The Norwegian Society

Chat for students with international ancestry and overseas students.

This thread is sponsored by:
Announcements Posted on
Important: please read these guidelines before posting about exams on The Student Room 28-04-2013
Sign in to Reply
  1. NoShorty's Avatar
    • Full Member
    Re: The Norwegian Society
    Eller frost som i alkohol?
  2. Becca's Avatar
    • Section Moderator
    • Moderator: Fitness
    (Original post by NoShorty)
    Eller frost som i alkohol?
    Ahahaaha lol. Visste ikke
  3. NoShorty's Avatar
    • Full Member
    (Original post by Becca)
    Tror det. Du kan sikkert sjekke på nettsiden til flyplassen du skal reise til.
    Arrivals duty free shop Heathrow
  4. Jørgen's Avatar
    • Adored and Respected Member
    (Original post by Becca)
    Selfølgelig, Frost er en engelsk serie og det er veldig ofte på TV. De har sluttet å lage den nå, desverre.
    (Original post by Becca)
    Ahahaaha lol. Visste ikke
    Finn tre feil!
  5. NoShorty's Avatar
    • Full Member
    (Original post by Jørgen)
    Finn tre feil!
    Spelling nazi?
  6. NoShorty's Avatar
    • Full Member
    Er det noen som skal starte blogg for den tiden de skal være der borte? Eller som har gode eller dårlige erfaringer med blogg-host'er?

Jeg har Tumbr'en min, men den er egentlig for andre ting enn dagbok som mamma og hverman kan lese. Og Tumblr'en min vil jeg fortsette å ha på engelsk.

Har noen et godt forslag til en enkel blogg å drive og lett å lese, slik at jeg kan oppdatere mamma og hvermansen om hva som skjer de 3 årene jeg er borte?

Alle forslag mottas med takk.
  7. BettyJ's Avatar
    • Full Member
    ja som i alkohol! haha
  8. NoShorty's Avatar
    • Full Member
    (Original post by BettyJ)
    ja som i alkohol! haha
    Jeg tror ikke det, men jeg vet ikke om de har det. De har sikkert noe annet som ligner, og smaker godt.
  9. Becca's Avatar
    • Section Moderator
    Finn tre feil!
    Det må du gjøre...jeg ser ikke noen!
  10. Jørgen's Avatar
    (Original post by Becca)
    Det må du gjøre...jeg ser ikke noen!
    "dessverre" - "selvfølgelig" - og "visste ikke" gir ingen særlig mening i seg selv (kanskje du mente "vet ikke", som er et vanlig uttrykk(?)).

Spelling nazi?
    Hehe, tja, egentlig ikke, men jeg trodde Becca ville at vi skulle rette på henne? ;o (eller har hun kanskje passert testen nå, sånn at det ikke er så farlig? Hvis det er tilfellet sier jeg unnskyld (og gratulerer!) på forhånd. )
  11. Becca's Avatar
    • Section Moderator
    "dessverre" - "selvfølgelig" - og "visste ikke" gir ingen særlig mening i seg selv (kanskje du mente "vet ikke", som er et vanlig uttrykk(?)).
    Ahhh, selvfølgelig, ja. Jeg sa "visste ikke" som "didn't know!" på englesk, men det kan godt hende at det var en dårlig oversettelse fra hodet mitt...det gjør jeg veldig ofte!

Hehe, tja, egentlig ikke, men jeg trodde Becca ville at vi skulle rette på henne? ;o (eller har hun kanskje passert testen nå, sånn at det ikke er så farlig? Hvis det er tilfellet sier jeg unnskyld (og gratulerer!) på forhånd. )
    Ja det sa jeg, jeg vil gjerne at dere retter på meg! Jeg har ikke gjort testen enda
  12. NoShorty's Avatar
    • Full Member

Jeg hadde glemt at h*n ba oss om det for en stund siden! Du skal få lov da.. :-P
  13. Becca's Avatar
    • Section Moderator
    Jeg hadde glemt at h*n ba oss om det for en stund siden! Du skal få lov da.. :-P
    :confused:
  14. Jørgen's Avatar
    (Original post by Becca)
    Ahhh, selvfølgelig, ja. Jeg sa "visste ikke" som "didn't know!" på englesk, men det kan godt hende at det var en dårlig oversettelse fra hodet mitt...det gjør jeg veldig ofte!
    Hm, det var da verdt et forsøk!

