Shout out to all the Dutch people!
Chat for students with international ancestry and overseas students.
-
Re: Shout out to all the Dutch people!Dat begrijp ik ^^ wat ik bedoel is dat je minimaal je basisverzekering moet houden. Als je het opzegt kan ik de AON studenten verzekering sterk aanraden! (special voor studenten die naar het buitenland gaan) https://www.aonstudentinsurance.com/...sldU:12m77nrum(Original post by KiaraMarissa)
Ik was niet van plan om helemaal geen verzekering te hebben. Mijn vraag is eigenlijk of jullie in het studenten collectief zitten? Dat is namelijk goedkoper maar weet niet zeker of dat mag.
zij hebben ook een studenten verzekering voor als je je basis verzekering helemaal op zegt (ik geloof dat het volledige pakket iets van 40 euro per maand is). -
Re: Shout out to all the Dutch people!
Cambridge wil een aparte dyslexie verklaring (de vertaling van mijn huidige versie vinden zij niet voldoende). Opzich heb ik daar niet zoveel problemen mee, maar nu hadden ze mij een voorbeeld gestuurd van een verklaring en die is 21 pagina's lang
(mijn huidige verklaring is maar 1 a4'tje). Geen idee hoe ik dat ooit ga oplossen.
-
Re: Shout out to all the Dutch people!Jezus XD is er geen Engels formulier dat je via hun kan krijgen dat je doctor of zo gewoon kan invullen? Ik weet niet wat er allemaal ingevuld moet worden maar ik neem aan dat een doctor ofzo dit wel zou kunnen doen :/(Original post by Marijketje)
Cambridge wil een aparte dyslexie verklaring (de vertaling van mijn huidige versie vinden zij niet voldoende). Opzich heb ik daar niet zoveel problemen mee, maar nu hadden ze mij een voorbeeld gestuurd van een verklaring en die is 21 pagina's lang
(mijn huidige verklaring is maar 1 a4'tje). Geen idee hoe ik dat ooit ga oplossen.
wel raar hoor -
Nee, er is geen standaard formuliertje ofzo. Ik moet getest worden door een psycholoog, maar mijn huidige test is ook van een psycholoog alleen staat niet elk detail van mijn spelfouten en leessnelheid erin en dat willen ze allemaal precies weten kennelijk. IK snap niet precies waarom, want de verklaring die ik nu heb is altijd prima geweest voor Nederlandse scholen en universiteit, maar ook buitenlandse universiteiten vonden de vertaling voldoende.
Het lijkt erop dat ik helemaal opnieuw getest zal moeten worden, maar dat kost echt veel geld.
-
Re: Shout out to all the Dutch people!Waar heb je je eerste test gehad, ken je de psycholoog nog? Ik neem aan dat ze die test nog hebben in het archief en ik denk dat ze er geen probleem van zouden maken als je een kopie nodig hebt. het is te proberen(Original post by Marijketje)
Nee, er is geen standaard formuliertje ofzo. Ik moet getest worden door een psycholoog, maar mijn huidige test is ook van een psycholoog alleen staat niet elk detail van mijn spelfouten en leessnelheid erin en dat willen ze allemaal precies weten kennelijk. IK snap niet precies waarom, want de verklaring die ik nu heb is altijd prima geweest voor Nederlandse scholen en universiteit, maar ook buitenlandse universiteiten vonden de vertaling voldoende.
Het lijkt erop dat ik helemaal opnieuw getest zal moeten worden, maar dat kost echt veel geld.
-
net met iemand van de ib-groep gesproken. de man klonk heel vriendelijk, dus ik durfde te vragen hoe het zit met stufi + tuition fee. de regels zeggen inderdaad dat het niet mag en tot nu toe zijn er niet echt mensen gepakt. bovendien, mocht je gepakt worden, dan krijg je geen boete. het enige is dat je alles terug moet betalen, maar niet in een keer. het wordt een gewone studenten lening, zoals iedereen heeft.
ik denk dat ik het toch maar ga doen, zeker het eerste jaar. als ik eenmaal bekend ben daar en een baan heb, kan ik alles zelf voorschieten.
doen?
