Hey there! Sign in to join this conversationNew here? Join for free

The Norwegian Society Watch

Announcements

0
    ReputationRep:
    (Original post by Pochi_X)
    Live in Norway or Sweden?

No biased advice!
    Norway if you want more money, but also it's abit more expensive, but compared to what you usually earn in Norway it isn't that bad. I can't say how it is to live in sweden as i haven't lived in sweden but i guess its cheaper atleast but i don't know about how much they earn but it's less than in norway.
    As for the climate i guess its about the same, ok warmth in the summer and cold in the winter with chance of alot of snow.
    The people i guess are more or less the same if you meet norwegians or swedish, i know we norwegians can be abit cold and nonfriendly at times so that is something you have to live with in that case, but the swedish might seem abit cocky at times or cold as us.

I don't know what more i can say , the countries have alot of similarities, but i'm atleast proud of being a Norwegian and off my home country

Btw if you like having good health insurance, norway is the place, i dont know how sweden is on that though ^^

2
    ReputationRep:
    (Original post by tommhans)
    Norway if you want more money, but also it's abit more expensive, but compared to what you usually earn in Norway it isn't that bad. I can't say how it is to live in sweden as i haven't lived in sweden but i guess its cheaper atleast but i don't know about how much they earn but it's less than in norway.
    As for the climate i guess its about the same, ok warmth in the summer and cold in the winter with chance of alot of snow.
    The people i guess are more or less the same if you meet norwegians or swedish, i know we norwegians can be abit cold and nonfriendly at times so that is something you have to live with in that case, but the swedish might seem abit cocky at times or cold as us.

I don't know what more i can say , the countries have alot of similarities, but i'm atleast proud of being a Norwegian and off my home country

Btw if you like having good health insurance, norway is the place, i dont know how sweden is on that though ^^
    Thanks for the in-depth answer.

Guess Norway is good if I can get a job there right away.

The weather is harsh though it seems.

0
    ReputationRep:
    (Original post by ahpadt)
    Hvor ble det av alle sammen / where did everyone go? :P
    Hadde ingenting å si og så tok jeg helg...

0
    ReputationRep:
    Hvor ble det av alle sammen / where did everyone go? :P
    Til et sted langt, langt borte som kalles «den virkelige verden».

0
    ReputationRep:
    Hva er tollgrensene inn til England?
    Eller var det noe om at det ikke var lov med taxfree inn i et EU land?
    Jeg har ikke peiling...

0
    ReputationRep:
    Er det noen her inne som befinner seg i England i øyeblikket? I områdene med opptøyer?

Hodet mitt går:" Fyyyyyyy f**n er det som skjer!"
    For to uker siden satt jeg bekymret og tenkte på hva som skjedde her hjemme, nå går det i hva i h*****e er det som foregår der borte og vil universitetet stå til skolestart...?

16
    ReputationRep:
    Er dere sikre dere vil reise dit?

Det er synd, det begynte som noe politisk og har nå blitt til en unskyldning for å stjele...
    Dette er et eksempel på hvordan det britiske folket hater sitt eget land. Helt annerledes fra Norge!

(Vær så snill å rette feilene mine...akk preposisjoner!)

0
    ReputationRep:
    Hva er det egentlig som foregår? Er det noe politisk bak det?

Det virker som om det er skikkelig kaos der borte akkurat nå, med opptøyene i London, Leeds, Birmingham, etc.

(Original post by Becca)
    Er dere sikre på at dere vil reise dit?

Det er synd. Det begynte som noe politisk og har nå blitt til en unskyldning for å stjele...
    Dette er et eksempel på hvordan det britiske folket hater sitt eget land. Helt annerledes enn Norge!

(Vær så snill å rett feilene mine...akk preposisjoner!)
    Ikke så alt for ille dette her.
    Jeg klusser en del med preposisjoner selv, fordi jeg skriver mer korrrekt engelsk enn norsk på nettet. (Skriver så skikkelig jeg kan på nettfora, men bruker en merkelig skriftlig variant av dialekta mi på Facebook.)
    Jeg skal på skoletur med folkehøgskolen til London i slutten av oktober; jeg håper virkelig at det har gitt seg da.

2
    ReputationRep:
    Det er kids som vil ha gratis ting, ikke noe annet

0
    ReputationRep:
    Det er kids som vil ha gratis ting, ikke noe annet
    Da stemte oppfatninga mi ganske godt!

0
    ReputationRep:
    (Original post by Becca)
    Er dere sikre dere vil reise dit?

Det er synd, det begynte som noe politisk og har nå blitt til en unskyldning for å stjele...
    Dette er et eksempel på hvordan det britiske folket hater sitt eget land. Helt annerledes fra Norge!

(Vær så snill å rette feilene mine...akk preposisjoner!)
    Ser ikke ut som det var noe feil der. Men det er mulig du kan skrive annerledes enn eller forskjellig fra, og ikke kombinasjonen din, men jeg er ikke helt sikker (jeg synes bare "annerledes fra" så litt merkelig ut ).

