Hey there! Sign in to join this conversationNew here? Join for free

0
    ReputationRep:
    Åja. Jeg tror jeg kommer til å få noen conditionals om jeg sender søknaden før jeg tar IELTS i desember...

Takker for tipset.

0
    ReputationRep:
    Jeg fikk vitnemålene mine oversatt av et byrå og fikk oversettelsene tilsendt på mail og i papirformat. Jeg sendte bare filene jeg fikk fra oversettingen til skolen i England (jeg søkte utenom UCAS, da det bare var en skole jeg søkte på). Skolen har hittil ikke bedt om å få se originalen av vitnemålene mine, og jeg har en unconditional plass fra høsten av.
    Jeg skal ta med meg originalene av alle mine papirer til enrollment, sammen med portfolio, IELTS og hva enn ellers jeg kan finne på å trenge.

0
    ReputationRep:
    (Original post by BettyJ)
    Åh, skal ettersende informasjon om vitnemål og endelige skoleplass for å få lånet.. men finner ikke ut om informasjonen jeg sender er gyldig selv om jeg bare scanner det inn? og vet ikke engang når (hvis de gjør det) skolen sender et brev med info som lånekassa trenger. :confused:
    Jeg har akkurat ettersendt info til lånekassen, og jeg bare scannet mitt unconditional offer og vitnemålet mitt med studiekompetanse. Har jeg gjort noe feil nå?

0
    ReputationRep:
    Noen som studerer, eller skal studere, ved Uni of Bath her? :-)

0
    ReputationRep:
    (Original post by NoShorty)
    Jeg har akkurat ettersendt info til lånekassen, og jeg bare scannet mitt unconditional offer og vitnemålet mitt med studiekompetanse. Har jeg gjort noe feil nå?
    Kan garantert ikke jeg svare på:P Vet ikke helt hva lånekassa definerer som "endelig opptaksbevis"? Men har til nå tenkt at det er brevet en får etter å ha sendt vitnemålet og bevist at en når kravene sine.. (Må si at jeg har conditional offer, så vil jo være litt anderledes enn i forhold til deg)

* Legg ved kopi av endelig opptaksbevis fra lærestedet. Opptaksbeviset må være uten faglige betingelser, såkalt "unconditional offer" på engelsk.
    *Opptaksbeviset må vise, navnet ditt, grad (Bachelor, Master og liknende), fagområde, varighet på studiet og skolepenger som du må betale for hele året etter eventuell rabatt. Generell prisliste fra studiestedet er ikke tilstrekkelig.
    *Dersom du betaler skolepenger og skolepengene ikke framgår av opptaksbeviset – legg ved dokumentasjon fra lærestedet på skolepengene. Husk at Lånekassen kun dekker utgifter til rene skolepenger.

0
    ReputationRep:
    Åh, det hjalp å vite at man bare trenger å scanne in vitnemålet, så er det greit! Takk MEN:P hehe, forstod ikke helt det med dokumentet som lånekassa skulle ha. Fikk et brev av skolen med navn og underskrivt hvor det stod conditional offer, og hva kravene er. (Stod ikke datoer, fee status og sånne ting). Er det dette dokumentet de mener, eller får jeg evnt nytt dokument som verifiserer plassen min etter at skolen har fått vitnemålet og de ser at jeg har klart kravene? :/ sorry hvis det er litt vanskelig og invikla spm:P

Conditional Offer er ikke endelig opptaksdokument. Når du oppfyllt kravene i ditt conditional offer (feks en gitt gjenomsnittskarakter + andre tester som GMAT osv) så sender du dette in til skolen du søkt på. Her måtte jeg sende in orginal dokument vedrørende mine karakterer. Deretter sender skolen et final/unconditional offer der studieplass/tidsomfang/utbildning etc står.

Det er dette dokumentet lånekassen trenger

0
    ReputationRep:
    (Original post by suede)
    Conditional Offer er ikke endelig opptaksdokument. Når du oppfyllt kravene i ditt conditional offer (feks en gitt gjenomsnittskarakter + andre tester som GMAT osv) så sender du dette in til skolen du søkt på. Her måtte jeg sende in orginal dokument vedrørende mine karakterer. Deretter sender skolen et final/unconditional offer der studieplass/tidsomfang/utbildning etc står.

Jeg har i hvertfall sendt inn riktig dokument.

0
    ReputationRep:
    (Original post by NoShorty)
    Jeg har i hvertfall sendt inn riktig dokument.
    Det kan godt være, som sagt jeg søkte i England og det er godt mulig at ulike skoler/lænder har ulike praksis. GMAT/IELTS resultat kunde jeg scanne å maile til skolen, men mine endelige karakterer måtte jeg sende orginal dokument via post.