-
Re: Shout out to all the Dutch people!Ik heb de test zelf nog als nederlandse versie en ik heb een vertaalde versie van hetzelfde instituut. Maar Cambridge wil dus een veel uitgebreidere versie als dat ik nu heb en ook een update van niet ouder dan drie jaar (ik ben 13 jaar geleden getest). Dus ik moet in elk geval (gedeeltelijk) opnieuw getest worden voor die update, maar dat kost heel veel geld. Ik heb het instituut gemaild of zij bereid zijn om zo'n zelfde verklaring als de voorbeeld verklaring te maken en mij gedeeltelijk opnieuw te testen, maar aangezien het allemaal niet zo standaard is zal het nog wel duurder worden.(Original post by Pop_tart)
Waar heb je je eerste test gehad, ken je de psycholoog nog? Ik neem aan dat ze die test nog hebben in het archief en ik denk dat ze er geen probleem van zouden maken als je een kopie nodig hebt. het is te proberen
Ik snap dat Cambridge graag wil weten wat voor speciale maatregelen ik precies nodig heb, maar ik snap niet waarom ze al die details moeten weten over mijn IQ en over welke woorden ik fout spel in welke test en mijn lees- en schrijfsnelheid ect. In Nederland en veel andere landen is een verklaring met "Ze is dyslectisch bevonden door ons instituut en wij raden deze maatregelen aan" voldoende. -
Kan je misschien vragen of je het kan insturen zodra je bent aangenomen? Dan ben je het geld niet kwijt als je niet wordt aangenomen en als je wel wordt aangenomen, dan moet het maar. Het is tenslotte wel Cambridge.(Original post by Marijketje)
This was posted from The Student Room's iPhone/iPad App -
Re: Shout out to all the Dutch people!Voor zover ik weet houd ik gewoon mijn NL'se ziektekostenverzekering (die mijn vader betaalt(Original post by Eileen_)
Nederlanders die in de UK/Schotland (gaan) studeren, hoe doen jullie dat met verzekering (ziektekosten), en bankzaken e.d.?
Het komt nu steeds dichterbij en ik ben zo bang dat ik dingen vergeet te regelen of te kopen enzo!
) en NL'se bankrekening en ik ga er eentje openen in Engeland! Ik heb gister mijn vliegtickets geboekt, ik ga geheid iets vergeten
-
Re: Shout out to all the Dutch people!Ik ga in september in Schotland studeren, dus ik heb het allemaal een beetje lopen uitzoeken. De ziektekostenverzekering is mij nog niet helemaal duidelijk, maar ik weet wel dat je gewoon je Nederlandse basisverzekering kan houden als je geen bijbaan gaat zoeken in de UK. Je moet dan het EHIC pasje aanvragen (moet je maar even googlen hoe dat moet) en dan ben je ook gewoon verzekerd in de UK.(Original post by Eileen_)
Nederlanders die in de UK/Schotland (gaan) studeren, hoe doen jullie dat met verzekering (ziektekosten), en bankzaken e.d.?
Het komt nu steeds dichterbij en ik ben zo bang dat ik dingen vergeet te regelen of te kopen enzo!
Als je wel een bijbaan gaat zoeken moet je je verzekeren bij een prive bedrijf. OOM verzekeringen en AON hebben allebei verzekeringen speciaal voor Nederlanders die in het buitenland gaan studeren. AON verzekert meerdere dingen naast de ziektekosten, OOM volgens mij alleen de ziektekosten.
Je moet je iniedergeval registreren bij een GP (huisarts) in de stad waar je gaat wonen in de UK, dan wordt je namelijk (ook) verzekert door de NHS. Dat is de Britse ziektekostenverzekering.
Qua bankzaken hou ik mijn Nederlandse studentenrekening bij de ING en ga ik een Schotse bankrekening openen bij de RBS.
Let wel op dat het geld kost als je meer dan 100pond over wil maken van je Nederlandse naar je Britse bankrekening. RBS rekent daar 7pond voor, andere Schotse banken iets vergelijkbaars. ING rekent niets als je euros overmaakt. Ik ben van plan maandelijks met mijn Nederlandse bankpasje ponden te pinnen en dan te storten op mijn Schotse rekening. ING rekent namelijk €2 en 1% koersopslag om ponden te pinnen in het buitenland en storten is gratis. Let wel op dat je in het buitenland maximaal €500 per dag mag pinnen.
