Hey there! Sign in to join this conversationNew here? Join for free

0
    ReputationRep:
    ååh, dette er så forferdelig. Gruer meg til de endelige tallene på døde og skadde blir offentlig.

0
    ReputationRep:
    Hei.
    Jeg begynner å tenke på å skaffe meg forsikring. Valgene mine står mellom ANSA eller Europeiske Studentforsikring.
    Hva er deres erfaringer?
    ANSA sin er 150 kroner billigere, men Europeiske sin har ikke egenandeler.
    Uten om det, så ser ikke jeg forskjellen på den ene eller den andre.

0
    ReputationRep:
    Om de begge er tilsynelatende like gode, så kan du da velge den som er billigst, ikke sant?

0
    ReputationRep:
    Forsikring :eek: har ikke tenkt på det.. Blir så forvirra av lånekassa at alle andre ting forsvinner litt i bakgrunnen.

0
    ReputationRep:
    (Original post by BettyJ)
    Forsikring :eek: har ikke tenkt på det.. Blir så forvirra av lånekassa at alle andre ting forsvinner litt i bakgrunnen.
    Hva forvirrer deg med lånekassen?

0
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Om de begge er tilsynelatende like gode, så kan du da velge den som er billigst, ikke sant?
    ANSA sin forsikring gir meg også ISIC-kortet, som tydelig vis skal gi meg masse rabatter overalt i verden. Noen som har erfaringer med dette kortet? Gir det så mye rabatter som det sier? Har du noen sinne brukt det? Osv osv osv.

Jeg har alltid hatt europeiske forsikring, og jeg har alltid vært fornøyd med den, men det at ANSA har en forsikring som sikkert mange av utenlandsstudentene bruker betyr jo sikkert at den er gos også.

Hmmm, dette må jeg bruke litt tid til å veie frem og tilbake.

0
    ReputationRep:
    (Original post by NoShorty)
    Hva forvirrer deg med lånekassen?
    Åh, skal ettersende informasjon om vitnemål og endelige skoleplass for å få lånet.. men finner ikke ut om informasjonen jeg sender er gyldig selv om jeg bare scanner det inn? og vet ikke engang når (hvis de gjør det) skolen sender et brev med info som lånekassa trenger. :confused:

0
    ReputationRep:
    (Original post by BettyJ)
    Åh, skal ettersende informasjon om vitnemål og endelige skoleplass for å få lånet.. men finner ikke ut om informasjonen jeg sender er gyldig selv om jeg bare scanner det inn? og vet ikke engang når (hvis de gjør det) skolen sender et brev med info som lånekassa trenger. :confused:
    Endelig skoleplass er det dokument du mottar fra skolen der ditt navn, utdanningsinstitusjonen, type utdanning med major (feks MSc Finance), tidsomfang etc. Så skall det være signert og stemplet av skolen. Tror scannet dokument (så lenge det er stemplet og undertegnet) skall gå greit.

Når jeg sendte endelig vitnemål så hade jeg ikke fått det tilldelt enda (kom i Oktober) så jeg måtte sende mitt føreløpelige karakterskort med et tilhørende dokument der skolen min skrev at jeg bestått min utdanning og de karakterene som fremkom i det føreløpelige karakterkortet var riktige. Dette dokument var og undertegnet samt stemplet av skolen.

Unskyld min norsk, men jeg er fra Sverige, dog bosatt i Norge

0
    ReputationRep:
    Hei.

Jeg bare lurer på en ting. Hvordan er praksisen med å sende inn vitnemål etter man har søkt? Er det bare å scanne deti nn for deretter å sende det til admission tutor'en?

0
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Hei.

Jeg bare lurer på en ting. Hvordan er praksisen med å sende inn vitnemål etter man har søkt? Er det bare å scanne deti nn for deretter å sende det til admission tutor'en?
    Jeg måtte sende orginal papir, dvs per post (dette var i England). Kanskje er annorlunda praksis i ulike lænder. Send med A-post så går det raskt. Jeg fikk tilbakemelding om at mitt brev mottats 2 dager etter jeg sendt det med final offer som de sendte tilbake til meg (slik at jeg kunde ettersende dette til Lånekassen).

0
    ReputationRep:
    Jeg har vitnemål fra vidreregående og søker for 2012 entry. Jeg har den norske versjonen allerede (tar et år på folkehøgskole før jeg starter på høyere utdanning) men må vente til jeg får den engelsek oversettelsen i midten av August. (Atsatt pga. klage og etterfølgende ferie.)

Sendte du det i posten eller med e-post?

(Jeg håper på å få svar fra nordmenn som allerede har søkt på bachelornivå, da de har gjort dette.)

