Hey there Sign in to join this conversationNew here? Join for free

The flaming left hand rule

Announcements Posted on
    • Thread Starter
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    When we want to show the direction of motion of a particle using the left hand rule which finger do we use???My teacher has totally confused me...
    Help plz
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by zazy)
    When we want to show the direction of motion of a particle using the left hand rule which finger do we use???My teacher has totally confused me...
    Help plz
    thumb
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by zazy)
    When we want to show the direction of motion of a particle using the left hand rule which finger do we use???My teacher has totally confused me...
    Help plz
    thumb = motion direction
    first finger - field direction
    second finger = current direction
    • Thread Starter
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by DazYaYYY)
    thumb
    that's exactly what i thought..she was saying the 2nd finger!!!Grrrr :mad:
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by zazy)
    that's exactly what i thought..she was saying the 2nd finger!!!Grrrr :mad:
    haha she's a silly billy then
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    thumb - motion
    first finger - field
    second finger - current
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    remember that if an electron (or any other negatively charged particle) is going one way then the current going the opposite way
    so if an electron is moving like this:
    -------->
    then the current is in this direction:
    <-
    i hope i didnt confuse you... its just a common mistake thats worth pointing out imo...
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    MFI - Motion, field, current
    • Thread Starter
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by elpaw)
    thumb - motion
    first finger - field
    second finger - current
    yeah, i shall teach her that tomorrow.....
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by zazy)
    that's exactly what i thought..she was saying the 2nd finger!!!Grrrr :mad:
    as long as the first figer is the current and the thumb is the field, she is correct.
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by Mysticmin)
    MFI - Motion, field, current
    yup thats how i remember it
    • Thread Starter
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by S1M)
    yup thats how i remember it
    If you have to use it in exams do you actually mess about with your hands?
    I find it kind of embarassing..
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by zazy)
    yeah, i shall teach her that tomorrow.....
    your gonna teach ur teacher? lol... i used to do that at primary school... well sorta... thats what too much maths tuition at a young age does to ya
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by zazy)
    If you have to use it in exams do you actually mess about with your hands?
    I find it kind of embarassing..
    lol... dont worry about it... everybody is going to be worried about their own paper to be noticing what you are doing...
    • Thread Starter
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by S1M)
    lol... dont worry about it... everybody is going to be worried about their own paper to be noticing what you are doing...
    From everybody do you mean the other fellow classmate apart from me that will be sitting the paper?
    LOl...
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by zazy)
    From everybody do you mean the other fellow classmate apart from me that will be sitting the paper?
    LOl...
    lol... sorry didn't know that... in my school load of people do physics... well just be embarassed then... if it gets u the marks its worth it
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    (Original post by S1M)
    lol... sorry didn't know that... in my school load of people do physics... well just be embarassed then... if it gets u the marks its worth it
    I am agreeing there, my old history teacher sat and laughed silently when our entire physics class did that all at once in an exam
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    lol. I'm the only one at my school doing nuclear & particle physics, everyone else is doing cosmology (my class is at a different school due to timetable clashes, it's a consortium, don'tcha know...). So I'm probably gonna be sitting there alone working out the direction of a proton while they're off describing the life cycles of stars...
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    haha i remember doing the left hand rule and our physics teacher got really excited about it! he used to rise to his tiptoes on the stressed bits of the words: ffffffffffffffirst ffffffffffffinger = fffffffffield
    seCond finger = Current
    thummmmmmmmb = mmmmmotion
    and he had a broad yorkshire accent so the mmmooootion got him really excited. bless him! he then retired and made his attic into a weather station.
    • 0 followers
    Offline

    ReputationRep:
    I think im the only one that remembers it this way, but we were taught FBI
    F for Force ,B magnetic field (think magnetic flux density) and I for current, its helps me anyway!
Updated: June 27, 2004
New on TSR

Naughtiest thing you did at school

Did you get away with it or were you punished?

Article updates
Reputation gems:
You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.