Ikke sikkert at alle skoler har en slik praksis, men hvis jeg ska gi råd må jeg utgå fra egen erfaring siden jeg vært igjenom prosessen, og ikke kun gjette meg til svar.

0
    ReputationRep:
    Hei Noen som skal til teeside university neste år?: )

Hadde vært kult å høre tips om ting som er lurt å vite om å bo i England kontra å bo i Norge fra dere som har allerede bodd her, og om det faktisk fins noen pene jenter her sånn generelt i England? Har vært to ganger i Middlesbrough og begge gangene ble jeg skuffet over hva jeg så, men virker som en grei by med noen fine utesteder og herregud så mye billigere England er enn Norge, er nesten skandaløst!

Noen som vet om awesome utesteder ellers i England?

Og er det noen som er sånn fotballfans, hadde vært awesome å gått på fotballkamper(er liverpool fan da vel og merke )

Håper og at ingen av dere her mistet noen kjente i Oslo på fredag! Uff så tragisk, men føler meg stoltere av å være Nordmann nå mer enn noen gang før, iallefall etter igår, var sterke greier å se på!

16
    ReputationRep:
    (Original post by tommhans)
    Hei Noen som skal til teeside university neste år?: )

Hadde vært kult å høre tips om ting som er lurt å vite om å bo i England kontra å bo i Norge fra dere som har allerede bodd her, og om det faktisk fins noen pene jenter her sånn generelt i England? Har vært to ganger i Middlesbrough og begge gangene ble jeg skuffet over hva jeg så, men virker som en grei by med noen fine utesteder og herregud så mye billigere England er enn Norge, er nesten skandaløst!

Noen som vet om awesome utesteder ellers i England?

Og er det noen som er sånn fotballfans, hadde vært awesome å gått på fotballkamper(er liverpool fan da vel og merke )

Håper og at ingen av dere her mistet noen kjente i Oslo på fredag! Uff så tragisk, men føler meg stoltere av å være Nordmann nå mer enn noen gang før, iallefall etter igår, var sterke greier å se på!
    Hmm, Middelsborough er en industriell by, men når det gjelder utesteder er du ganske heldig å være i nord-øst England + du har både Northumbria og North Yorkshire Moors i nærheten og jeg kan anbefalle begge steder. Hvis du får muligheten, besøk Malham Cove (særlig om du er Harry Potter fan - noen scener fra Deadly Hallows pt 1 ble filmet der).

I tilegg, hvis du reiser vestover så vil du kommer til hjemmestedet mitt, the Lake District og selfølgelig jeg synes det er det vakreste stedet i England

Noen tips om England generelt - skal fortelle deg hva nordmennene jeg kjenner sier oftest om landet - at veldig ofte finnes det ikke blandete tapper (vet ikke om det er riktig ordet!) så du får enten varmt vann eller kaldt men ikke en blanding fra springen!
    Det finnes også veldig ofte i student hus teppe i baderommet og på kjøkkenet (helt forferdelig, og jeg vet ikke hvorfor!). Hus har generelt veldig dårlig isolasjon, så selv om Norge er et kaldere land, det er kaldere inne i England om vintrene!

Spis indisk mat når du er i England - den er mye bedre enn i Norge!

Hmm jeg kommer ikke på flere ting nå...jeg skal skriver om jeg tenker om noe!

(Beklager, norksen min er ikke perfekt ennå!)

0
    ReputationRep:
    Før jeg flyttet til Oslo bodde jeg 2 år i England, dog i London. Masse morsomme utesteder og pubkulturen generellt er veldig avslappnet og omfattende

Ellers så er London ikke så veldig mye billigere enn Norge, men resten av England holder selvfølgelig ikke samme generelle prisnivå.

Er selv Tottenham fan Fotbollskulturen er jo åpenbart stor i England, og når jeg bodde der så var det pub-date et par ganger i uka med venner hvor vi tok et par pils og såg på fotball, noe som er veldig vanlig. Hvis du ikke vært på en PL kamp så kan det absolutt anbefalles!

ift til London så er husleien ca densamme som i Oslo (kanskje litt over), men standarden er som nevnt mye lavere.

Lykke til med studiene!

21
    ReputationRep:
    Guneaw

0
    ReputationRep:
    (Original post by suede)

Åh, supert! =D Takker veldig for det

0
    ReputationRep:
    (Original post by Makubex)
    I wish to visit Norway someday...InshAllah can I make it soon?
    Hope this isn't some sick joke...

