The Student Room Group

The Norwegian Society

Scroll to see replies

Heihei, eg skal studera Illustration University College Falmouth? Noken andre som skal der eller er der allereie? :smile: Gleder meg sjukt.
Reply 481
Original post by BettyJ
Åh, skal ettersende informasjon om vitnemål og endelige skoleplass for å lånet.. men finner ikke ut om informasjonen jeg sender er gyldig selv om jeg bare scanner det inn? :s-smilie: og vet ikke engang når (hvis de gjør det) skolen sender et brev med info som lånekassa trenger. :confused:


Om du har fått et unconditional offer fra universitetet er det greiest å sende en epost til deres admissions-avdeling og spørre om et dokument som inneholder alle tingene lånekassen spør om. Det gjorde jeg. Fikk det som .pdf av universitetet som jeg videre lastet rett opp hos lånekassen. Etter det fikk jeg lånepapirene.

Normalt sett skal man dog uansett et slikt brev, men det kan ta tid. Om du vil ha lånet unnagjort er det greit å gjøre det den måten jeg forklarte over.

(nå snakker jeg gitt at du allerede har sendt inn søknaden)

Original post by stifa
Hei.

Jeg bare lurer en ting. Hvordan er praksisen med å sende inn vitnemål etter man har søkt? Er det bare å scanne deti nn for deretter å sende det til admission tutor'en?


Jeg bare scannet inn alle mine og hadde ingen problemer. Det er ukult å sende orginaler i posten, om noen spør du nesten ta det da.

Ang engelsk oversettelse:

Jeg lagde min egen oversettelse hvor jeg først begynte med en liten forklaring av dokumentet. de neste sidene limte jeg inn en kopi av vitnemålet mitt. Under det lagde jeg en tabell hvor jeg bare oversatte hver enkelt fag. Det er jo i prinsippet kun dette universitetet trenger å vite, ikke noe annet. Det er bare en crude test for å se at du ikke ljuger.



Jeg sendte aldri noen ting i posten til universitetet. For meg foregikk alt elektronisk.

Original post by Martin the Viking
Noen som studerer, eller skal studere, ved Uni of Bath her? :-)


o/ Electronic and Communication Engineering :smile: Begynner til høsten

Original post by stifa
Man får lån først, og når man består året blir 40% a bostøtta om til stipend og 25 000 av skolepengelånet omgjort til stipend.


Man får en kombinasjon av lån og stipend til å begynne med. Ved endt studie vil en del av lånet bli gjort om til stipend.

Jeg søkte selvfølgelig om fullt lån og stipend.

Original post by Luceria
Right. Leste om det. Du fikk mye mer enn meg!

Jeg har ikke funnet bolig enda, jeg hadde ingen adresse å sende inn. Men tror det stod at du kunne sende den inn senere?


Er det ikke like greit å det sendt hjem til Norge? Eller vil du ikke det?

Jeg bare lar alle mine dokumenter bli sendt hjem, får foreldrene mine åpne det. Blir alt for mye styr med adresseendringer ellers siden det ikke er uvanlig å flytte flere ganger gjennom studietiden.
Reply 482
Original post by ahpadt

Er det ikke like greit å det sendt hjem til Norge? Eller vil du ikke det?

Jeg bare lar alle mine dokumenter bli sendt hjem, får foreldrene mine åpne det. Blir alt for mye styr med adresseendringer ellers siden det ikke er uvanlig å flytte flere ganger gjennom studietiden.


Gjeldsbrevet skal jeg signere elektronisk, og alt annet tenkte jeg å sende hjem til mamma. Hun jo uansett betale eventuelle tlf regninger som kommer (ja jeg beholder abonnomentet mitt, slik at jeg har nork tlf i julen, påsken, sommeren og andre tider når jeg er hjemme), og all annen post som kommer, alt fra lånekassen, banken, osv er det mamma sin jobb å åpne og informere meg om innholdet.
Reply 483
Bah, jeg har aldri skiftet bank før, og jeg trodde jeg hadde gjort alt jeg trengte å gjøre, men da jeg spurte banken manglet de et skjema for innmelding i ANSApluss. er i hvertfall sendt inn, da burde det skje fortgang i det.

Jeg vil dra NÅ!
Yeay en mnd igjen jobb!
Original post by ahpadt

o/ Electronic and Communication Engineering :smile: Begynner til høsten


Kult! Begynner selv coach education and sports development. Bare sitter og venter unconditional offeret nå, slik at jeg kan søke studielån osv.
Reply 485
Original post by Martin the Viking
Kult! Begynner selv coach education and sports development. Bare sitter og venter unconditional offeret nå, slik at jeg kan søke studielån osv.


Fine greier.


Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg det møtet i morgen som Study Across The Pond bl.a arrangerer for alle som skal studere i Bath - vet ikke om noen andre her inne har hørt om det/de.
Jeg kan alt jeg i utgangspunktet trenger å vite. Den eneste guleroten ville vært å møte noen nye ansikter, men med det sagt tipper jeg at det vil være langt fler hos Bath sine egne kvelder for internasjonale - det er nesten 1/4 internasjonale det universitetet man blir godt tatt hånd om.
Rett fra en lang arbeidsdag til en slik kveld er ikke helt noe jeg har lyst til heller. Vi får se.

