The Student Room Group

The Norwegian Society

Scroll to see replies

Reply 740
Original post by VildeRH
Hei folkens! Jeg trenger sårt hjelp. Jeg planlegger å starte studiene mine i England/Skottland, høsten 2013. Til tross for at jeg fortsatt sjangler litt mellom jus, internasjonale relasjoner, og psykologi, har jeg mer eller mindre bestemt meg for å søke sistnevnte studie. Dersom jeg ikke forandrer mening angående studie, ønsker jeg å studere i enten St Andrews, Edinburgh, Durham, Bath eller Warwick. Det kan hende jeg bytter et par av disse ut med noen universiteter i London, men jeg er definitivt helt sikker at St Andrews er (og forblir) mitt førstevalg. Her oppstår problemet mitt:

I skrivende stund har jeg rett og slett ikke gode karakterer for St Andrews. I skrivende stund vet jeg heller ikke om jeg har gode nok karakterer for noen av de overnevnte universitetene. Jeg tar opp fag som privatist nå, men har nettopp innsett at jeg nok uansett ikke vil ha gode nok karakterer til St Andrews, selv etter at jeg har fullført eksamenene mine i november/desember. Derfor vil jeg fortsette med å ta opp nye fag etter jul, og når jeg mottar mine endelige karakterer i juni '13, har jeg mest sannsynlig gode nok karakterer for alle universitetene - St Andrews inkludert.

Men hva skal jeg gjøre? Den generelle UCAS-fristen går jo ut 15. januar. Søker jeg før det, har jeg som sagt ikke gode nok karakterer. Burde jeg søke det tidspunktet uansett, eller burde jeg vente til jeg får de siste karakterene mine i juni? Det er jo også en frist 30. juni, men denne er noe mer risikabel, da de britiske universitetene som kjent opererer med rullerende opptak, og alle studieplassene kan ha blitt tatt innen jeg søker.

Jeg skrev nettopp en liknende tråd engelsk, og fikk et kort svar noe à la dette: "u can put ur grades as pending". Noen som vet noe mer om dette? Dersom det er slik at jeg kan vente med å legge til karakterene mine UCAS uten at det forhindrer dem å lese mitt motivasjonsbrev og min referanse, er jo det fabelaktig!

De fleste britne søker universitetsplasser med "predicted grades", det vil si før de har de siste karakterne som de ikke får før august. Derfor ser jeg ingen problem med å søke og skrive de karakterne du forventer å få. Da får du bare "conditional offer", det vil si at universitetet du setter første plass bekreftet de endelige karakterne dine i august før du kan begynne der. Hvis ikke du klarer det du da din "insurance".
Det er hvordan jeg forstår det, men det kan være lurt å eventuelt ta kontakt med universitetene du vil søke og også med UCAS hvis mulig. Det er veldig lenge siden jeg søkte (2003!!) og systemet har forandret seg ganske mye, i tilegg til at jeg er engelsk var innenfor systemet.
Det er alltid best å ta direkt kontakt med universitetene eller UCAS fordi vi her TSR egentlig bare kan gjette. Det er vanskelig å vite når en person har en unik situasjon som deg og det du nesten finne ut av selv.
Reply 741
Original post by Becca
De fleste britne søker universitetsplasser med "predicted grades", det vil si før de har de siste karakterne som de ikke får før august. Derfor ser jeg ingen problem med å søke og skrive de karakterne du forventer å få. Da får du bare "conditional offer", det vil si at universitetet du setter første plass bekreftet de endelige karakterne dine i august før du kan begynne der. Hvis ikke du klarer det du da din "insurance".
Det er hvordan jeg forstår det, men det kan være lurt å eventuelt ta kontakt med universitetene du vil søke og også med UCAS hvis mulig. Det er veldig lenge siden jeg søkte (2003!!) og systemet har forandret seg ganske mye, i tilegg til at jeg er engelsk var innenfor systemet.
Det er alltid best å ta direkt kontakt med universitetene eller UCAS fordi vi her TSR egentlig bare kan gjette. Det er vanskelig å vite når en person har en unik situasjon som deg og det du nesten finne ut av selv.