(Original post by Becca)
    Ja det sa jeg, jeg vil gjerne at dere retter på meg! Jeg har ikke gjort testen enda
    På norsk tar man en test (mens man "gjør" den på engelsk), så du har ikke "tatt testen ennå". ;p

("enda" angir mengde av noe slag, mens "ennå" har med tid å gjøre. Jeg er ingen filolog, så jeg har ikke noen god forklaring for øyeblikket. Det er også en ganske vanlig feil i norsk, så det er ikke sikkert ordene alltid er korrekt brukt når du ser dem, og kan derfor være litt kinkige å lære seg riktig. )

Takk!

(Original post by Becca)
    :confused:
    +1 :^_^:
    Last edited by Jørgen; 24-08-2011 at 20:34. Reason: merged an unnecessary post with this one
  15. Becca's Avatar
    • Section Moderator
    Hm, det var da verdt et forsøk!

På norsk tar man en test (mens man "gjør" den på engelsk), så du har ikke "tatt testen ennå". ;p
    Grr jeg valgte "gjøre" fordi jeg trodde at "ta" var en feil oversettelse! Man "tar en test" på engelsk også.

("enda" angir mengde av noe slag, mens "ennå" har med tid å gjøre. Jeg er ingen filolog, så jeg har ikke noen god forklaring for øyeblikket. Det er også en ganske vanlig feil i norsk, så det er ikke sikkert ordene alltid er korrekt brukt når du ser dem, og kan derfor være litt kinkige å lære seg riktig. )
    Jeg har aldri hørt det før! Wow. Kjæresten min hater ordet "ennå", han ber meg alltid å bruke enda i steden. Vi trenger en samtale
  16. Jørgen's Avatar
    (Original post by Becca)
    Grr jeg valgte "gjøre" fordi jeg trodde at "ta" var en feil oversettelse! Man "tar en test" på engelsk også.
    Oi! Sant det! Jeg tenkte faktisk ikke på å oversette det til engelsk, men bare antok at du oversatte det direkte, min feil!

Jeg har aldri hørt det før! Wow. Kjæresten min hater ordet "ennå", han ber meg alltid å bruke enda i steden. Vi trenger en samtale
    Haha!

En mer "grammatisk korrekt" definisjon tror jeg kanskje har å gjøre med at "enda" er et gradsadverb, mens "ennå" er et tidsadverb (hvis de ordene gir noen mening for deg) :^_^:.

--- edit ---
    Liten tilleggskommentar siden jeg ikke svarte ordentlig på

(Original post by Becca)
    Jeg sa "visste ikke" som "didn't know!" på englesk, men det kan godt hende at det var en dårlig oversettelse fra hodet mitt...det gjør jeg veldig ofte!
    "don't know!" (presens) ville du oversatt med "vet ikke!", mens "didn't know!" (preteritum) ikke er et vanlig uttrykk på norsk, og derfor høres veldig unaturlig og ufullstendig ut hvis du oversetter direkte. Tar med litt flere ord, blir det "det visste jeg ikke!", som er helt greit å si.
    Last edited by Jørgen; 24-08-2011 at 21:17.
  17. NoShorty's Avatar
    • Full Member
    Da var ansa sin forsikring bestilt, og den gamle reiseforsikringen min avbestilt.
  18. NoShorty's Avatar
    • Full Member
    Og lånekassen sine penger inne på konto. Nå er det bare å vente på å få dra.
  19. BettyJ's Avatar
    • Full Member
    åh, har du gjort alt klart?! wow. har ikke gjort hverken lånekassa eller forsikring enda:P
  20. NoShorty's Avatar
    • Full Member
    Det eneste jeg mangler å gjøre nå er å pakke og vente på flyet...
    Bare to og en halv uke igjen!
Sign in to Reply
Share this discussion:  
Useful resources
Article updates
Moderators

We have a brilliant team of more than 60 volunteers looking after discussions on The Student Room, helping to make it a fun, safe and useful place to hang out.

Reputation gems:
The Reputation gems seen here indicate how well reputed the user is, red gem indicate negative reputation and green indicates a good rep.
Post rating score:
These scores show if a post has been positively or negatively rated by our members.