Hey there! Sign in to join this conversationNew here? Join for free

0
    ReputationRep:
    Når jeg var på Britannia Inernational Hotel i London i fjor hadde de sånne rare trehodede støpsler i veggene. Er disse vanlige i Engalnd? Og må jeg skaffe ny laptoplader og sånt?

16
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Når jeg var på Britannia Inernational Hotel i London i fjor hadde de sånne rare trehodede støpsler i veggene. Er disse vanlige i Engalnd? Og må jeg skaffe ny laptoplader og sånt?
    Ja du må kjøpe en ting som kan brukes for å konvertere ladene dine til de engelske...vet ikke hva de heter på norsk, men jeg har mange her i leiligheten (har engelsk laptop og norske støpsler!)

0
    ReputationRep:
    (Original post by Becca)

Veldig sant! Jeg liker å handle i England med mine norske penger

Alkohol og mat er mye, mye, mye billigere! :yep:
    Haha! Og blir deilig å slippe unna dyre alkoholpriser på Vinmonopolet=)

Heter adapter forresten til du der over

0
    ReputationRep:
    Jeg var i en butikk i Bath i mars, og der måtte jeg være 21 for å handle alkohol. Er det slik at de kan velge aldersgrensen selv, så lenge den ikke går under 18 år og over 21, eller hvordan er det? Regner med at det ikke er 21 over i alle butikker, det ville vært spesielt, men ikke vet jeg. Så, hvordan er alkoholreglene? Vet det er 18 på alt mulig ute, enten det er brennevin, øl eller cider.

0
    ReputationRep:
    United Kingdom:

Legal drinking age:
    5 (in private)
    16 (in public with a meal, has to be accompanied by an adult in Wales)
    18 (otherwise)

Legal purchase age:
    18

Children under 5 must not be given alcohol unless under medical supervision or in an emergency (Children and Young Persons Act 1933, Children and Young Persons (Scotland) Act 1937).[73][74]

The minimum age for the purchase of alcohol is 18. People aged 16 or 17 may consume wine, beer or cider on licensed premises (pubs/bars/restaurants) with a table meal. In England and Wales, it must be an adult who orders,[75] however an adult doesn't have to be present to order alcohol with a meal in Scotland. The legal age for the purchase of alcohol from an off-licence (store/supermarket) is 18. (The legal age to buy liqueur chocolates is 16, but this is rarely enforced.)

Under the BBPA's Challenge 21 scheme, customers attempting to buy alcoholic beverages are asked to prove their age if in the retailer's opinion they look under 21 even though the law states they must be a minimum of 18. Many supermarket and off-licence chains display Challenge 21 notices stating that they will not serve persons who look under 21 without ID.

Supermarkets or off-license chains which are found to have violated the law and have repeatedly sold alcohol to underage persons are then required to adopt the Challenge 25 scheme. Failing to adhere to this will result in revocation of the license to sell alcohol.

Purchasing alcohol on behalf of a minor is illegal in all of the United Kingdom. This means acting as the young person's agent.[76][77]

Takk, Wikipedia.

16
    ReputationRep:
    (Original post by BettyJ)
    Haha! Og blir deilig å slippe unna dyre alkoholpriser på Vinmonopolet=)

Heter adapter forresten til du der over
    Ja, ikke noe polet i England! :p:

Haha, adapter, jeg burde har gjettet!

(Original post by Martin the Viking)
    Jeg var i en butikk i Bath i mars, og der måtte jeg være 21 for å handle alkohol. Er det slik at de kan velge aldersgrensen selv, så lenge den ikke går under 18 år og over 21, eller hvordan er det? Regner med at det ikke er 21 over i alle butikker, det ville vært spesielt, men ikke vet jeg. Så, hvordan er alkoholreglene? Vet det er 18 på alt mulig ute, enten det er brennevin, øl eller cider.
    Noen butikker sier "If you look 21 we will ask for ID" var det ikke det? I stedet for å ikke selge alkohol til folk under 21. Noen nattklubber har en aldersgrense på 21 eller noen ganger eldre, men ikke de som studenter går på!
    Loven er at man må være 18 for å kjøpe alkohol, og tabakk også.

0
    ReputationRep:
    Det kan ha vært det, men jeg tviler. Vi spurte til og med betjeningen, og sa vi var 18. De spurte ikke etter ID eller noe, bare sa at vi dessverre ikke fikk kjøpt. Takk for svar uansett!

