Results are out! Find what you need...fast. Get quick advice or join the chat
Hey there Sign in to join this conversationNew here? Join for free

The Norwegian Society

Announcements Posted on
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Kan du ikkje prøve å forklare kva du trur teksten handlar om? Om du søker meir hjelp, finn du fleire som er villige til å hjelpe på diskusjon.no sine utdanningsrelaterte fora.
    mh...eg trur teksten handler om ei jente som er samisk men som ikkje har heilt realisert det, før ho blir "mobba" for utsjånaden sin...?
    eg veit ikkje teksten forvirra meg litt...
    :confused:¨

forumet som du henviste meg til virker meit som et forum for diskusjon om tekniske ting...o.O
    • 5 followers

ReputationRep:
    (Original post by donotpanic:P)
    mh...eg trur teksten handler om ei jente som er samisk men som ikkje har heilt realisert det, før ho blir "mobba" for utsjånaden sin...?
    eg veit ikkje teksten forvirra meg litt...
    :confused:
    Ho er fullt klar over at ho er samisk. Ho bur i eit nabolag der det bur mange samar. Naboane hennar ser på ho som norsk eller «50% norsk, 50% samsk»; dei nemnar òg at mor hennar er norsk òg. Ho ser på seg sjølv som samsik, og forsøker å lære det samiske språket, men ho gir opp berre etter eit par månedar. Andre samar blir fornerma når ho helsar på dei med de enkle frasane ho kan. Seinare drøymar ho om at ho snakkar samisk saman med andre samar; sjølv om hu hugsar kva ho har sagt, gløymar ho sjølve orda. Når ho da prøver å lære seg samisk, lærar ho samisk mykje lettare og kan byrja å snakke med dei andre samane på samisk.

I hope you understand that compressed mess.
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Ho er fullt klar over at ho er samisk. Ho bur i eit nabolag der det bur mange samar. Naboane hennar ser på ho som norsk eller «50% norsk, 50% samsk»; dei nemnar òg at mor hennar er norsk òg. Ho ser på seg sjølv som samsik, og forsøker å lære det samiske språket, men ho gir opp berre etter eit par månedar. Andre samar blir fornerma når ho helsar på dei med de enkle frasane ho kan. Seinare drøymar ho om at ho snakkar samisk saman med andre samar; sjølv om hu hugsar kva ho har sagt, gløymar ho sjølve orda. Når ho da prøver å lære seg samisk, lærar ho samisk mykje lettare og kan byrja å snakke med dei andre samane på samisk.

I hope you understand that compressed mess.
    tusen takk, det hjalp faktisk ganske mykje...
    nå må eg "berre" finne starten...
    • 21 followers

ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Noen småfeil der.

Og lykke til!
    Burde egentlig har vært "liten"? Det er problemet når jeg har lært mestparten av norsken min muntlig. Alle sier "lille" hele tiden!! :p:
    • 5 followers

ReputationRep:
    (Original post by Becca)
    Burde egentlig har vært "liten"? Det er problemet når jeg har lært mestparten av norsken min muntlig. Alle sier "lille" hele tiden!! :p:
    Where in the country have you been living? «lille» is only used before a singular definite noun, regardless of genus:

En liten gutt -- den lille gutten
    Ei lita jente -- den lille jenta
    Et lite barn -- det lille barnet

Dansker bruker «lille» overalt, derimot, virker det som.

Den andre feilen var en «ord delings feil» (orddelingsfeil). Å dele ord feil er en stygg uvane som mange nordmenn også har. Huskeregel, om to eller flere ord utgjør et nytt substantiv eller adjektiv for eksempel, skal orda som regel slås sammen.
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by Becca)
    Grammar nazi on duty.

Gratulerer med moderatortittelen og forfattertilbudet! Lykke til!
    • 1 follower

ReputationRep:
    ...
    • 0 followers

ReputationRep:
    Hei! Gadd ikke å lese gjennom hele tråden, så beklager at jeg spør om noe som sikkert er blitt svart på før!

Av lånekassen får man 80k ++ per semester, og skolepengene er jo ofte like dyrt, og det må vel betalest med en gang? Hvordan gjør dere det da? Har dere ikke penger resten av året? Eller er de 80k utenom lån til skolepenger? Kan hende jeg har misforstått helt da
    • 5 followers

ReputationRep:
    IELTS gikk bedre enn forventa: 7.5 totalt med 8.0 i lesing og 7.0 i skriving, og 7.5 i lytting og snakking.

Det vil si 5 unconditional offers.

(Original post by Karina.J)
    Hei! Gadd ikke å lese gjennom hele tråden, så beklager at jeg spør om noe som sikkert er blitt svart på før!

Av lånekassen får man 80k ++ per semester, og skolepengene er jo ofte like dyrt, og det må vel betalest med en gang? Hvordan gjør dere det da? Har dere ikke penger resten av året? Eller er de 80k utenom lån til skolepenger? Kan hende jeg har misforstått helt da
    Ta deg en snartur innom Lånekassens nettsider du, og kom tilbake når du har lest alt nøye nok.
    • 0 followers

ReputationRep:
    Har gjort det.. og gjorde det igjen nå! Sånn som jeg forstår det får du halparten av skolepengene pluss halvparten av stipendet per semester.. men da må du jo bruke hele summen for 1. semester til å betale skolepengene?
    • 1 follower

ReputationRep:
    I thought this was going to be about the Norwegian Blue from the Monty Python sketch for a minute.

