Results are out! Find what you need...fast. Get quick advice or join the chat
Hey there! Sign in to join this conversationNew here? Join for free

Where are all the Swedes???

This thread is sponsored by:
Announcements Posted on
Applying to Uni? Let Universities come to you. Click here to get your perfect place 20-10-2014
    • 1 follower

ReputationRep:
    Hmm... I started off trying to learn some basic grammar and some nouns, but again that didn't get too far.

I do know:

Mangå backär sma, blir en stör å... :p:

Hehe
    • 1 follower

ReputationRep:
    Hahaha

Många bäckar små, blir en står å.
    • 0 followers

ReputationRep:
    vad håller du på med jb? Lär honom inte fel....:eek:

The correct sentence is

Många bäckar små, blir en stor å.

Well have you thought about continuing with your studies sometime? Btw, do you know what my name on TSR means?
    • 1 follower

ReputationRep:
    It's not a duck is it..? :p:

I've definitely thought about trying to get back into it alot more, it's just difficult at the moment with my A Level studies...

And thanks for the correction...
    • 0 followers

ReputationRep:
    Sure it's Duck, that's what I'm called. (Not because of my looks but of my name )

Well I can relate to that but what about in the future? You can be a true :viking: .

Oh I think that I've been on TSR too long for my own good now.

God Natt
    • 1 follower

ReputationRep:
    Hahahaha jag skrev "står" istället för "stor".

Ungefär som när jag sa "muste" istället för "måste" till en vän.
    • 0 followers

ReputationRep:
    Shiit, har också börjat inse att det är ganska vanligt att flytta iväg till UK... (Dock inte så många till just Brighton tydligen.....) Jag menar, Ankan, vad är oddsen att två stycken i våran lilla klass skulle genomlida UCAS-ansökningar :p:

Någon som vet hur/vart man skickar in slutbetygen efter studenten..??? Vill ju få en unconditional så snart som möjligt.....

cheers./J
    • 0 followers

ReputationRep:
    Heeeej Jimster
    Det var länge sedan man såg dig här i krokarna....Jag vet var jag ska skicka mitt iaf. Du ska skicka det till Admissions Office. Jag ska ha ett kuvert adresserat och klart på fredag så att det bara är att skicka direkt. Du kan enkelt ta reda på var du ska skicka det om du e-mailar dem eller går in på deras hemsida och letar litegranna. Lycka Till!!

Förresten hur är det med säckgången imorgon? Har du hört något?

/A
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by Ankan)
    Heeeej Jimster
    Det var länge sedan man såg dig här i krokarna....Jag vet var jag ska skicka mitt iaf. Du ska skicka det till Admissions Office. Jag ska ha ett kuvert adresserat och klart på fredag så att det bara är att skicka direkt. Du kan enkelt ta reda på var du ska skicka det om du e-mailar dem eller går in på deras hemsida och letar litegranna. Lycka Till!!

Förresten hur är det med säckgången imorgon? Har du hört något?

/A

OK, ja, jag får nog ta reda på det...men ska man skicka in resultat till sin insurance också..???
    Jadu, säckgången, ska du gå på den..? Funderar på att hoppa över det (haha, nu var jag rolig :p: ) och bara gå på trädgården på kvällen istället...Men ska nog tills kolan iallfall, måste städa ur skåpet, lämna tillbaka böcker, och så har vi väl staden och framtiden också..??
    • 0 followers

ReputationRep:
    I want to learn Swedish. I started reading random articles in Swedish on Wikipedia. But unfortunately, it's not a very effective way to learn Swedish... I've noticed there are quite a few similarities with German...from what I can guess, 'vapen' is crest/logo and in German it would be 'wappen'....
    • 0 followers

ReputationRep:
    Wikipedia enlightens the people!!! :adore:

:dancing:
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by galadriel100)
    I want to learn Swedish. I started reading random articles in Swedish on Wikipedia. But unfortunately, it's not a very effective way to learn Swedish... I've noticed there are quite a few similarities with German...from what I can guess, 'vapen' is crest/logo and in German it would be 'wappen'....
    Vapen also means arms. If you can read articles in Swedish your knowledge of the language must be quite good. There are quite a few similarities between German and Swedish the mostly the word-section. :p: I get so happy when I hear all about this wanting to learn Swedish..