0
    ReputationRep:
    Åh, herregud, det er altfor lenge til september!
    Jeg vil slutte å jobbe nå, og dra rett til Leicester for å begynne på studiene mine.
    Er det flere som er like rastløse som meg?

0
    ReputationRep:
    Om det teller, så gleder jeg meg til å reise ned til følkehøgskolen jeg skal gå på i året 2011/2012.

Etter det, har jeg sommerferie fra midten av mai til utover september. Da blir jeg garantert minst like rastløs!

0
    ReputationRep:
    Hva er det alle ska lese?

Selv: MSc Finance

0
    ReputationRep:
    Jeg skal studere BA hons Footwear Design.

0
    ReputationRep:
    Åh, ja, helt utrolig rastløs! Er ikke ofte jeg skulle ønske sommerferien var kortere, men nå sjekker jeg mail og postkasse hele tiden for å se om det har kommet noe nytt ikke bra. Skal studere BSc Psychology på UCL. Si hvilket universitet og da!

0
    ReputationRep:
    Det er greit å vite at jeg ikke er alene om å sjekke mailen fire-hundre-og-ørten ganger i døgnet, og spør om det er kommet post hver eneste gang jeg kommer hjem. Jeg sjekker gruppene på facebook flere ganger til dagen, og håper alltid at det er noe nytt. Som regel så er det ikke noe nytt å finne, men jeg blir bare mer og mer frustert hver eneste dag. Jeg holdt på å klikke på jobb i dag, og ville bare dra med en gang, og ble sur på kundene når de kom innom (men jeg smilte og var blide når jeg ekspederte dem).

DeMontfort University (DMU) i Leicester.

0
    ReputationRep:
    hehe husker den følelsen. Jeg tar MSc Finance på Warwick Business School

0
    ReputationRep:
    (Original post by NoShorty)
    Det er greit å vite at jeg ikke er alene om å sjekke mailen fire-hundre-og-ørten ganger i døgnet, og spør om det er kommet post hver eneste gang jeg kommer hjem. Jeg sjekker gruppene på facebook flere ganger til dagen, og håper alltid at det er noe nytt. Som regel så er det ikke noe nytt å finne, men jeg blir bare mer og mer frustert hver eneste dag. Jeg holdt på å klikke på jobb i dag, og ville bare dra med en gang, og ble sur på kundene når de kom innom (men jeg smilte og var blide når jeg ekspederte dem).

DeMontfort University (DMU) i Leicester.
    Haha, liker det. Når er det semesteret starter?
    Blir helt overraska over alle feriene som vi får, er det sånn med flere? 1mnd juleferie, 1 mnd i mars/april, og slutter i starten av juni.. Hvor blir det av skoleåret egentlig? :P

0
    ReputationRep:
    Haha, liker det. Når er det semesteret starter?
    Blir helt overraska over alle feriene som vi får, er det sånn med flere? 1mnd juleferie, 1 mnd i mars/april, og slutter i starten av juni.. Hvor blir det av skoleåret egentlig? :P
    Jeg begynner med international welcome week den 19. september, så over til Freshers week uken etter på, så begynner semesteret 3. oktober. Så skole året begynner med 2 uker fest så vidt jeg har skjønt. Gleder meg.

Jeg har "bare" tre uker juleferie og tre uker påskeferie, men, ja, akkurat, hvor blir det av skoleåret mitt? Jeg skal ikke klage egentlig. Jeg håper på å kunne ha en sommer jobb i Norge i den tre mnd. lange sommerferien, siden lønningene er bedre her.

Har du alt i orden? eller er det fortsatt ting du må få i orden før du drar?

0
    ReputationRep:
    Jeg begynner med international welcome week den 19. september, så over til Freshers week uken etter på, så begynner semesteret 3. oktober. Så skole året begynner med 2 uker fest så vidt jeg har skjønt. Gleder meg.

Jeg har "bare" tre uker juleferie og tre uker påskeferie, men, ja, akkurat, hvor blir det av skoleåret mitt? Jeg skal ikke klage egentlig. Jeg håper på å kunne ha en sommer jobb i Norge i den tre mnd. lange sommerferien, siden lønningene er bedre her.