Hvis du er engelsk vet du sikkert at det er lærerne som gir elevene "predicted grades", disse gis ut skriftlig og kan vel nesten fungere som et alternativ til det norske karakterkortet. Altså har ikke jeg lov til å spå mine egne karakterer... Dersom UCAS finner ut av det ligger jeg vel ganske dårlig an, for å si det sånn. Men uansett, takk for svar!
Noen som har bestilt fly hjem med SAS?
Reply 743
Original post by Skriblerier
Noen som har bestilt fly hjem med SAS?


Jeg har bestilt fly til England fra Norge. Litt bekymret nå...
Original post by Becca
Jeg har bestilt fly til England fra Norge. Litt bekymret nå...


Ja, skjønner deg godt. Jeg har ikke bestilt enda selv, men hadde hele reiseruta planlagt til punkt og prikke. Har begynt å se etter andre alternativer (om SAS går konkurs blir det nok British Airways meg). Samtidig har en av mine flatmates bestilt alle sine billetter med SAS og er ganske stressa pga. det.

Studerer en såpass avsidesliggende plass at litt planlegging til mellom tog og fly, jeg kan ikke akkurat hoppe første avreise heller. :/
Reply 745
Hi everybody, I'm a BA Photojournalism 3rd year student from University of the Arts London, I was wondering whether any Norwegian could help me with some translation for my final year project(basically I need to send some emails and perhaps make some phone calls), I will really appreciate if someone could help :smile:
Reply 746
Original post by jamesg984
Hi everybody, I'm a BA Photojournalism 3rd year student from University of the Arts London, I was wondering whether any Norwegian could help me with some translation for my final year project(basically I need to send some emails and perhaps make some phone calls), I will really appreciate if someone could help :smile:


I can help. I'm English but I speak Norwegian (live and work in Norway). Send me a PM.
Reply 747
Noen tips til noen som flytter til England fra Norge til høsten? :smile:
Reply 748
Original post by toffus
Noen tips til noen som flytter til England fra Norge til høsten? :smile:


Hva slags tips tenker du på? :smile:
Reply 749
Original post by Becca
Hva slags tips tenker du på? :smile:



Ting som kan være greit å ha med i bagasjen når man reiser over, samt generelle råd. Er det for eksempel nødvendig med forsikring gjennom ANSA?
Tenkte f.eks. ikke å anskaffe meg mastercard før noen nevnte det kunne være greit å bestille flybilletter med.:cool:

Basically: noen tips du gjerne skulle visst før du selv reiste over for første gang.
Reply 750
Original post by toffus
Ting som kan være greit å ha med i bagasjen når man reiser over, samt generelle råd. Er det for eksempel nødvendig med forsikring gjennom ANSA?
Tenkte f.eks. ikke å anskaffe meg mastercard før noen nevnte det kunne være greit å bestille flybilletter med.:cool:

Basically: noen tips du gjerne skulle visst før du selv reiste over for første gang.


Vel, jeg er jo engelsk, det er litt vanskelig for meg å svare spørmål om forsikring osv! Jeg bor i norge nå.

Ting jeg kommer som alle de jeg kjenner som er norsk, men har bodd i england er mer sånn små ting.

For eksempel, i engelske hus er det ofte teppe badet, da er kanskje et par slippers en god ide...:tongue:
Du også forvente at vanntrykket i england er mye dårligere enn i norge - jeg savner dusjen min når jeg er hjemme og besøker familien min!

Hvis det er noen typisk norske matprodukter du er spesielt glad i da foreslår jeg at du tar med deg litt av det. Jeg får tilsendt te fra England, og sjokolade (selv om jeg synes Freia sjokolade er veldig deilig, den er bare ikke helt det samme som Cadbury's for meg!)

Det er mye mer vanlig i england å bruke kontanter, ha alltid noen lapper og mynter med deg i lommeboka.

Det er alt jeg kommer akkurat nå, men bare rop ut hvis du har noen spørsmål!
Hej hej!

