The Student Room Group

The Norwegian Society

Scroll to see replies

Reply 500
Original post by Pochi_X
Live in Norway or Sweden?

No biased advice!


Norway if you want more money, but also it's abit more expensive, but compared to what you usually earn in Norway it isn't that bad. I can't say how it is to live in sweden as i haven't lived in sweden but i guess its cheaper atleast but i don't know about how much they earn but it's less than in norway.
As for the climate i guess its about the same, ok warmth in the summer and cold in the winter with chance of alot of snow.
The people i guess are more or less the same if you meet norwegians or swedish, i know we norwegians can be abit cold and nonfriendly at times so that is something you have to live with in that case, but the swedish might seem abit cocky at times or cold as us.

I don't know what more i can say , the countries have alot of similarities, but i'm atleast proud of being a Norwegian and off my home country :smile:

Btw if you like having good health insurance, norway is the place, i dont know how sweden is on that though ^^
Reply 501
Original post by tommhans
Norway if you want more money, but also it's abit more expensive, but compared to what you usually earn in Norway it isn't that bad. I can't say how it is to live in sweden as i haven't lived in sweden but i guess its cheaper atleast but i don't know about how much they earn but it's less than in norway.
As for the climate i guess its about the same, ok warmth in the summer and cold in the winter with chance of alot of snow.
The people i guess are more or less the same if you meet norwegians or swedish, i know we norwegians can be abit cold and nonfriendly at times so that is something you have to live with in that case, but the swedish might seem abit cocky at times or cold as us.

I don't know what more i can say , the countries have alot of similarities, but i'm atleast proud of being a Norwegian and off my home country :smile:

Btw if you like having good health insurance, norway is the place, i dont know how sweden is on that though ^^


Thanks for the in-depth answer.

Guess Norway is good if I can get a job there right away.

The weather is harsh though it seems.
Reply 502
Original post by ahpadt
Hvor ble det av alle sammen / where did everyone go? :P


Hadde ingenting å si og tok jeg helg...
Reply 503
Original post by ahpadt
Hvor ble det av alle sammen / where did everyone go? :P

Til et sted langt, langt borte som kalles «den virkelige verden». :tongue:
Reply 504
Hva er tollgrensene inn til England?
Eller var det noe om at det ikke var lov med taxfree inn i et EU land?
Jeg har ikke peiling...
Reply 505
Er det noen her inne som befinner seg i England i øyeblikket? I områdene med opptøyer?

Hodet mitt går:" Fyyyyyyy f**n er det som skjer!"
For to uker siden satt jeg bekymret og tenkte hva som skjedde her hjemme, går det i hva i h*****e er det som foregår der borte og vil universitetet stå til skolestart...?
Reply 506
Er dere sikre dere vil reise dit?

Det er synd, det begynte som noe politisk og har blitt til en unskyldning for å stjele...
Dette er et eksempel hvordan det britiske folket hater sitt eget land. Helt annerledes fra Norge!

(Vær snill å rette feilene mine...akk preposisjoner!)
Reply 507
Hva er det egentlig som foregår? Er det noe politisk bak det?

Det virker som om det er skikkelig kaos der borte akkurat nå, med opptøyene i London, Leeds, Birmingham, etc.

Original post by Becca
Er dere sikre at dere vil reise dit?

Det er synd. Det begynte som noe politisk og har blitt til en unskyldning for å stjele...
Dette er et eksempel hvordan det britiske folket hater sitt eget land. Helt annerledes enn Norge!

(Vær snill å rett feilene mine...akk preposisjoner!)

Ikke alt for ille dette her.
Jeg klusser en del med preposisjoner selv, fordi jeg skriver mer korrrekt engelsk enn norsk nettet. (Skriver skikkelig jeg kan nettfora, men bruker en merkelig skriftlig variant av dialekta mi Facebook.)
Jeg skal skoletur med folkehøgskolen til London i slutten av oktober; jeg håper virkelig at det har gitt seg da. :s-smilie:
(edited 12 years ago)
Reply 508
Det er kids som vil ha gratis ting, ikke noe annet
Reply 509
Original post by ahpadt
Det er kids som vil ha gratis ting, ikke noe annet


Da stemte oppfatninga mi ganske godt! :tongue:
Reply 510
Original post by Becca
Er dere sikre dere vil reise dit?

Det er synd, det begynte som noe politisk og har blitt til en unskyldning for å stjele...
Dette er et eksempel hvordan det britiske folket hater sitt eget land. Helt annerledes fra Norge!