Okee, beetje lang verhaal. Ik hoop dat het helpt?
Ik hoor het graag als ik een fout heb gemaakt. Tips van studenten die al in de UK studeren zijn ook welkom! -
Re: Shout out to all the Dutch people!(Original post by Eileen_)
ALS ik ergens word aangenomen denk ik dat ik mijn Nederlandse ziektekostenverzekering op zal zeggen en mij zal uitschrijven uit de GBA. Ik heb nog niet uit kunnen vinden waar je allemaal voor verzekerd bent via de NHS, maar de GP is in ieder geval gratis en alle spoedgevallen in het ziekenhuis ook als het goed is. Ook kun je een formulier invullen waarop je verklaart dat je een arme student bent en hierdoor kun je je prescriptions gratis krijgen (scheelt weer 7,40 per prescription).
Persoonlijk zie ik er het nut niet van in om een Nederlandse ziektekostenverzekering te behouden. Je kan een pasje aanvragen bij de NHS waarmee je in het buitenland kan aantonen dat je verzekerd bent, mocht je medische hulp nodig hebben als je even terug bent in NL of op vakantie bent.
Een rekening openen is gewoon een kwestie van binnenlopen bij een bank met je paspoort (eventueel een bewijs van verblijfplaats in de UK) om een afspraak te maken om een rekening te openen. Ik heb nog een gewone gratis rekening bij Lloyds TSB en die bevalt mij wel. De charges voor bijv. Euro's storten zijn vrijwel gelijk bij alle banken en als EU student mag je toch geen student account openen en kom je niet in aanmerking voor een overdraft, dus een andere rekening lijkt mij niet nodig.
Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga doen met geld storten enzo. Mijn ouders gaan mij waarschijnlijk helpen de eerste maanden door te komen, omdat stufi per maand gaat en alle fees per term. Zelf dacht ik eraan 5-6000 euro te storten op mijn Lloyds (kost eenmalig 7 pond) en daar de kosten van mijn kamer voor de eerste 2 terms van te betalen en alles wat niet lukt met mijn Nederlandse bankpas. Je kan in ieder geval niet pinnen voor de tube in Londen met je Nederlandse Maestro-pas, dus dat moet of met je Britse, of contant. In winkels ga ik zo veel mogelijk mijn Nederlandse bankpas gebruiken om te pinnen.
Vergeet niet om wat hagelslag/appelmoes/stroop (ok, dat misschien niet)/mayonaise/ontbijtkoek/chocomel/pepernoten/drop in te pakken als je nog een beetje plek hebt. Altijd fijn om iets vertrouwds te hebben. En pasfoto's voor buspasjes/society pasjes. Komt altijd van pas. Verder zou ik alleen kleding meenemen. De rest kan je daar kopen.
Schotland is waarschijnlijk iets te ver, maar mensen richting Engeland wil ik aanraden om met de Eurostar te gaan in plaats van met het vliegtuig. Te boeken via NS Hispeed of Eurostar.com als de eerste jouw bestemming niet heeft. Kies dan "Any Dutch station" to de plaats waar je moet zijn. Dan ga je met de NS naar Brussel en daar stap je over. Ongeveer 50 pond als je de goede reis kiest, verder dan Londen ietsje meer. Geen restricties met betrekking tot het gewicht van je koffer, je moet hem alleen zelf de trein in tillen. Officieel mag je 2 koffers meenemen, maar ik heb een keer 10 tassen meegenomen, dus ze doen er niet moeilijk over als je meer hebt.
Sorry voor de hele lap tekst!Last edited by Kaas; 06-08-2012 at 12:11. Reason: Gruwelijke spelfout -
Re: Shout out to all the Dutch people!Via de NHS ben je vrijwel voor alles verzekerd behalve de tandarts. Daar zit ook een 'reis' verzekering (ziektekosten natuurlijk) maar het wordt niet verzekerd als je wordt verzorgd in een prive ziekenhuis bijvoorbeeld.(Original post by Kaas)
ALS ik ergens word aangenomen denk ik dat ik mijn Nederlandse ziektekostenverzekering op zal zeggen en mij zal uitschrijven uit de GBA. Ik heb nog niet uit kunnen vinden waar je allemaal voor verzekerd bent via de NHS, maar de GP is in ieder geval gratis en alle spoedgevallen in het ziekenhuis ook als het goed is. Ook kun je een formulier invullen waarop je verklaart dat je een arme student bent en hierdoor kun je je prescriptions gratis krijgen (scheelt weer 7,40 per prescription).