There's no Swedish/Scandinavian society so just thought I'd post here. Hope you don't mind. :smile:

Lived in Gothenburg, Sweden for 11 months last year as part of a study exchange. Drove through Norway to visit Oslo and slept on a boat for two nights moored up near Asker last year in June. Awesome experience and the sights were brilliant! One thing I miss is the tasty drinking water that you can get there.

Just looking at everyone discussing in Norwegian here and just reminds me of Swedish and how I can understand a little bit.

Are there any Norwegian shops in the UK? I've just heard of a couple of Swedish ones down in London.
Original post by toffus
Ting som kan være greit å ha med i bagasjen når man reiser over, samt generelle råd. Er det for eksempel nødvendig med forsikring gjennom ANSA?
Tenkte f.eks. ikke å anskaffe meg mastercard før noen nevnte det kunne være greit å bestille flybilletter med.:cool:

Basically: noen tips du gjerne skulle visst før du selv reiste over for første gang.


Anbefaler absolutt å anskaffe Mastercard. I min by er det en svindlergruppe som bevisst skimmer norske kort, og alle nordmenn jeg kjenner her har hatt sitt kort blokkert. Derfor bruker vi alle Mastercard når vi tar ut penger, eller de har en britisk bank som de bruker :smile: Dessuten er det veldig kjekt å ha om du har for lite penger det vanlige kortet ditt :smile:
Det med fly er også smart, da min norske flatmate nesten hadde tapt 2000,- om SAS hadde gått konkurs i fjor vinter siden hun hadde bestilt med det ordinære kortet.

Det er og heller vanskelig å bruke bankkort mindre summer - mange steder er det gjerne en grense, ofte £5 og over.

Jeg har ikke ANSA forsikringen, og jeg vet heller ikke om noen andre som har det, det kan jeg dessverre ikke si noe om. For meg var det rett og slett for dyrt å skaffe forsikringen, ellers ville jeg nok anskaffet den :smile:

Ang. flybilletter har SAS ungdomsbilletter om du er mellom 18 - 25 år som ofte kan bli billigere enn Norwegian og RyanAir.

vet jeg ikke hvor du skal, men UK er generelt litt billigere å leve i enn Norge. Spesielt i småbyer, mens London er dyrest, du vil ha litt å rutte med :smile: Du vil fort finne ut stedene som er billigst å handle mat ved, og alkoholen er billig i forhold til Norge, spesielt i studentpuber og utesteder hvor de ofte har gode tilbud spesielle dager (torsdag, fredag, lørdag etc).

Det er også mye sosialisering - hele opplevelsen er helt annerledes enn universitetene og høgskolene hjemme, da spesielt med tanke den sosiale siden. Anbefaler deg sterkt å ta del i en klubb og et samfunn av et slag (selv er jeg aktivt medlem i historiesamfunnet, og planlegger å bli med i en sportsklubb neste år om jeg klarer å ta av nok vekt i løpet av sommeren).

Shout out hvis du har andre spørsmål :biggrin:
Reply 753
Original post by Becca
(...) selv om jeg synes Freia sjokolade er veldig deilig, den er bare ikke helt det samme som Cadbury's for meg!


O_o! Definitivt ikke det samme... :^_^:
Reply 754
Original post by stifa
Du kanskje styre unna Oxford og Cambridge, men jeg tror du kommer ellers rimelig langt med 5 i snitt. Har du sjekket forskjellige rangeringslister? De kan være veiledende, men ikke ta rangeringen mer seriøst enn å se etter om den er høyt eller lavt lista; det er nok ikke stor forskjell for eksempel 15. og 16. plass. :tongue:

Anbefaler The Complete University Guide sine lister.

Ellers kan du ta en till relevante subfora for de programmene du kunne tenke deg å studere.



Hei!

Har ikke vært denne siden lenge beklager for altfor sen tilbakemelding. Jeg bestemte meg faktisk for å bachelor i Norge BI. Tar master i England istedenfor. Sitter og vurderer hvilken mastergrader som er de beste. Studerer du i UK nå?
Reply 755
Hei Alle!

Jeg går for tiden første året bachelor i finans ved BI Oslo og har A snitt. Jobber i inkasso siden av skolen og skal ta ekstrafag Blindern etter sommeren i samfunnsøkonomi. Er også med i utvalg skolen og er med i linjeforeningen dette året.

