The Student Room Group

The Norwegian Society

Scroll to see replies

Reply 620
Jeg se an timeplanen min før jeg bestemmer meg, og det får jeg ikke før søndag, jeg vet ikke om jeg drar enda.
Reply 621
Jeg har fått et 'conditional offer' fra Manchester med disse bitengelsene: IELTS overall 6.0 med intet mindre enn 5.5 i hver komponent.

Hvor vanskelig er det å oppnå dette? Bør jeg forberede meg mye? (Jeg skal ta testen i desember.)
Dere som fikk 80-90k inn konto nå, hvor mye betaler dere i skolepenger?
Reply 623
Original post by Captain Obvi0us
Dere som fikk 80-90k inn konto nå, hvor mye betaler dere i skolepenger?


jeg betaler £8750 i skolepenger, jeg har brukt nesten hele lånet mitt det.
Reply 624
Original post by stifa
Jeg har fått et 'conditional offer' fra Manchester med disse bitengelsene: IELTS overall 6.0 med intet mindre enn 5.5 i hver komponent.

Hvor vanskelig er det å oppnå dette? Bør jeg forberede meg mye? (Jeg skal ta testen i desember.)


Hvor god vil du si at engelsken din er?
Reply 625
Original post by NoShorty
Hvor god vil du si at engelsken din er?

Den er brukbar. Jeg klarte å 4 og 5 imuntlig i skriftlig internasjonal engelsk vg2. Har dog hørt at standarden er svært lav for å en 6.0 IELTS. Det som bekymrer meg mest er muntligdelen, fordi jeg blir altid nervøs presentasjonsoppgaver og muntligeksamner, uansett språk. :s-smilie:
Reply 626
Love you guys, Norweigian people were very chilled out when i visited.
Reply 627
Hi guys, i have urgent question for you

i am studing in the uk and reciving support from norway. and i have a existing loan due to pay to the norwegian goverment. they told me they would not add interest if i prove that i have been unemployed during my stay in the uk.

so my question is how do i prove that i am unemployed?
Reply 628
Original post by OsloLad
Hi guys, i have urgent question for you

i am studing in the uk and reciving support from norway. and i have a existing loan due to pay to the norwegian goverment. they told me they would not add interest if i prove that i have been unemployed during my stay in the uk.

so my question is how do i prove that i am unemployed?


Bank statements that state that you haven't had any income? I don't really know hoe to prove that. But I think you should call lånekassen.
Reply 629
Original post by stifa
Den er brukbar. Jeg klarte å 4 og 5 imuntlig i skriftlig internasjonal engelsk vg2. Har dog hørt at standarden er svært lav for å en 6.0 IELTS. Det som bekymrer meg mest er muntligdelen, fordi jeg blir altid nervøs presentasjonsoppgaver og muntligeksamner, uansett språk. :s-smilie:


Det muntlige er ikke som en eksamen. Det er mer som en samtale. Dere sitter å snakker en stund, men får du et tema som du snakke om lenge som mulig (ca 1 minutt), og du svare noen spørsmål som handler om det tema du har snakket om. Mitt beste tips er å snakke mye engelsk som mulig frem til du tar ielts'en. Ikke tenk at du uttaler feil i begynnelsen, bare snakk, snakk, snakk: om alt og ingenting bare for å bli vant til å bruke språket.
Kvelden før testen min jeg i sengen å snakket høy til meg selv og typen bare for å bruke det en siste gang før jeg skulle ha prøven.

Og hvis du er nervøs i løpet av det minuttet du skal snakke: Bruk det, si det, det forsvinner noen sekunder det også. ;-)
Reply 630
Original post by NoShorty
Det muntlige er ikke som en eksamen. Det er mer som en samtale. Dere sitter å snakker en stund, men får du et tema som du snakke om lenge som mulig (ca 1 minutt), og du svare noen spørsmål som handler om det tema du har snakket om. Mitt beste tips er å snakke mye engelsk som mulig frem til du tar ielts'en. Ikke tenk at du uttaler feil i begynnelsen, bare snakk, snakk, snakk: om alt og ingenting bare for å bli vant til å bruke språket.
Kvelden før testen min jeg i sengen å snakket høy til meg selv og typen bare for å bruke det en siste gang før jeg skulle ha prøven.