16
    ReputationRep:
    (Original post by Jørgen)
    Ser ikke ut som det var noe feil der. Men det er mulig du kan skrive annerledes enn eller forskjellig fra, og ikke kombinasjonen din, men jeg er ikke helt sikker (jeg synes bare "annerledes fra" så litt merkelig ut ).
    Ja, "forskjellig" og "annerledes" kan være problematiske noen ganger!

Jeg har bare 2 dager igjen på norskkurset mitt! :jive:

0
    ReputationRep:
    (Original post by Becca)
    Ja, "forskjellig" og "annerledes" kan være problematiske noen ganger!

Jeg har bare 2 dager igjen på norskkurset mitt! :jive:
    Oioi, gratulerer!

Jeg la forresten merke til at du hadde skrevet "unskyldning" - finn én feil!

16
    ReputationRep:
    (Original post by Jørgen)
    Oioi, gratulerer!

Jeg la forresten merke til at du hadde skrevet "unskyldning" - finn én feil!
    Unnskyldning!

I dag lærte vi om det norske politiske systemet...kjedet meg litt :p:

0
    ReputationRep:
    (Original post by Becca)
    Unnskyldning!

I dag lærte vi om det norske politiske systemet...kjedet meg litt :p:
    Norsk politikk er no dritt; det eneste man trenger å kunne for å bli politiker er hvordan man bruker hersketeknikker eller lager storm i vanglass.

All politikk er dritt.

16
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Norsk politikk er no dritt; det eneste man trenger å kunne for å bli politiker er hvordan man bruker hersketeknikker eller lager storm i vanglass.

All politikk er dritt.
    Min eneste politisk mening er at Jens Stoltenberg er ganske kjekk

0
    ReputationRep:
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men har noen av dere tatt bachelorgrad i Norge, for så å ta en mastergrad i Storbritannia?

Jeg blir ferdig med min bachelor i juni, og ser litt på en mastergrad på Universitetet i York, men lurer på om jeg vil oppfylle opptakskrav og sånt. Er det greit å snakke om den typen faglige ting her, eller vil vi helst bare kose og fjase (noe som også er hyggelig!)?

0
    ReputationRep:
    Alt som har med Norge og Storbritannia å gjøre, antar jeg er greie diskusjonstema her inne.

Har du prøvd å kontakte admission tutors for de kursene du har tenkt å studere? Jeg antar de fleste ber om en Bachelorgrad med B eller A i snitt...

0
    ReputationRep:
    (Original post by stifa)
    Har du prøvd å kontakte admission tutors for de kursene du har tenkt å studere? Jeg antar de fleste ber om en Bachelorgrad med B eller A i snitt...
    Jeg har ikke kontaktet noen på universitetet ennå, det de oppgir på nettsidene er:

Typically applicants will have achieved at least an upper second class honours degree (or international equivalent) in a computing-related discipline.
    Jeg har ikke klart å finne ut av hvordan dette forholder seg til norske grader, om bachelorgraden min kan være en honours-grad, f.eks. Dette ser dog uansett ikke ut som et "hardt" krav, siden det omtaler hva den typiske søkeren har. Det er for øvrig en MSc i HCIT jeg ser på.

Det er kanskje like greit å kontakte universitetet direkte, de ser ut til å være vant med utenlandske søkere. Takk for hjelpen så langt. :-)

0
    ReputationRep:
    (Original post by martesv)
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men har noen av dere tatt bachelorgrad i Norge, for så å ta en mastergrad i Storbritannia?

Jeg blir ferdig med min bachelor i juni, og ser litt på en mastergrad på Universitetet i York, men lurer på om jeg vil oppfylle opptakskrav og sånt. Er det greit å snakke om den typen faglige ting her, eller vil vi helst bare kose og fjase (noe som også er hyggelig!)?
    Her svarer vi på alt; det vi kan, det vi tror, det vi ikke har peiling på og det som google forteller oss. ;-)

Jeg har skjønt det sånn at man må ha A eller B for å ta en master, men jeg vet ikke. Spør de på skolen, de svarer alltid hyggelig på spørsmål fra potensielle studenter (Det gjør de i hverfall på universitetet jeg skal gå på).

• See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• Poll
    Will you be richer or poorer than your parents?
    Useful resources
    US study forum

Accommodation profiles:

iQ Student Accommodation

iQ Student Accommodation

Great value student rooms in city centre locations all across the UK

X1 Lettings

X1 Lettings

Luxury student accommodation in Liverpool & Manchester.

Collegiate Accommodation

Collegiate Accommodation

"This is student living. Just better."

Scape Student Living

Study Inn

Providing stunning high quality, boutique student accommodation throughout the UK

The Student Housing Company

The Student Housing Company

Award-winning student accommodation - voted by 22,000 students.

Groups associated with this forum:

View associated groups
  • See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• The Student Room, Get Revising and Marked by Teachers are trading names of The Student Room Group Ltd.

Register Number: 04666380 (England and Wales), VAT No. 806 8067 22 Registered Office: International House, Queens Road, Brighton, BN1 3XE

Quick reply
    Reputation gems: You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.