Anyway, I'm not from Norway, but I am pining for the fjords.
    • 5 followers

ReputationRep:
    Har gjort det.. og gjorde det igjen nå! Sånn som jeg forstår det får du halparten av skolepengene pluss halvparten av stipendet per semester.. men da må du jo bruke hele summen for 1. semester til å betale skolepengene?
    Det får du heller høre med universitetene du har søkt på om; jeg antar at de deler opp innbetalinga.
    EDIT: Her er hvordan University of Bath håndterer det:
    To pay by debit card, you can enter the details safely and securely when you register online.
    - There is no commission charge for payments by debit card
    - We allow payments by debit card in two instalments without additional charges
    - The first and second instalment will be 50% of the tuition fee
    Please note: We cannot accept Solo and Visa Electron cards with online or telephone payments. If you want to pay with these cards, you must do so at the Cashier's Office in Wessex House 3.38.
    EDIT 2: De krever en ekstra 1000-lapp da, står det lenger ned på siden; slik info finner du sikkert der du finner ut hvor mye universitetene krever i skolepenger, vil jeg anta.
    • 0 followers

ReputationRep:

Du får de samme ~90K per år for leveutgiftene som norske studenter, i tillegg til stipend/lån for skolepenger. Det er mulig du får et problem med skolepenger om det er mer enn ~120K per år, hvis universitetet ikke er på lånekassens liste over universiteter de gir ekstra støtte til (opptil ~175K tror jeg det var, sjekk her), eller hvis det overskrider dette.

Hvilke universiteter har du vurdert og hvilke(t) fag?

Edit: Haha wups, oppdaget nettopp at jeg bare kom til bunnen av siden, ikke slutten av tråden. Men hvis du svarer på det siste spørsmålet kan du kanskje få mer nøyaktig hjelp :^_^:

Skjønte nettopp spørsmålet ditt til og med. Mitt universitet lar meg betale en gang per semester (3 ganger årlig), så jeg får noen ekstra stakkarslige renter på lånepengene
    • 0 followers

ReputationRep:
    (Original post by Jørgen)
    Skjønte nettopp spørsmålet ditt til og med. Mitt universitet lar meg betale en gang per semester (3 ganger årlig), så jeg får noen ekstra stakkarslige renter på lånepengene
    Takk, var akkurat DET jeg lurte på. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig! Er sikkert sånn på alle universitet da, de burde jo ha ein slags "plan" man kan bruke om man ikke kan betale alt på en gang
    • 0 followers

ReputationRep:
    Takk, var akkurat DET jeg lurte på. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig! Er sikkert sånn på alle universitet da, de burde jo ha ein slags "plan" man kan bruke om man ikke kan betale alt på en gang
    Det vil jeg anta. Lykke til!
    • 1 follower

ReputationRep:
    Hello! I'm not Norwegian, but just decided to come here and express my eternal love of the Norwegian brown cheese :heart: It is the best freaking thing I've ever eaten :heart:
    • 2 followers

ReputationRep:
    [QUOTE=stifa;35678157]IELTS gikk bedre enn forventa: 7.5 totalt med 8.0 i lesing og 7.0 i skriving, og 7.5 i lytting og snakking.

Det vil si 5 unconditional offers.

Gratulerer! Jeg venter fortsatt i spenning på 4 av mine... Hvor har du søkt?
    • 5 followers

ReputationRep:
    (Original post by hattifnatt)
    Gratulerer! Jeg venter fortsatt i spenning på 4 av mine... Hvor har du søkt?
    Takker

Jeg søkte ved Bath, Birmingham, Essex, Manchester og Sheffield. Studieprogrammet heter «Computer Systems Engineering» ved alle disse. Jeg var da ferdig med videregående, og har bare tatt IELTS en gang før jul dette året, så de kan være mindre skeptisk mot meg da jeg allerede har karakterer og sånt.

Enn med deg? Er du ferdig med videregående, eller er du i Vg3?
    • 2 followers

ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Takker

Jeg søkte ved Bath, Birmingham, Essex, Manchester og Sheffield. Studieprogrammet heter «Computer Systems Engineering» ved alle disse. Jeg var da ferdig med videregående, og har bare tatt IELTS en gang før jul dette året, så de kan være mindre skeptisk mot meg da jeg allerede har karakterer og sånt.

Enn med deg? Er du ferdig med videregående, eller er du i Vg3?
    Oi det ble visst et litt sent svar fra min side :P Jo, jeg gikk ut i 2009, men fant ut i fjor at jeg ville fysikk så jeg tar realfag i år. Har søkt Swansea, Edinburgh, Durham, Bristol og Manchester, på teoretisk-/astrofysikk. Og nå kommet inn på alle (conditional riktignok), men temmelig fornøyd og gira til høsten
    • 21 followers

ReputationRep:
    (Original post by hattifnatt)
    Oi det ble visst et litt sent svar fra min side :P Jo, jeg gikk ut i 2009, men fant ut i fjor at jeg ville fysikk så jeg tar realfag i år. Har søkt Swansea, Edinburgh, Durham, Bristol og Manchester, på teoretisk-/astrofysikk. Og nå kommet inn på alle (conditional riktignok), men temmelig fornøyd og gira til høsten
    Kjæresten min studerte astrofysikk på Durham

Reply

Submit reply

Register

Thanks for posting! You just need to create an account in order to submit the post
  1. this can't be left blank
    that username has been taken, please choose another Forgotten your password?
  2. this can't be left blank
    this email is already registered. Forgotten your password?
  3. this can't be left blank

6 characters or longer with both numbers and letters is safer

4. this can't be left empty
    your full birthday is required
  1. By joining you agree to our Ts and Cs, privacy policy and site rules

2. Slide to join now Processing…

Updated: September 14, 2013
New on TSR

Find out what year 11 is like

Going into year 11? Students who did it last year share what to expect.

Article updates
Useful resources
Reputation gems:
You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.