inderdaad om een afgeronde 9 gemiddeld op het VWO. Ik hoef dus niet op elk vak een 9 gemiddeld te halen, maar het gemiddelde van alle vakken samen, afgerond, zou een 9 moeten zijn- alsnog ontzettend lastig!

Ik heb er toentertijd wel achteraan gemaild maar ze waren niet echt van plan iets te veranderen- een reden hadden ze niet echt. Ik heb het toen maar zo gelaten omdat ik in principe het zou kunnen halen. De examens vallen me alleen een beetje tegen- niet zozeer qua niveau, want dat zou ik wel kunnen, maar ik ben na anderhalf uur in een snikhete gymzaal gewoon erg moe en dan zak ik wat weg. Ze zouden mijn email echter wel meenemen in hun beslissing later, mocht ik het niet halen.

Ik vind het sowieso erg raar dat mijn gemiddelde hoger zou moeten zijn dan de eisen die ze stellen aan natuur- en wiskunde, een 8 vonden ze namelijk goed genoeg voor die vakken. Zou het helpen om toch maar weer te mailen, met eventueel wat data van nuffic o.i.d. erbij over cijferconversie (en dan kan ik misschien het beste mailen als ik m'n cijfers heb)?
Original post by Eileen_


Ik vind het sowieso erg raar dat mijn gemiddelde hoger zou moeten zijn dan de eisen die ze stellen aan natuur- en wiskunde, een 8 vonden ze namelijk goed genoeg voor die vakken. Zou het helpen om toch maar weer te mailen, met eventueel wat data van nuffic o.i.d. erbij over cijferconversie (en dan kan ik misschien het beste mailen als ik m'n cijfers heb)?


Dat had ik ook bij een universiteit, daar moest ik een 8 gemiddeld halen en 7.5 voor wiskunde en scheikunde. Die 8 gemiddeld is wel lager dan wat jij moet halen, maar voor mij niet echt mogelijk.

Ik heb het hoofd van de scheikunde toelatingen ontmoet toen ik een rondleiding kreeg. Toen ik hem vroeg waarom de eisen zo hoog waren zei hij dat het was zodat ze goede academische leerlingen zouden hebben. Maar hij legde ook uit dat ze maar een beperkt aantal Europese studenten mogen aannemen, hoge conditions zorgen er dus voor dat er niet teveel leerlingen hun conditionals halen en ze niet over hun quota heengaan. De overgebleven plekken verdelen ze dan nog over de mensen die het net niet gehaald hebben.

Dus wie weet, misschien nemen ze je nog aan als je het niet haalt als je ps goed was en je een beetje goed contact heb gelegd via je mailtjes :wink:

Ik heb zelf een andere uni als firm gedaan, waar ik slechts een 6 gemiddeld hoef te halen, 7 voor wiskunde en scheikunde en een 6 voor natuurkunde.
Original post by Eileen_
Bedankt, jullie beiden :smile: Het ging inderdaad om een afgeronde 9 gemiddeld op het VWO. Ik hoef dus niet op elk vak een 9 gemiddeld te halen, maar het gemiddelde van alle vakken samen, afgerond, zou een 9 moeten zijn- alsnog ontzettend lastig!

Ik vind het sowieso erg raar dat mijn gemiddelde hoger zou moeten zijn dan de eisen die ze stellen aan natuur- en wiskunde, een 8 vonden ze namelijk goed genoeg voor die vakken. Zou het helpen om toch maar weer te mailen, met eventueel wat data van nuffic o.i.d. erbij over cijferconversie (en dan kan ik misschien het beste mailen als ik m'n cijfers heb)?