Ik had precies hetzelfde, mijn verzekering toen ik nog in Nederland woonde was ongeveer 110 of 120 per maand, krijg iets van 30 terug van de overheid maar ik was niet van plan dat te betalen terwijl ik in Engeland woon :P(Original post by Kaas)
Persoonlijk zie ik er het nut niet van in om een Nederlandse ziektekostenverzekering te behouden. Je kan een pasje aanvragen bij de NHS waarmee je in het buitenland kan aantonen dat je verzekerd bent, mocht je medische hulp nodig hebben als je even terug bent in NL of op vakantie bent.
Zo'n pasje kan je gewoon via internet aanvragen
zo gedaan.
Ik pin altijd gewoon geld (meestal £300) en zet het op me Engelse rekening. Kost ongeveer 4 euro per opname. In winkels kan je over het algemeen niet met je Nederlandse pas pinnen (tenzij het een credit card is!) - ik raad dit sowieso sterk af want je betaald constant erm een kleine koersopslag. Ik zou alles op je engelse bankrekening zetten (tenzij je dingen in Nederland moet betalen laat dan wat op je Nederlandse rekening) en van daar uit alles betalen anders verlies je het hele overzicht of hoeveel geld je nog hebt. Zeker als je leeft met een rekening in euros in een land waar ze ponden gebruiken.(Original post by Kaas)
Een rekening openen is gewoon een kwestie van binnenlopen bij een bank met je paspoort (eventueel een bewijs van verblijfplaats in de UK) om een afspraak te maken om een rekening te openen. Ik heb nog een gewone gratis rekening bij Lloyds TSB en die bevalt mij wel. De charges voor bijv. Euro's storten zijn vrijwel gelijk bij alle banken en als EU student mag je toch geen student account openen en kom je niet in aanmerking voor een overdraft, dus een andere rekening lijkt mij niet nodig.
Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga doen met geld storten enzo. Mijn ouders gaan mij waarschijnlijk helpen de eerste maanden door te komen, omdat stufi per maand gaat en alle fees per term. Zelf dacht ik eraan 5-6000 euro te storten op mijn Lloyds (kost eenmalig 7 pond) en daar de kosten van mijn kamer voor de eerste 2 terms van te betalen en alles wat niet lukt met mijn Nederlandse bankpas. Je kan in ieder geval niet pinnen voor de tube in Londen met je Nederlandse Maestro-pas, dus dat moet of met je Britse, of contant. In winkels ga ik zo veel mogelijk mijn Nederlandse bankpas gebruiken om te pinnen.
Vind dit opzich een goed idee maar het is voor mij nog steeds stukken goedkoper om met het vliegtuig te gaan. Heb net even gekeken en het zo voor mij zo'n €125 kosten (ongeveer £100) plus kosten om naar London St. pancras te gaan. Ik vlieg normaal met Easyjet wat ongeveer 20 min van mij vandaan ligt en dat kost meestal zo'n £80 tot £100 en dan ben ik er in een uur, met de trein zou ik toch nog iets van 5 tot 6 uur overdoen. MAAR als je inderdaad een keer veel wil meenemen (zeker voor de eerste keer) is dat een heel goed alternatief aangezien je niet al die gewichtsrestricties hebt.(Original post by Kaas)
Schotland is waarschijnlijk iets te ver, maar mensen richting Engeland wil ik aanraden om met de Eurostar te gaan in plaats van met het vliegtuig. Te boeken via NS Hispeed of Eurostar.com als de eerste jouw bestemming niet heeft. Kies dan "Any Dutch station" to de plaats waar je moet zijn. Dan ga je met de NS naar Brussel en daar stap je over. Ongeveer 50 pond als je de goede reis kiest, verder dan Londen ietsje meer. Geen restricties met betrekking tot het gewicht van je koffer, je moet hem alleen zelf de trein in tillen. Officieel mag je 2 koffers meenemen, maar ik heb een keer 10 tassen meegenomen, dus ze doen er niet moeilijk over als je meer hebt.