(Vær snill å rette feilene mine...akk preposisjoner!)


Ser ikke ut som det var noe feil der. Men det er mulig du kan skrive annerledes enn eller forskjellig fra, og ikke kombinasjonen din, men jeg er ikke helt sikker (jeg synes bare "annerledes fra" litt merkelig ut :tongue:).
Reply 511
Original post by Jørgen
Ser ikke ut som det var noe feil der. Men det er mulig du kan skrive annerledes enn eller forskjellig fra, og ikke kombinasjonen din, men jeg er ikke helt sikker (jeg synes bare "annerledes fra" litt merkelig ut :tongue:).

Ja, "forskjellig" og "annerledes" kan være problematiske noen ganger!

Jeg har bare 2 dager igjen norskkurset mitt! :jive:
Reply 512
Original post by Becca
Ja, "forskjellig" og "annerledes" kan være problematiske noen ganger!

Jeg har bare 2 dager igjen norskkurset mitt! :jive:


Oioi, gratulerer!

Jeg la forresten merke til at du hadde skrevet "unskyldning" - finn én feil! :wink:
Reply 513
Original post by Jørgen
Oioi, gratulerer!

Jeg la forresten merke til at du hadde skrevet "unskyldning" - finn én feil! :wink:


Unnskyldning! :u:


I dag lærte vi om det norske politiske systemet...kjedet meg litt :p:
Reply 514
Original post by Becca
Unnskyldning! :u:


I dag lærte vi om det norske politiske systemet...kjedet meg litt :p:


Norsk politikk er no dritt; det eneste man trenger å kunne for å bli politiker er hvordan man bruker hersketeknikker eller lager storm i vanglass.

All politikk er dritt.
Reply 515
Original post by stifa
Norsk politikk er no dritt; det eneste man trenger å kunne for å bli politiker er hvordan man bruker hersketeknikker eller lager storm i vanglass.

All politikk er dritt.


Min eneste politisk mening er at Jens Stoltenberg er ganske kjekk :colondollar:
Reply 516
Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men har noen av dere tatt bachelorgrad i Norge, for å ta en mastergrad i Storbritannia?

Jeg blir ferdig med min bachelor i juni, og ser litt en mastergrad Universitetet i York, men lurer om jeg vil oppfylle opptakskrav og sånt. Er det greit å snakke om den typen faglige ting her, eller vil vi helst bare kose og fjase (noe som også er hyggelig!)?
Reply 517
Alt som har med Norge og Storbritannia å gjøre, antar jeg er greie diskusjonstema her inne.

Har du prøvd å kontakte admission tutors for de kursene du har tenkt å studere? Jeg antar de fleste ber om en Bachelorgrad med B eller A i snitt...
Reply 518
Original post by stifa

Har du prøvd å kontakte admission tutors for de kursene du har tenkt å studere? Jeg antar de fleste ber om en Bachelorgrad med B eller A i snitt...


Jeg har ikke kontaktet noen universitetet ennå, det de oppgir nettsidene er:

Typically applicants will have achieved at least an upper second class honours degree (or international equivalent) in a computing-related discipline.


Jeg har ikke klart å finne ut av hvordan dette forholder seg til norske grader, om bachelorgraden min kan være en honours-grad, f.eks. Dette ser dog uansett ikke ut som et "hardt" krav, siden det omtaler hva den typiske søkeren har. Det er for øvrig en MSc i HCIT jeg ser på.

Det er kanskje like greit å kontakte universitetet direkte, de ser ut til å være vant med utenlandske søkere. Takk for hjelpen langt. :-)
Reply 519
Original post by martesv
Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men har noen av dere tatt bachelorgrad i Norge, for å ta en mastergrad i Storbritannia?

Jeg blir ferdig med min bachelor i juni, og ser litt en mastergrad Universitetet i York, men lurer om jeg vil oppfylle opptakskrav og sånt. Er det greit å snakke om den typen faglige ting her, eller vil vi helst bare kose og fjase (noe som også er hyggelig!)?


Her svarer vi alt; det vi kan, det vi tror, det vi ikke har peiling og det som google forteller oss. ;-)

Jeg har skjønt det sånn at man ha A eller B for å ta en master, men jeg vet ikke. Spør de skolen, de svarer alltid hyggelig spørsmål fra potensielle studenter (Det gjør de i hverfall universitetet jeg skal på).

Quick Reply

Latest