Og hvis du er nervøs i løpet av det minuttet du skal snakke: Bruk det, si det, det forsvinner noen sekunder det også. ;-)

Jeg bor et folkehøgskoleinternat med lytte vegger at du kan nesten høre naboen puste. Heldigvis har jeg en engelsk lærer som jeg snakker til engelsk fordi jeg foretrekker det framfor å «simplifisere» min brede trønderdialekt. Det er også tre utenlandske elever, men de lærer norsk litt for fort. :tongue:
Reply 631
Original post by stifa
Jeg bor et folkehøgskoleinternat med lytte vegger at du kan nesten høre naboen puste. Heldigvis har jeg en engelsk lærer som jeg snakker til engelsk fordi jeg foretrekker det framfor å «simplifisere» min brede trønderdialekt. Det er også tre utenlandske elever, men de lærer norsk litt for fort. :tongue:


Snakk engelsk med hvem som helst. Det handler ikke direkte om at de skal fortelle deg hva du gjør feil, men etter en stund hører du selv hva du sier feil, og korrigerer deg selv. Bruk engelsk der du kan, rett og slett.
Reply 632
Jeg er ikke fra Norge eller norsk men jeg tror at det er veldig vakker språk og liker jeg det for mye. er jeg her i dette samfunn for det. Jeg vil å lære å snakke i norsk for nå...

Faktisk jeg søker for norsk filmer som er fantastisk og er om noen snøwær i Norge. hvis du kan foreslå meg denne typen ting, ville jeg være verdsatt.

Takk:smile:
(edited 12 years ago)
hey ho folkens
eg analysere et dikt og eg skjønn ikkje kva som kan vere temaet og dei forskjellige virkemiddler som blei brukt...
noken som har lyst å hjelpe meg med det?
her er diktet:
Rose

Fordi eg er ei kvinne
sette dei håret mitt opp i ein krans
slipte neglene mine
måla munnen min raud,
ville skapa meg om til ei rose.

i kveldssola
ser eg skuggen min drage seg ut,
bli til eit kvasst sverd.


tusen takk
Reply 634
Det første jeg tenkte var objektiviseringa av kvinner. De dekorerer henne og gjør henne om til en pyntegjenstand (rose). I den andre strofa får vi vite at hun vil kjempe for noe, antakeligvis kvinners rettigheter og likestilling (fjerning av objektivisering osv.)

Det ene virkemidle er vel bruken av språklige bilder.

Jeg hadde en ikke fullt flink norsklærer i videregående, jeg får ikke til å analysere mer...
Original post by stifa
Det første jeg tenkte var objektiviseringa av kvinner. De dekorerer henne og gjør henne om til en pyntegjenstand (rose). I den andre strofa får vi vite at hun vil kjempe for noe, antakeligvis kvinners rettigheter og likestilling (fjerning av objektivisering osv.)

Det ene virkemidle er vel bruken av språklige bilder.

Jeg hadde en ikke fullt flink norsklærer i videregående, jeg får ikke til å analysere mer...


oi takk :biggrin: det tenkte ikkje eg i det heile tatt :wink:
:biggrin::biggrin:
Reply 636
Jeg begynte å lure hva som hadde skjedd med den liten norsk gruppa vår! Hvordan går det, folkens?
mandag fikk jeg tilbud om å bli forfatter! Jeg har det første møtet med forlaget i dag. Veldig spent!
Reply 637
Original post by Becca
Jeg begynte å lure hva som hadde skjedd med den lille norskgruppa vår! Hvordan går det, folkens?
mandag fikk jeg tilbud om å bli forfatter! Jeg har det første møtet med forlaget i dag. Veldig spent!

Noen småfeil der. :tongue:

Og lykke til! :wink:
oh dear...eg sitte fast igjen...
eg har en tekst som eg skal skrive et essay om. oppgåver er:
ta utgangspunkt i teksten, og skriv eit essay om språk og kulturell identitet. du skal bruke nokre av tankane i teksten til siri Broch Johansen i essayet ditt.

problemet mitt er at eg ikkje er heilt sikkert om eg skjønnte teksten. nokken som kan gi meg ein meir enkelt samandrag av teksten sånn at eg kan sjekke om eg forstå den? that would be very kind and helpful

eg er ikkje opprinnelig norsk, eg kjem frå tyskland og flytte hit for 4 år sida...:colondollar:

p.s. sorry at bildkvaliteten er dårlig, men eg håper de kan lese teksten...

tusen takk...
IMAG0126.jpg
Reply 639
Original post by donotpanic:P
oh dear...eg sitte fast igjen...
eg har en tekst som eg skal skrive et essay om. oppgåver er:
ta utgangspunkt i teksten, og skriv eit essay om språk og kulturell identitet. du skal bruke nokre av tankane i teksten til siri Broch Johansen i essayet ditt.

problemet mitt er at eg ikkje er heilt sikkert om eg skjønnte teksten. nokken som kan gi meg ein meir enkelt samandrag av teksten sånn at eg kan sjekke om eg forstå den? that would be very kind and helpful

eg er ikkje opprinnelig norsk, eg kjem frå tyskland og flytte hit for 4 år sida...:colondollar:

p.s. sorry at bildkvaliteten er dårlig, men eg håper de kan lese teksten...

tusen takk...

Kan du ikkje prøve å forklare kva du trur teksten handlar om? Om du søker meir hjelp, finn du fleire som er villige til å hjelpe diskusjon.no sine utdanningsrelaterte fora.

Quick Reply

Latest

Trending

Trending