Dat is inderdaad wel vaag :/ Om eerlijk te zijn zou ik gewoon even bellen i.p.v. emailen - dan kan je vragen om direct met iemand van 'admissions' te spreken, het is allemaal wat directer en kan je het denk ik beter uitleggen. Via de email krijg je misschien wel zo'n troela die er niets van begrijpt XD
Original post by Bianca.
Helaas werkte dat bij mij niet. Ik had oktober opgegeven omdat ik officieel 3 oktober begon (1 + 2 waren zaterdag en zondag), maar DUO had een brief gestuurd die ik door de uni moest laten invullen met wanneer ik begon en 3 okt is dus niet het begin van de maand. Ik moest uiteindelijk mn stufi voor oktober terug betalen :frown:
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet kunt proberen, er staat geen 'straf' op als je het verkeerd invult.


bedankt!
Ik ga het proberen.. moet 25 september melden bij de uni maar officeel begin ik op 1 oktober (en dit keer is het wel een maandag op 1 oktober)
Reply 1126
Eileen, sorry als ik erover heen gelezen heb, maar welke uni is dat offer van?

Ik had vorig jaar namelijk precies hetzelfde offer gekregen van UCL. Ik raad je aan om er voordat je je resultaten hebt contact op te nemen, anders sta je toch een stuk minder sterk ('ja ik heb m'n offer niet gehaald maar eigenlijk was het ook niet eerlijk!'). Het probleem is dat het overgrote deel van de Britse uni's geen ervaring heeft met Nederlanders en daardoor iets doet wat hen logisch lijkt: een 9 vergelijken met een A. Als je een paar statistieken erbij haalt is het heel duidelijk dat een 8, of zelfs wat lager, veel gepaster vertaalt naar een 'AAA' offer (ik ga er vanuit dat jouw uni een A-level offer van AAA zou geven). Het handigste is om hulp in te roepen van iemand van je school, bij voorkeur iemand met 'gezag' - de rector, bij voorkeur! Meestal zeer bereid om te helpen, en het legt een stuk meer gewicht in de schaal omdat het natuurlijk voor een universiteit niet per se logisch is om jou op je (Nederlandse :P ) blauwe ogen te geloven.

Succes, ik heb inmiddels mijn eerste jaar afgerond dus het kan goedkomen. Zou het in elk geval proberen om de druk van de ketel af te halen, een 9 is een groot risico, zelfs als je denkt dat het erin zit een stuk prettiger als het niet een heilig moeten wordt. Maar niet vermelden dat je je examens aan het maken bent en denkt dat 't erom spant ofzo - gewoon beargumenteren waarom een 9 geen reeel offer te noemen is (tenzij je uni standaard A*A*A* offers uitgeeft? En zelfs dan!)
Original post by mo-holland
bedankt!
Ik ga het proberen.. moet 25 september melden bij de uni maar officeel begin ik op 1 oktober (en dit keer is het wel een maandag op 1 oktober)


Ik wilde deze even aan jou laten zien! :tongue: Met Vlaams accent :biggrin:

Original post by Pop_tart
Ik wilde deze even aan jou laten zien! :tongue: Met Vlaams accent :biggrin:



hahahaha geniaaaal!!
Reply 1129
Hoi allemaal! Ik ga vanaf september een half jaar in Nottingham studeren en ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die daar studeren/hebben gestudeerd?
Original post by EllenSch
Hoi allemaal! Ik ga vanaf september een half jaar in Nottingham studeren en ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die daar studeren/hebben gestudeerd?


Hey Ellen,

Ik kan niet echt vragen beantwoorden over Nottingham zelf maar voor algemenen vragen over het studeren in Engeland kan ik wel helpen :smile:
Reply 1131
Original post by EllenSch
Hoi allemaal! Ik ga vanaf september een half jaar in Nottingham studeren en ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die daar studeren/hebben gestudeerd?


Ik ga daar studeren als ik mijn offer haal :biggrin:
Reply 1132
Hee wat leuk, een Nederlands topic op tsr. Never knew... Ik kom zelf uit Amsterdam en begin komende September in Glasgow, ga daar een vierjarige bachelor philosophy and economics doen. Kan niet wachten om te vertrekken, nog drie maandjes... Maar ook nog genoeg te regelen dus op zich kan ik die tijd ook wel goed gebruiken. Wordt steeds banger dat ik een hele hoop vergeet, maar dat zal wel loslopen :tongue: Duo laat iniedergeval lekker lang op zich wachten dus dat eerst maar eens zien te regelen!
Original post by mo-holland
hahahaha geniaaaal!!


