The Student Room Group

The Norwegian Society

Scroll to see replies

Reply 520
Original post by NoShorty
Her svarer vi alt; det vi kan, det vi tror, det vi ikke har peiling og det som google forteller oss. ;-)

Jeg har skjønt det sånn at man ha A eller B for å ta en master, men jeg vet ikke. Spør de skolen, de svarer alltid hyggelig spørsmål fra potensielle studenter (Det gjør de i hverfall universitetet jeg skal på).


Det kan jeg skrive under på! Har fått mange gode tilbakemeldinger selv fra flere universiteter, selv i ferien. :smile:
Reply 521
Original post by martesv
Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men har noen av dere tatt bachelorgrad i Norge, for å ta en mastergrad i Storbritannia?

Jeg blir ferdig med min bachelor i juni, og ser litt en mastergrad Universitetet i York, men lurer om jeg vil oppfylle opptakskrav og sånt. Er det greit å snakke om den typen faglige ting her, eller vil vi helst bare kose og fjase (noe som også er hyggelig!)?


Som de andre har sagt, bør du sende dem en mail angående opptakskrav. Norske bokstavkarakterer er vanskeligere å oppnå enn de engelske gode karakterene, jeg tviler at du trenger A "i snitt" som noen sa. Jeg vil anta at du trenger B eller C i snitt, avhengig av universitetet. Konkurransen for master er også ganske forskjellig fra bachelorinntaket, det kommer sikkert en del an kurset også.

Har du forresten sjekket om utdanningen du har tenkt å ta er støttet i lånekassen? De engelske masterne er ett år, og de fireårige masterprogrammene (som i hovedsak er de tre bachelorårene pluss et ekstra) ser ut til å være definert som 4-årig bachelor i Norge.
Reply 522
Takk for alle svarene! Har sendt mail til universitetet nå, venter spent svar.

Jeg antok bare automatisk at jeg fikk støtte siden universitetet står Lånekassens sider, men skal jeg undersøke nøyere. Nettopp det at mastergraden er ettårig har jeg sett som en bonus, jeg kunne tenke meg å bli "ferdig" snart. :wink:

Et snitt opp mot B skal jeg klare, men mye over DET blir nok vanskelig.

Edit: Puh, lånekassen ser ut til å ha godkjenning av "DATAFAG MASTER, TO SEMESTRE, TOLV MÅNEDER", noe som virker riktig.
(edited 12 years ago)
Reply 523
Kan jeg spørre om hva du skal ta master i?
EDIT: Denne lista sier bare hva Lånekassen støtter akkurat , det vil si at det er studenter som studerer dette der akkurat nå, ingenting annet.
Reply 524
Såklart kan du spørre om det! Masteren jeg ser er Human-centred interactive technology.

Alternativet er en toårig master UiO, men det hadde jo vært gøy å komme seg ut av landet.
Reply 525
Original post by stifa
Kan jeg spørre om hva du skal ta master i?
EDIT: Denne lista sier bare hva Lånekassen støtter akkurat , det vil si at det er studenter som studerer dette der akkurat nå, ingenting annet.


Men vil ikke det bety at det er mulig for andre å støtte til en tilsvarende utdannelse?

Uansett, masterpgrogrammet jeg ser er Human-Centred Interactive Technologies. Jeg prøvde å linke, men da posten vente moderering, det er nok enklere å google.

Edit: Lånekassen sier dog dette:
Dersom du finner lærestedet i oversikten, vil som regel alle lærestedets utdanninger som fører fram til bachelor-, master- eller doktorgrad (PhD), gi rett til stipend og lån.


Det ER jo en mastergrad, og lærestedet ligger i oversikten.
(edited 12 years ago)
Reply 526
Original post by martesv
Men vil ikke det bety at det er mulig for andre å støtte til en tilsvarende utdannelse?

Uansett, masterpgrogrammet jeg ser er Human-Centred Interactive Technologies. Jeg prøvde å linke, men da posten vente moderering, det er nok enklere å google.