*shrug*
Jeg tror jeg skal det møtet i morgen. Vet ikke helt hva jeg får ut av det, og jeg kommer ganske sent hjem, men jeg har vel strengt tatt ikke noe annet å gjøre uansett. Litt informativt det vel være, og kan vel være greit å dele kunnskap/erfaringer med andre.
Reply 487
hvordan gjør dere med frakt av pc og lignende? sitter å funderer om jeg skal frakte den eller bare kjøpe ny der nede...
Reply 488
Det er ikke noe problem å ha PC'en i håndbagasjen da? Du vel også ha en adapter.
Reply 489
hehe snakker om en stasjonær pc, nesten ha det me min line of work :smile: da er det ikke like greit som håndbagasje alltid ^^
Reply 490
Original post by tommhans
hehe snakker om en stasjonær pc, nesten ha det me min line of work :smile: da er det ikke like greit som håndbagasje alltid ^^


Jeg syns du skal prøve å den gjennom sikkerhetskontrollen som håndbaggasje. :-P

Jeg tror det nesten er like greit å kjøpe en der borte, men du kan jo høre med DHL eller noen om hvor mye det koster. Hvis frakten kommer til nærmet like mye som en ny, vill jeg ha kjøp en ny, og eventuelt prøvd å selge den gamle for å dekke inn litt av utgiftene. Er ikke pc(deler) billigere i England?
Reply 491
Original post by Martin the Viking
Jeg tror jeg skal det møtet i morgen. Vet ikke helt hva jeg får ut av det, og jeg kommer ganske sent hjem, men jeg har vel strengt tatt ikke noe annet å gjøre uansett. Litt informativt det vel være, og kan vel være greit å dele kunnskap/erfaringer med andre.


Kom 4 stykker i tillegg til meg. Var ikke rare gruppa. 3 som skulle studere psykologi og 1 økonomi. Personlig visste jeg alt som ble sagt, men for de 4 andre var det veldig mye nytt.

Var vel uansett morsomt å møte noen andre som skulle begynne det samme universitetet som meg. Jeg tror og si alle kom rett fra - eller 1 år etter avsluttet - videregående.

Original post by tommhans
hvordan gjør dere med frakt av pc og lignende? sitter å funderer om jeg skal frakte den eller bare kjøpe ny der nede...


Original post by tommhans
hehe snakker om en stasjonær pc, nesten ha det me min line of work :smile: da er det ikke like greit som håndbagasje alltid ^^


Jeg kjører laptop (skal kjøpe meg ny laptop om et par dager) + skjerm som jeg kjøper når jeg kommer frem. Kraftig ultraportabel + 23" skjerm bør være holdbar kombinasjon. selvsagt et par eksterne disker som bruker til å ta med meg data hjemmefra.

Det vil være veldig knotete om du ønsker å ha med deg en stasjonær. Om du MÅ, ville det enkleste vært å ta ut alle delene, pakke de VELDIG godt inn, og sende i posten. Diskene kan du ha i sekken.

PC-utstyr og elektronikk er generelt sett ikke billigere i UK. Spesielt om du tar hensyn til de svært gode garantirettighetene vi har i Norge.
(edited 12 years ago)
Reply 492
Original post by NoShorty
Jeg syns du skal prøve å den gjennom sikkerhetskontrollen som håndbaggasje. :-P

Jeg tror det nesten er like greit å kjøpe en der borte, men du kan jo høre med DHL eller noen om hvor mye det koster. Hvis frakten kommer til nærmet like mye som en ny, vill jeg ha kjøp en ny, og eventuelt prøvd å selge den gamle for å dekke inn litt av utgiftene. Er ikke pc(deler) billigere i England?


Hehe ^^

joda er hakket billigere i England ^^

Ser ut som å sende pcen kosta 4,4 k, da tror jeg heller at jeg kjøper en ny ja :smile:
Reply 493
hvordan er kjøttet i england btw, dårligere eller bedre kvalitet i norge? er mat generelt bedre eller dårligere?(tenker ikke grønnsaker og frukt for det nesten være bedre enn mye av den dårlige kvaliteten vi får i våre norske butikker...)
Reply 494
Utvalget vi har hos Ultra og Meny i Norge er helt normalt i store kjeder som f.eks Tesco og Sainsburys. Det er en helt annen verden mtp kvalitet og utvalg.
Reply 495
I've joined
Reply 496
Hvor ble det av alle sammen / where did everyone go? :P
Reply 497
Kan jeg snakke her? Kan ikke finde en dansk tråd :p:
Reply 498
Live in Norway or Sweden?

No biased advice!
Reply 499
Original post by Pochi_X
Live in Norway or Sweden?

No biased advice!


Pretty silly to ask for no biased advice in the Norwegian Society...:dry:

Quick Reply

Latest