-
Re: Shout out to all the Dutch people!Jij bent nog jonger dan 26 toch? Het zou dan al mogelijk zijn vanaf 82 pond. Boeken via eurostar.com is meestal goedkoper dan via de NS en je kunt punten sparen voor korting. Voor mij kost de trein iets minder of hetzelfde als het vliegtuig en is het zelfs iets sneller. Ik stap op in Den Haag en ben dan in 4-5 uur in Londen. Scheelt weer naar Schiphol reizen (30 min.), inchecken, wachten (van de 6-7 keer van/naar Londen heb ik nog nooit geen vertraging gehad) en dan nog naar Londen toe van het vliegveld (30-60 min). Maarja, het ligt natuurlijk aan je eigen voorkeur en of de internationale trein langs jouw woonplaats gaat.(Original post by Pop_tart)
Vind dit opzich een goed idee maar het is voor mij nog steeds stukken goedkoper om met het vliegtuig te gaan. Heb net even gekeken en het zo voor mij zo'n €125 kosten (ongeveer £100) plus kosten om naar London St. pancras te gaan. Ik vlieg normaal met Easyjet wat ongeveer 20 min van mij vandaan ligt en dat kost meestal zo'n £80 tot £100 en dan ben ik er in een uur, met de trein zou ik toch nog iets van 5 tot 6 uur overdoen. MAAR als je inderdaad een keer veel wil meenemen (zeker voor de eerste keer) is dat een heel goed alternatief aangezien je niet al die gewichtsrestricties hebt. -
Stenaline (Hoek van Holland) Harwich is ook een goede optie, zeker als je nog wat spullen zoals boeken ed. mee wilt nemen. De dagboten kosten geen drol.
Ga zelf over een paar weken even op en neer naar Nederland en heb voor 109gbp een retourtje met op de boot een luxe stoel met onbeperkt thee en koffie en dat soort zaken. M'n auto mag ook mee. Stouw een auto vol met kleding/boeken/andere dingen die je nodig hebt, vraag een ouder of vriend of hij mee wil om de auto mee terug te nemen naar NL. Ideaal.
Heel noordelijk kun je met P&O op Hull en met DFDS op Newcastle varen. Die zijn wel een stuk duurder omdat het nachtboten zijn en de hutten gewoon zeer prijzig zijn. -
Ik ga dit jaar me ook aanmelden aan een aantal universiteiten uit het VK. De studies die ik wil gaan volgen zijn echter behoorlijk divers, gezien ik vrij veel interesses heb én niet elke studie overal wordt aangeboden. Zo gaat mijn voorkeur uit naar Econometrie, maar biedt bijvoorbeeld Oxford geen studie aan die economie en wiskunde combineert. Gezien ik ook interesses heb in politiek en filosofie ga ik daarom daar voor PPE.
Door de uiteenlopende studiekeuzes, vind ik het lastig om mijn personal statement goed te schrijven. Is het verstandig om de focus te leggen op economie, en verder ook wat meer uit te wijden naar algemene vaardigheden m.b.v. buitenschoolse activiteiten. Op zich heb ik op dat terrein namelijk prima ervaring opgedaan. Hebben jullie wellicht tips?
De studies waar ik voor ga:
Oxford: Philosophy, Politics and Economics
LSE: Econometrics & Mathematical Economics
UCL: Mathematics with Economics
Warwick: Economics, Politics and International Studies
Imperial: Mathematics with Statistics for Finance -
Ik heb helaas geen tips voor je- mijn personal statement was in een paar dagen afgeraffeld omdat ik véél te laat bedacht dat ik naar het buitenland wilde. In ieder geval succes!
De rest wil ik heel erg bedanken voor de uitgebreide antwoorden op mijn vragen! Ik ben er nog niet helemaal over uit wat nu de makkelijkste manier is om geld over te maken van NL naar de UK- ik denk dat het voor grote bedragen het makkelijkst is dit gewoon over te boeken? Ik ga dan een rekening in Schotland openen in mijn eerste week daar, wellicht is het een idee om eerst een vrij groot bedrag over te boeken en dan dat verder steeds aan te vullen door geld te pinnen en te storten, of is dat heel onhandig?