Har du alt i orden? eller er det fortsatt ting du må få i orden før du drar?
    Hmm, høres ut som oppsettet er ganske likt med mitt! To uker festing ja, haha, så en tråd hvor de diskuterte hvor mye penger de skulle bruke på drikke og sånt.. men vi har vel ca det samme i Norge og? Skal absolutt ikke klage siden det er en fin mulighet til å bli kjent med folk også =)

Sommerjobb i tre mnd blir er ganske lenge, men absolutt nødvendig! Blir litt deprimert når jeg ser hvor mye studielån det blir til slutt, men får tenke at det er verdt turen og opplevelsene.

Fikk akkurat mail om at jeg har fått accommodation (4 mnd etter at jeg sendte søknaden ), ellers er det vel bare lånekassa igjen. Og bøker, men det trenger vi visst ikke Hva tror du skjer på den international week greia? Viktig å få med seg, eller er det bare festing og morsomme greier for å bli kjent?

0
    ReputationRep:
    Hmm, høres ut som oppsettet er ganske likt med mitt! To uker festing ja, haha, så en tråd hvor de diskuterte hvor mye penger de skulle bruke på drikke og sånt.. men vi har vel ca det samme i Norge og? Skal absolutt ikke klage siden det er en fin mulighet til å bli kjent med folk også =)

Sommerjobb i tre mnd blir er ganske lenge, men absolutt nødvendig! Blir litt deprimert når jeg ser hvor mye studielån det blir til slutt, men får tenke at det er verdt turen og opplevelsene.

Fikk akkurat mail om at jeg har fått accommodation (4 mnd etter at jeg sendte søknaden ), ellers er det vel bare lånekassa igjen. Og bøker, men det trenger vi visst ikke Hva tror du skjer på den international week greia? Viktig å få med seg, eller er det bare festing og morsomme greier for å bli kjent?
    Jeg har aldri gått på universitet eller høyskole i Norge, men det er sikkert mye av det samme; fest, drikke og bli kjent.

Om jeg har sommerjobb i hele tre mnd. vet jeg ikke enda, det spørs jo på hva jeg får av sommer jobb og hva jeg får betalt.
    Jeg har bestemt meg for å ikke bli deppa over studielånet mitt. Jeg er deppet over det jeg har nå, men når jeg er ferdig med bachelor graden vil jeg få bedre lønn enn det jeg har nå. Og lånekassen sitt lån er jo det beste lånet du kan ha, siden det ikke påvirker din mulighet til å få lån i Norge til hus, bil osv av noe særlig grad.
    Jeg har sett på hvordan økonomien min kommer til å være de neste tre årene, og det ser ikke så ille ut: 4000 kr i husleie, 2000 kr i mat osv, og litt ekstra for klær osv, så likker jeg på ca 7000 kroner, og det er vel bortimot det som jeg vil få fra lånekassen (tallene er jo ikke helt sikre, men jeg sier noe sånn på cirkaen). Det som jeg tjener i sommerjobb vil jeg spare (eventuelt bruke i krisetilfeller) og hvis jeg har noe til overs fra lånekassen så skal det spares også.
    Det er ikke som om jeg ikke skal "leve" og ha det kjekt på universitetet, men jeg vil gjerne ha så lite som mulig i gjeld når jeg er ferdig, og ikke ha kredittgjeld i tilegg til studielånet.
    WOW, jeg babler.

International week er masse sånne ting som du bare må gjøre (ikke alt må vi gjøre siden vi er norske/schengen/eøs/osv): registrere hos politiet, få bankkonto, sosiale ting, bli kjent, skaffe lege, sightseeing på campus og i byen, osv osv osv.
    Univeristetet mitt hat reklamert med at de i løpet av international week i fjor dro til byen shakespear kom fra og national air and space og mange andre kjekke ting.

0
    ReputationRep:
    Trenger ikke bøker?
    Hmmm. Det høres rart ut.
    (jeg liker bøker)

Jeg har alt i orden; unconditional offer, accomodation, og søkt hos lånekassen. så nå venter jeg bare.
    (Jeg hater å vente)

0
    ReputationRep:
    Jeg har aldri gått på universitet eller høyskole i Norge, men det er sikkert mye av det samme; fest, drikke og bli kjent.