0
    ReputationRep:
    hehe ja indisk mat er noe jeg allerede er into , ble iallefall frelst første gang jeg besøkte middlesbrough på en 5-stjernes indisk restaurant, utrolig mat! ^^
    men det med vann håper jeg at jeg slipper ja, utrolig plagsomt å dusje med enten for kaldt eller for varmt vann!

Nei tror ikke london er særlig billigere enn Norge generelt, men jeg har allerede sett prisene i Middlesbrough og sånn som alkohol(vodka til sånn 5-6pund er jo bare sykt ^^ tror ikke norsk drikkekultur er så grei til tider i utlandet! :P

Men lake district hørtes rått ut, har tenkt meg endel turer rundt i england for se hvordan ting ser ut

Du skrev jo kjempe bra norsk for å være engelsk da

hehe vil tro at london var spennende ja, har to veninner som bor der som jeg selvsagt må besøke, gleder meg til det og

0
    ReputationRep:
    (Original post by NoLoSe)
    Hope this isn't some sick joke...
    "Inshallah" basically means "if God wish", which probably means that she/he'd go to Norway if the opportunity occurs. It doesn't have to be a sick joke.

EDIT: Embarrassing mistake. (Grammar correction)

Et seriøst spørsmål. Hvordan er prisnivået generelt i England?

EDIT 2: vv haha..Very funny...

0
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    "Inshallah" basically means "if God wish", which probably means that she/he'd go to Norway if the opportunity occurs. It doesn't have to be a sick joke.

EDIT: Embarrasing mistake.

There's no end to learning...

0
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)

EDIT: Embarrasing mistake.

*Embarrassing (sp)

0
    ReputationRep:
    Fordelen med Norge er at alt virker enten billigere eller på lik linje.. aldri dyrere Og hvordan er det egentlig med alkohol? Billigere? Flytter til London om 6 uker, så det blir supert =)

16
    ReputationRep:
    (Original post by tommhans)
    hehe ja indisk mat er noe jeg allerede er into , ble iallefall frelst første gang jeg besøkte middlesbrough på en 5-stjernes indisk restaurant, utrolig mat! ^^
    men det med vann håper jeg at jeg slipper ja, utrolig plagsomt å dusje med enten for kaldt eller for varmt vann!

Nei tror ikke london er særlig billigere enn Norge generelt, men jeg har allerede sett prisene i Middlesbrough og sånn som alkohol(vodka til sånn 5-6pund er jo bare sykt ^^ tror ikke norsk drikkekultur er så grei til tider i utlandet! :P

Men lake district hørtes rått ut, har tenkt meg endel turer rundt i england for se hvordan ting ser ut

Du skrev jo kjempe bra norsk for å være engelsk da

hehe vil tro at london var spennende ja, har to veninner som bor der som jeg selvsagt må besøke, gleder meg til det og
    Å, det er ikke noe problem med dusjene, bare med badekarer og vasker! Men jeg husker nå at vanntrykket i England pleier å være veldig dårlig i forhold til Norge. Det tar mye mer tid for meg å dusje hos foreldrene mine enn her i Oslo.
    Takk for komplimenten, håper å ta Bergenstesten snart så det er bra for meg å øve!

Fordelen med Norge er at alt virker enten billigere eller på lik linje.. aldri dyrere Og hvordan er det egentlig med alkohol? Billigere? Flytter til London om 6 uker, så det blir supert =)
    Veldig sant! Jeg liker å handle i England med mine norske penger

Alkohol og mat er mye, mye, mye billigere! :yep:

• See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• Poll
    What newspaper do you read/prefer?
    Useful resources
    US study forum

Accommodation profiles:

iQ Student Accommodation

iQ Student Accommodation

Great value student rooms in city centre locations all across the UK

X1 Lettings

X1 Lettings

Luxury student accommodation in Liverpool & Manchester.

Collegiate Accommodation

Collegiate Accommodation

"This is student living. Just better."

Scape Student Living

Study Inn

Providing stunning high quality, boutique student accommodation throughout the UK

The Student Housing Company

The Student Housing Company

Award-winning student accommodation - voted by 22,000 students.

Groups associated with this forum:

View associated groups
  • See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• The Student Room, Get Revising and Marked by Teachers are trading names of The Student Room Group Ltd.

Register Number: 04666380 (England and Wales), VAT No. 806 8067 22 Registered Office: International House, Queens Road, Brighton, BN1 3XE

Quick reply
    Reputation gems: You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.