Det jeg lurer er hvor vanskelig dere tror det er å komme inn MSc in Finance LSE, Mfin Cambridge, MSc in Financial Economics Oxford.

Hvis det er noen som kan gi meg tips hva som til for å komme der inn, hva jeg kan gjøre for å forbedre CVen vil jeg sette stor pris det. Er det noen her som kanskje studerer ved en av disse skolene?

Vennlig hilsen,
Dagur
Reply 756
Hei, blir vist med her jeg óg!

Går bare videregående, men planlegger å studere veterinær ved forhåpentligvis Cambridge eller Edinburgh.
(edited 11 years ago)
Original post by Dagur_91
Hei Alle!

Jeg går for tiden første året bachelor i finans ved BI Oslo og har A snitt. Jobber i inkasso siden av skolen og skal ta ekstrafag Blindern etter sommeren i samfunnsøkonomi. Er også med i utvalg skolen og er med i linjeforeningen dette året.

Det jeg lurer er hvor vanskelig dere tror det er å komme inn MSc in Finance LSE, Mfin Cambridge, MSc in Financial Economics Oxford.

Hvis det er noen som kan gi meg tips hva som til for å komme der inn, hva jeg kan gjøre for å forbedre CVen vil jeg sette stor pris det. Er det noen her som kanskje studerer ved en av disse skolene?

Vennlig hilsen,
Dagur


Karakterer er ikke det viktigste, det er noe du maa huske paa. Ja, de gir deg en inngangsbillett til aa bli vurdert, men din personal statement + language skills er like viktig som karakterene dine.
Jeg kommer nok selv til aa soke til LSE og satser paa a gaa der om to aar naar jeg er ferdig med bacheloren her i UK saa jeg har sett litt rundt selv.

Gode referanser, GOD SOEKNAD, gode karakterer og gjerne frivillig arbeid eller jobberfaring er store pluss paa enhver mastersoeknad (men de som allerede gaar der vet nok mer om det enn jeg.)

Anbefaler deg aa sjekke ut alle inntakskrav de har samt tips, og ogsaa evt. ta kontakt med Study Across the Pond for gratis veiledning om du foeler behov for det. De kan sikkert hjelpe deg samt gi gode tips til skriving av personal statement (tror ogsaa de hjelper de som ikke bare soeker til samarbeidsuniversitetene de har). Ellers boer du kunne snakke med BI om hjelp ogsaa.

Beklager det rotete spraaket men jeg har ikke den norske pc-en min her for oyeblikket.

Ellers oensker jeg deg lykke til :smile:
Hei,

jeg har svart mitt conditional offer, og valgte skolen med høyest inntakskrav som firm, som også er den skolen jeg har mest lyst til å komme inn på. Kravet var altså 4,7 i snitt, og jeg er redd for at hvis eksamenene mine mislykkes får jeg i verste fall 4.695. Har det hendt at man kommer inn en skole selv om man ikke klarer å oppfylle kravene, men er svært nærme eller rett under inntakskravet?
Reply 759
Original post by kingquang
Hei,

jeg har svart mitt conditional offer, og valgte skolen med høyest inntakskrav som firm, som også er den skolen jeg har mest lyst til å komme inn på. Kravet var altså 4,7 i snitt, og jeg er redd for at hvis eksamenene mine mislykkes får jeg i verste fall 4.695. Har det hendt at man kommer inn en skole selv om man ikke klarer å oppfylle kravene, men er svært nærme eller rett under inntakskravet?


Ja, det har hendt mange ganger. Det skjedde med begge brødrene mine, men det blir vanskeligere og vanskeligere å komme inn skoler nå. Det kommer an hvilken skole det er, hvilket studie og din søknad. Mitt forslag er å vente til du får resultatene dine og ringe skolen og høre med dem. Men, det er lenge siden jeg sendte min søknad, et bedre forslad hadde vært å stille ditt spørsmål i UCAS forum her TSR. Forklar din situasjon, og når du får resultatene dine, det er folk der som kjenner systemet mye bedre enn de som bruker denne tråden.

Quick Reply

Latest