0
    ReputationRep:
    Til tross for at jeg er Svensk så tok jeg hele min Bachelor i Norge, søkte til England og søkte om lån/stipend fra Lånekassen i Norge siden jeg har bott her i over 5 år. Forskjellen er at jeg søkte MSc istedet for Bachelor, men byråkrati praksisen er uansett densamme.

Jeg sendte som sagt mitt karakterskort med vanlig post, da skolene i England krever orginal papir (dvs scannade dokument var ikke tillstrekkelig). Hvis du får ditt endelige karakterskort (på engelsk) i August 2011 og ska søke opptakk til 2012 (Januar eller August) så er det mer enn nok med tid. Slik jeg skrev ovan så sendte jeg mitt med A-post og det tok ca 2 dager før de hade mine dokument.

Hvis du er usikker så kan du bare sende en mail til din skoles opptaks avdeling (den du ska søke til i utlandet) og høre hvilke rutiner som foreligger i deres prosesser.

0
    ReputationRep:
    Men hva med kopier? Jeg får kun ett oversatt vitnemål, men skal søke på fem universiteter.

Skal jeg be om fem utskrifter fra skolen av den engelske originalen?

0
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Men hva med kopier? Jeg får kun ett oversatt vitnemål, men skal søke på fem universiteter.

Ja, be om 5 kopier på skolen og få din skole til å stemple å signere kopiene slik at de er likgyldige med orginal dokument. Dette gjorde jeg når jeg søkte og det går helt greit.

Se bare til å få kopiene stemplet å signert!

0
    ReputationRep:
    Så klart. Originalen stemples og skrives under. Jeg skal kontakte skolen så snart ferien er over.

Takk for hjelpa

0
    ReputationRep:
    Inga problem, og lykke til med søknadene!

0
    ReputationRep:
    (Original post by suede)
    Endelig skoleplass er det dokument du mottar fra skolen der ditt navn, utdanningsinstitusjonen, type utdanning med major (feks MSc Finance), tidsomfang etc. Så skall det være signert og stemplet av skolen. Tror scannet dokument (så lenge det er stemplet og undertegnet) skall gå greit.

Når jeg sendte endelig vitnemål så hade jeg ikke fått det tilldelt enda (kom i Oktober) så jeg måtte sende mitt føreløpelige karakterskort med et tilhørende dokument der skolen min skrev at jeg bestått min utdanning og de karakterene som fremkom i det føreløpelige karakterkortet var riktige. Dette dokument var og undertegnet samt stemplet av skolen.

Unskyld min norsk, men jeg er fra Sverige, dog bosatt i Norge
    Åh, det hjalp å vite at man bare trenger å scanne in vitnemålet, så er det greit! Takk MEN:P hehe, forstod ikke helt det med dokumentet som lånekassa skulle ha. Fikk et brev av skolen med navn og underskrivt hvor det stod conditional offer, og hva kravene er. (Stod ikke datoer, fee status og sånne ting). Er det dette dokumentet de mener, eller får jeg evnt nytt dokument som verifiserer plassen min etter at skolen har fått vitnemålet og de ser at jeg har klart kravene? :/ sorry hvis det er litt vanskelig og invikla spm:P

0
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)

Du trenger vel ikke mer enn to? De ber ikke om karakterene dine før du har tilbud om plass, og du har maks én firm og én insurance..

0
    ReputationRep:
    Jeg er som jeg tidligere sa ferdig med videregående og har alle karakterene klare. Hvorfor skal jeg ikke sende dem før jeg får eventuelle tilbud?

0
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Jeg er som jeg tidligere sa ferdig med videregående og har alle karakterene klare. Hvorfor skal jeg ikke sende dem før jeg får eventuelle tilbud?
    Fordi de ikke ber om det. Alt du trenger å gjøre er å si hva du har fått i UCAS. Basert på det avgjør de om du får et tilbud eller ikke, også må du kunne bevise at du faktisk har karakterene før du får lov til å begynne der.

Det er tross alt mindre arbeid for søkerne.

• See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• Poll
    Did TEF Bronze Award affect your UCAS choices?
    Useful resources
    US study forum

Accommodation profiles:

iQ Student Accommodation

iQ Student Accommodation

Great value student rooms in city centre locations all across the UK

X1 Lettings

X1 Lettings

Luxury student accommodation in Liverpool & Manchester.

Collegiate Accommodation

Collegiate Accommodation

"This is student living. Just better."

Scape Student Living

Study Inn

Providing stunning high quality, boutique student accommodation throughout the UK

The Student Housing Company

The Student Housing Company

Award-winning student accommodation - voted by 22,000 students.

Groups associated with this forum:

View associated groups
  • See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• The Student Room, Get Revising and Marked by Teachers are trading names of The Student Room Group Ltd.

Register Number: 04666380 (England and Wales), VAT No. 806 8067 22 Registered Office: International House, Queens Road, Brighton, BN1 3XE

Quick reply
    Reputation gems: You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.