Det er desverre likevel ingen garanti, men som regel støttes alle programmene om universitetet er lista. Jeg er ikke sikker Master, men du kan prøve å kontakte Lånekassen. Kanskje de har svar det?
Reply 527
Original post by stifa
Det er desverre likevel ingen garanti, men som regel støttes alle programmene om universitetet er lista. Jeg er ikke sikker Master, men du kan prøve å kontakte Lånekassen. Kanskje de har svar det?


Det er jo greit å være den sikre siden, jeg følger nok rådet ditt.

greit at dere her har tenkt alle mulige rare ting jeg ikke har tenkt ennå. :-)
Reply 528
Eh, fikk jeg en mail ang status fee fra skolen som gnager litt hjernen. "I am emailing you regarding your Fee Status Assessment. Can you confirm when your are planning on coming to the UK? I am particularly interested in whether you will be taking up Ordinary Residence in the UK before 1st September - this would qualify you for the Home fee rate. " Og ordinary residence for meg her betyr at jeg har bodd tre år før skolestart i et EØS land OG at jeg vil flytte til england med det som hovedbosted for de neste tre årene og at målet er ikke bare utdanningen, men at en bor der fast.. og dette gir home fee. Noen som kan si om dette er riktig tenkt eller ikke?
Reply 529
Høres vel halvveis rimelig ut det.


I de aller, aller fleste tilfeller nordmenn betale non-EU fee. :-/ Det er i hvert fall det jeg betale.
Reply 530
Tja, ringte bort dit fikk oppklart hva jeg lurte egentlig. =)
Reply 531
Lånekassens gjeldsbrevsignering med MinID er tragisk!
Skal jeg måtte betale flere hundre kroner for å lov til i sende inn gjeldsbrevet mitt nå?
Hvorfor skal jeg måtte ha Smartkortet og kortleser for å signere?
*Argh*
Bare frustrert. Retoriske spm.
(edited 12 years ago)
Reply 532
Original post by NoShorty
Lånekassens gjeldsbrevsignering med MinID er tragisk!
Skal jeg måtte betale flere hundre kroner for å lov til i sende inn gjeldsbrevet mitt nå?
Hvorfor skal jeg måtte ha Smartkortet og kortleser for å signere?
*Argh*
Bare frustrert. Retoriske spm.


Satte alt til å bli sendt i posten gamlemåten jeg. Like greit.
Reply 533
Original post by ahpadt
Satte alt til å bli sendt i posten gamlemåten jeg. Like greit.


Jeg ahr gått over til det nå.
Men jeg har bestilt meg kortleser fra Norsk tipping (GRATIS) og da koster kortoppgraderingen bare 59,-! Yeay for en billigere løsning.
Reply 534
Bestilte studentforsikring fra ANSA i dag. Noen andre som har det eller skal dere flytte dit uten forsikring?
Reply 535
Jeg klarer fortsatt ikke å bestemme meg for om jeg skal ha ANSA sin eller Europeiske sin forsikring enda.... Bah.
Reply 536

Forsikring har jeg også begynt å tenke nå.. Men, fader dyrt det skal være da! Tre år kommer jo flere tusen :s-smilie:
Reply 537
We should banter more...
Reply 538
Original post by BettyJ
Forsikring har jeg også begynt å tenke nå.. Men, fader dyrt det skal være da! Tre år kommer jo flere tusen :s-smilie:


Jeg valgte betaling av medlemskap og forsikring én gang i året, har jeg god kontroll. Det er snakk om ca 2900kr per år.

Europeiske koster ca 2700kr per år det er ikke store forskjellen. En gulerot med ANSA er jo sammenkoster og diverse tilbud du kan gjennom dem.
(edited 12 years ago)
Reply 539
2900 for Ansa sin :eek: haha, jeg for meg et par hundre i året.. jaja, er jo noe man bør ha :redface:

Quick Reply

Latest

Trending

Trending