Ik neem aan dat de verzekering via NHS ook in Schotland hetzelfde geldt? Want dan kan ik mijn NLse verzekering ook het beste opzeggen, dat scheelt toch wel weer een flink bedrag per maand. Dat is iets wat ik in ieder geval in mijn eerste maand uit kan zoeken, ik ben sowieso nog heel september vanuit NL verzekerd.
Ik vlieg naar Edinburgh omdat de boot naar Newcastle toch wel erg prijzig is en probeer dus zo min mogelijk mee te nemen. Trein is sowieso vrijwel onmogelijk te doen dus.
Pasfoto's is een goede tip, die heb ik vandaag direct laten maken en gaan dus ook mee. Verder denk ik dat ik met zoveel mogelijk (zware) kleding aan ga reizen, dan heb ik meer ruimte in mijn koffer en handbagage voor andere dingen. De rest zal ik daar dan moeten kopen. Ik neem ook geen fiets mee, maar zou daar wel graag een fiets willen hebben. Waar zou ik die het beste kunnen kopen? Tweedehands, via een soort van marktplaats in de UK, of iets dergelijks? -
Haha, alsof ik het had kunnen schrijven Eileen! Welke datum vertrek je naar Edinburgh? De NHSzooi geldt inderdaad ook in Schotland volgens mijn flyers van Glasgow dus dat is al iets. Verder zit ik dezelfde dingen een beetje uit te zoeken dus geen antwoorden nog, helaas
-
Re: Shout out to all the Dutch people!Ik weet niet bij welke bank je zit in Nederland en wat de kosten zijn.(Original post by Eileen_)
Ik ben er nog niet helemaal over uit wat nu de makkelijkste manier is om geld over te maken van NL naar de UK- ik denk dat het voor grote bedragen het makkelijkst is dit gewoon over te boeken? Ik ga dan een rekening in Schotland openen in mijn eerste week daar, wellicht is het een idee om eerst een vrij groot bedrag over te boeken en dan dat verder steeds aan te vullen door geld te pinnen en te storten, of is dat heel onhandig?
Ik neem ook geen fiets mee, maar zou daar wel graag een fiets willen hebben. Waar zou ik die het beste kunnen kopen? Tweedehands, via een soort van marktplaats in de UK, of iets dergelijks?
Als je moet betalen om contant geld te pinnen:
Overboeken in Euro's is het makkelijkst bij grote bedragen (ongeveer boven de 2000 euro). Bij ING hoef je dan niets te betalen en in de UK betaal je sowieso 7 pond (misschien bij een andere bank iets meer/minder) als je geld ontvangt van buiten de UK, dus dit is (voor mij in ieder geval) goedkoper dan 4 keer pinnen (4x 2 euro+koersopslag) en op de Britse bankrekening storten. Alles daaronder kan je het beste pinnen en dan meteen storten.
Als contant geld pinnen gratis is:
Dan is het waarschijnlijk goedkoper om het gewoon te pinnen en te storten. Dan vermijd je de overboekingskosten en dit is veel sneller.
Pinnen en storten is het makkelijkst, want het geld staat er meestal dezelfde dag nog op. Volgens mij doet Pop_tart het al jaren, dus denk dat dat wel de makkelijkste manier is, tenzij je snel veel geld nodig hebt. Ik mag bijvoorbeeld maar 500 euro per dag pinnen, maar misschien heb jij geen limiet?
De Britse Marktplaats is volgens mij www.gumtree.com en www.ebay.co.uk. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar weet wel dat ik een paar fietsen op ebay heb zien staan voor 30 pond. Geen idee wat de staat ervan was, maar ik denk dat dat het makkelijkst is. Ze zijn wel fan van mountainbikes en andere rare fietsen, dus een omafiets zal je zelf moeten importeren.
Ohja, vacuümzakken (die zakken waar je je kleding in doet en dan leegzuigt met een stofzuiger) zijn heilig! Misschien een optie als je koffer net niet dichtgaat.Last edited by Kaas; 10-08-2012 at 21:08.