Om jeg har sommerjobb i hele tre mnd. vet jeg ikke enda, det spørs jo på hva jeg får av sommer jobb og hva jeg får betalt.
    Jeg har bestemt meg for å ikke bli deppa over studielånet mitt. Jeg er deppet over det jeg har nå, men når jeg er ferdig med bachelor graden vil jeg få bedre lønn enn det jeg har nå. Og lånekassen sitt lån er jo det beste lånet du kan ha, siden det ikke påvirker din mulighet til å få lån i Norge til hus, bil osv av noe særlig grad.
    Jeg har sett på hvordan økonomien min kommer til å være de neste tre årene, og det ser ikke så ille ut: 4000 kr i husleie, 2000 kr i mat osv, og litt ekstra for klær osv, så likker jeg på ca 7000 kroner, og det er vel bortimot det som jeg vil få fra lånekassen (tallene er jo ikke helt sikre, men jeg sier noe sånn på cirkaen). Det som jeg tjener i sommerjobb vil jeg spare (eventuelt bruke i krisetilfeller) og hvis jeg har noe til overs fra lånekassen så skal det spares også.
    Det er ikke som om jeg ikke skal "leve" og ha det kjekt på universitetet, men jeg vil gjerne ha så lite som mulig i gjeld når jeg er ferdig, og ikke ha kredittgjeld i tilegg til studielånet.
    WOW, jeg babler.

International week er masse sånne ting som du bare må gjøre (ikke alt må vi gjøre siden vi er norske/schengen/eøs/osv): registrere hos politiet, få bankkonto, sosiale ting, bli kjent, skaffe lege, sightseeing på campus og i byen, osv osv osv.
    Univeristetet mitt hat reklamert med at de i løpet av international week i fjor dro til byen shakespear kom fra og national air and space og mange andre kjekke ting.
    Skal si du virkelig har tenkt igjennom dette! Og høres veldig fornuftig ut, samtidig som en drar ut og slike ting, så kan en samtidig spare med å kjøpe billigere versjoner av feks matvarer osv. Trenger ikke å sløse med penger bare fordi de er tigjengelige der og da. Jeg klarte å søke sted med catered, så blir vel kjedelig mat fremover.. men orker og har rett og slett ikke drivkraft nok til å lage mat. Da blir det heller ingen ting til middag, noe som også er litt kjedelig over en lenger periode. Er jo fint at sommerferien starter tidlig slik at en kan søke sommerjobber før! Var for treig i år, så ble ingen

Høres ut som om dere har skikkelig gjennomført international week! Spennende også. Tror ikke vi har slike turer nei, men så har jeg med foreldrene mine.. så gjør vel kanskje ikke så mye:P

Trenger ikke bøker?
    Hmmm. Det høres rart ut.
    (jeg liker bøker)

Jeg har alt i orden; unconditional offer, accomodation, og søkt hos lånekassen. så nå venter jeg bare.
    (Jeg hater å vente)
    Nei, vet! Blir litt rar i hodet av tanken på å lære et fag uten bøker, men skal visst heller dreie seg om artikler og slikt.
    Utrolig å ha alt i orden da, men dog så kjedelig å vente:P En ting er å vente i tre uker, men 7 uker :eek:

Kan jo trøste seg med at det var verre å måtte vente på svar fra ucas! Konstant oppdatering og hver dag var like spennende og skuffende. Har du fått informasjon om kurset ditt og sånt?

Hahaha, av en eller annen grunn tenkte jeg at du var en gutt, men innså nå når jeg så tegnet ditt at du var jente! :facepalm:

Men leichester (var der du skulle være?) hvor ligger det ca? Og hva lærer man på footwear design egentlig?

• See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• Poll
    What newspaper do you read/prefer?
    Useful resources
    US study forum

Accommodation profiles:

iQ Student Accommodation

iQ Student Accommodation

Great value student rooms in city centre locations all across the UK

X1 Lettings

X1 Lettings

Luxury student accommodation in Liverpool & Manchester.

Collegiate Accommodation

Collegiate Accommodation

"This is student living. Just better."

Scape Student Living

Study Inn

Providing stunning high quality, boutique student accommodation throughout the UK

The Student Housing Company

The Student Housing Company

Award-winning student accommodation - voted by 22,000 students.

Groups associated with this forum:

View associated groups
  • See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• The Student Room, Get Revising and Marked by Teachers are trading names of The Student Room Group Ltd.

Register Number: 04666380 (England and Wales), VAT No. 806 8067 22 Registered Office: International House, Queens Road, Brighton, BN1 3XE

Quick reply
    Reputation gems: You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.