And Jimster even if Jörgen hates Wikipedia we will defend it till the end...:fight:
    • 0 followers

ReputationRep:
    I can speak semi conversation german, so will learning swedish be easier?
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by bally)
    I can speak semi conversation german, so will learning swedish be easier?
    Oh, sorry to disappoint you but I've hear said that Swedish is the most difficult language in Europe to learn, with the exception of French of course.

But I have a friend who was an exchange student and she learned the language quite rapidly. She studied Swedish for about a year and she almost became fluent. Then I have loads of other friends who have learnt Swedish and it's like every other language, if you're in a country where people speak the language you learn it very fast.

But if you have studied German it's easier to learn Swedish since there are many similar words and I think that we have kind of the same sentence structure.

But then I have never studied German myself but my friends who have, have had it loads easier then me (studied French for 6 years, still really bad at it).
    • 0 followers

ReputationRep:
    Hejs Jimster
    Jag glömde en sak förut:rolleyes: Vet du var Josefin bor ngnstanns för det vet inte jag..Roligt att leta efter stället på studentens morgon..
    Hur var det på Trädgården då? Jag inser nu att du inte varit där än och inte heller kommer att vara det föräns om ca sex timmar men iaf..:p: Men du ska väl ut på studenten också va? Jo men det måste du juhe. Vet du när vi skulle ha middagen föresten. (Hon inser plötsligt att hon inte skriver det här på hotmail utan på ett forum och taggar ned på frågorna )
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by Ankan)
    Hejs Jimster
    Jag glömde en sak förut:rolleyes: Vet du var Josefin bor ngnstanns för det vet inte jag..Roligt att leta efter stället på studentens morgon..
    Hur var det på Trädgården då? Jag inser nu att du inte varit där än och inte heller kommer att vara det föräns om ca sex timmar men iaf..:p: Men du ska väl ut på studenten också va? Jo men det måste du juhe. Vet du när vi skulle ha middagen föresten. (Hon inser plötsligt att hon inte skriver det här på hotmail utan på ett forum och taggar ned på frågorna )
    Haha, ja blev du lite förvirrad. Kanske lite surrealistiskt att prata om det här på ett brittiskt studenforum hehe. Jo jag kommer inte ihåg exakt var det var, men om du går in på eniro.se och söker på henne så står hon med och så kan du klicka på en karta där det är utpekat var hon bor...tror det är ganska nära mig faktiskt :p:
    Nej, än har jag inte vart på trädgården, har nyss sovit Jo självklart blir det ju ut på fredag också, men det kommer nog vara drygt då det alltid är så jättemycke människor där på studenten...:eek: Middagen? Hmmm...nej ingen aning..Men vi kan ju fråga SpSp på lastbilen

Haha, nej nu ska jag nog göra nåt annat..kommer blir drygt att fixa iordning lastbilen imorron... funderar att dissa själva uttsmyckningen i morgårdshammar....det verkar lamt :p:

Ja, vi syns hemma hos Jossan..!
    • 1 follower

ReputationRep:
    Jisses, snackar ni studentengrejer? Jag tog studenten förra året, tunga grejer! Sjung om studentens lyckliga da'r! Grattis i så fall!
    • 0 followers

ReputationRep:
    jag håller med. Det är så grymt mycket som måste göras innan man får sluta. Imorgon är det dock äntligen dags. Vad skönt det ska bli och då blir det att skicka sina betyg på en gång till Unisen. Vad har du gjort sen du tog studenten jb?