Als je dat leuk vindt... moet je dit boek kopen..
http://www.amazon.com/I-Always-Get-My-Sin/dp/9045305615

"I always get my sin"
"How do you do and how do you do your wife?"
"May I thank your cock for the lovely dinner"

.. probably only understand these if you're dutch, but they're hilarious. A book definitely worth reading!
Original post by Elsie0210
Als je dat leuk vindt... moet je dit boek kopen..
http://www.amazon.com/I-Always-Get-My-Sin/dp/9045305615

"I always get my sin"
"How do you do and how do you do your wife?"
"May I thank your cock for the lovely dinner"

.. probably only understand these if you're dutch, but they're hilarious. A book definitely worth reading!


Dit boek is zeker een aanrader! Ik heb 'em. zelf ook :tongue:

Original post by Killyenn
Hee wat leuk, een Nederlands topic op tsr. Never knew... Ik kom zelf uit Amsterdam en begin komende September in Glasgow, ga daar een vierjarige bachelor philosophy and economics doen. Kan niet wachten om te vertrekken, nog drie maandjes... Maar ook nog genoeg te regelen dus op zich kan ik die tijd ook wel goed gebruiken. Wordt steeds banger dat ik een hele hoop vergeet, maar dat zal wel loslopen :tongue: Duo laat iniedergeval lekker lang op zich wachten dus dat eerst maar eens zien te regelen!


Meestal doet Duo er zo'n 8 weken over :redface: en dat is geloof ik het maximale dat ze aangeven.
(edited 11 years ago)
Ik vond deze ZO leuk dat ik 'em aan jullie moest laten zien. Kort filmpje van Mert en Ruben (van der Meer).

[video="youtube_share;L0HlXWfHNZ8"]http://youtu.be/L0HlXWfHNZ8[/video]
Reply 1136
7.9 gemiddeld wat beteken dat ik net niet de 8 gemiddeld gehaald heb voor mijn offer :frown: ik weet voor de rest niet wat ik voor scheikunde en biologie gehaald heb, dus dat wordt herkansen
Reply 1137
Original post by Fuero
7.9 gemiddeld wat beteken dat ik net niet de 8 gemiddeld gehaald heb voor mijn offer :frown: ik weet voor de rest niet wat ik voor scheikunde en biologie gehaald heb, dus dat wordt herkansen


Ah balen, maar je zit er onwijs dichtbij en je hebt de herkansing nog. Gefeliciteerd!


Ik ben met een 7 gemiddeld geslaagd, sommige predicted grades op een tiende na gemist, superstom. Wel een 8 voor scheikunde gelukkig, maar net niet die 9 voor wiskunde. Offer van 7,5 dus niet gehaald. En nu? Is het veel beter om te bellen dan om te mailen?
Reply 1138
Wat jammer dat het niet gelukt is! Vorig jaar moest ik een 8,5 halen en heb uiteindelijk met een herkansing Latijn dat gehaald. Dus wanhoop niet!

Ik zou inderdaad bellen. Liefst vanaf school, met iemand van school erbij - in het geval van Engelse scholen wordt namelijk vaak gebeld door 'head of department' of zo iemand. Dat zet een stuk meer kracht bij. En ik vermoed dat er vast wel iemand op school is die het de moeite waard vindt een leerling te helpen om in een Britse uni te komen - bijv. je afdelingsleider, conrector of rector! :wink:

Succes!
Wat vervelend dat jullie jullie conditions net niet gehaald hebben! Maar probeer een herkansing, en anders is er nog steeds kans dat jullie toegelaten worden!
Ik had een stuk lagere conditions dus heb ze gelukkig gehaald! 7s voor wiskunde en scheikunde en zessen voor de rest. Superlaag natuurlijk en ben er ook ruim overheen, maar dat is alleen maar fijn!
Succes met jullie herkansingen!


This was posted from The Student Room's iPhone/iPad App

Quick Reply

Latest

Trending

Trending