Jimster jag hittade det men vet inte riktigt var det ligger så jag kanske kommer lite sent ev. :rolleyes: Blir det cider på champange-frukosten då?
    • 1 follower

ReputationRep:
    Grattis. Kul! Jag minns min student som... ja... champagne,vin, sprit, musik och udda upptåg. Jag har studerat lite, tagit 29 poäng på KTH. Men mest har jag festat odrägligt mycket. I retrospect känns det lite tungt att man inte sparade pengarna till UCL dock. Men men, glada minnen är bättre än en fylld plånbok, I guess!

Vad är detta? Cider på champagnefrukosten?

Hur kommer studentdagen se ut? Min var följande: champagne frukost inomhus, sen champagnefrukost utomhus, sen vinglig gång till skolan, väl där lunch med hela avgångsklassen, massa tal, lite stipendieutdelning, lite sång, lite tal - öl, cider och vin. Därefter utspring. Mer öl, vin, sprit, champagne cider. Därefter ombyte inför flaket. Upp på flaket. Åkte runt Stockholm, ungefär här börjar det spåra ur. Vi tar upp okända på flaket. Vi gör saker som man inte bör skriva på TSR. Därefter åkte jag hem för studentmottagning - släkt & vänner. Mer champagne och vin. Därefter mötte jag upp vänner och åkte båt = förkrök. Därefter landade vi vid festen för hela avgångsklassen. Därefter är det hela lite suddigt. Jag minns dans, drinkar och en taxi hem.. eller någon annanstans. Överlevde gjorde jag i alla fall. Jag kräver en genomgående redovisning av era studentdagar. Jag kan dock rekommendera ett måttligt (i det här sammanhanget: runt 2.5 promille) alkoholintag.
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by jb_sweden)
    Grattis. Kul! Jag minns min student som... ja... champagne,vin, sprit, musik och udda upptåg. Jag har studerat lite, tagit 29 poäng på KTH. Men mest har jag festat odrägligt mycket. I retrospect känns det lite tungt att man inte sparade pengarna till UCL dock. Men men, glada minnen är bättre än en fylld plånbok, I guess!

Vad är detta? Cider på champagnefrukosten?

Hur kommer studentdagen se ut? Min var följande: champagne frukost inomhus, sen champagnefrukost utomhus, sen vinglig gång till skolan, väl där lunch med hela avgångsklassen, massa tal, lite stipendieutdelning, lite sång, lite tal - öl, cider och vin. Därefter utspring. Mer öl, vin, sprit, champagne cider. Därefter ombyte inför flaket. Upp på flaket. Åkte runt Stockholm, ungefär här börjar det spåra ur. Vi tar upp okända på flaket. Vi gör saker som man inte bör skriva på TSR. Därefter åkte jag hem för studentmottagning - släkt & vänner. Mer champagne och vin. Därefter mötte jag upp vänner och åkte båt = förkrök. Därefter landade vi vid festen för hela avgångsklassen. Därefter är det hela lite suddigt. Jag minns dans, drinkar och en taxi hem.. eller någon annanstans. Överlevde gjorde jag i alla fall. Jag kräver en genomgående redovisning av era studentdagar. Jag kan dock rekommendera ett måttligt (i det här sammanhanget: runt 2.5 promille) alkoholintag.

Haha, men asså cider på champangefrukosten kan ju fungera iallfall... :p: Våran skola är alldeless för konservativ (tråkig) för att hålla på med sånt..haha, nej, men det blir nog champange iallafall anna, eller ja, det beror väl på alla andra iofs.

Ja, om typ 48timmar kommer det att finnas redogörelser på tsr om hur vår student var

Reply

Submit reply

Register

Thanks for posting! You just need to create an account in order to submit the post
  1. this can't be left blank
    that username has been taken, please choose another Forgotten your password?
  2. this can't be left blank
    this email is already registered. Forgotten your password?
  3. this can't be left blank

6 characters or longer with both numbers and letters is safer

4. this can't be left empty
    your full birthday is required
  1. By joining you agree to our Ts and Cs, privacy policy and site rules

2. Slide to join now Processing…

Updated: October 3, 2012
New on TSR

Personal statement help

Use our clever tool to create a PS you're proud of.

Article updates
Useful resources
Reputation gems:
You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.