The Student Room Group

Scroll to see replies

Reply 60
som caroline säger, det är klart det är viktigt, men det är nästan flummigt, jag vet folk som haft otroligt dåliga betyg, massa g, några vg, men ett mvg här och där, som gjorde att skolan jämfört resultatet som a-levels, dvs, mvg:n låg i de starka ämnena, och ibland kan det se bra ut och vara till din fördel... medans folk som ibland haft praktiskt taget alla mvg inte haft lika tur i ansökningarna... eftersom dom möjligtvis inte ser nån skillnad utan tycker att det är ganska flummigt att ha typ 26 Excelllentts/MVG:N, liksom "vad har dom för enkel flumskola i sverige"?...

Det är det jag menar med allt det där är att allt detta är sålunda viktigare: reference (t.ex. en lärare som förklarar dina betyg i förhållanden till hela avgångsårskursen), statement (reflekterar din självmedvetenhet genom skriftlig vältalighet.), prov/uppsats (akademiska intelligens) samt eventuell intervju (karisma).
Reply 61
ska börja 2an till hösten, går i skärholmens ibskola. Ja tror ja kunde ha kommit in vilket gymnasium som helst (310poäng) men valde skärholmen, typ ända skolan som har ib linje i stockholm.

Men är det inte att man måste skriva personal statement ha referenser om man gått IB också?

Jag har visserligen bara gått första året ib (pre-ib) jag har inte känt av någon press för exams men dem som fick sina diplomer i juni gick det bra för.
Reply 62
ja det måste du nog, men IB betygen tolkas nog mycket bättre än svenska betygssystemet, jag menar admissions tutors är ju väl medvetna om IB och dess poäng. Men om jag vore dig eller din kompis skulle jag bara plugga hårt, fixa betygen och ägna dig åt fritidsaktiviteter som visar att du är en allround människa. men glöm för fasen inte att ha kul, gymnasietiden är ju himla skön.

lycka till.
Reply 63
tack för hjälpen

får nog ta och maila warwick o ta reda hur det hela fungerar
Reply 64
vad vill du söka? om du ska ta reda hur det hela fungerar är det ju www.ucas.com du ska kolla in. Det är engelska motsvarigheten till VHS (verket för högskoleservice) i Sverige. måste dra nu, harebra
Reply 65
Merc
som caroline säger, det är klart det är viktigt, men det är nästan flummigt, jag vet folk som haft otroligt dåliga betyg, massa g, några vg, men ett mvg här och där, som gjorde att skolan jämfört resultatet som a-levels, dvs, mvg:n låg i de starka ämnena, och ibland kan det se bra ut och vara till din fördel... medans folk som ibland haft praktiskt taget alla mvg inte haft lika tur i ansökningarna... eftersom dom möjligtvis inte ser nån skillnad utan tycker att det är ganska flummigt att ha typ 26 Excelllentts/MVG:N, liksom "vad har dom för enkel flumskola i sverige"?...

Det är det jag menar med allt det där är att allt detta är sålunda viktigare: reference (t.ex. en lärare som förklarar dina betyg i förhållanden till hela avgångsårskursen), statement (reflekterar din självmedvetenhet genom skriftlig vältalighet.), prov/uppsats (akademiska intelligens) samt eventuell intervju (karisma).

Har bara en fråga, kan du förklara det där med A levels? Det du sa att MVGna är i de starka ämenena för Alevels.

Vad är det? Läser hela tiden i massa posts om folk som skriver 14A predicted 3A A*...
Reply 66
Kollarrunt, vad är du för en egentligen?!! Jag får verkligen inget grepp om dig! Hade inte vi en lång diskussion tidigare i http://www.thestudentroom.co.uk/t130277-2.html där du hävdade att du gick ett vanligt svenskt program och jag försökte förklara för dig hur IB funkade, och går du IB nu...?! Pre-IB Skäris förra året?! I fall har jag med all säkerhet intervjuat dig och stirrat dig någon gång i förbifarten hela förra året.

Eller håller du att walraffa dig till någon insight knowledge...?! :confused:

Förklara dig, tack! :p:
Reply 67
Haha visste inte att "jag" hade skrivit något här förut. Den du hade en lång diskussion med var min kompis. Han tipsa mig om sidan och jag orkade inte regga mig jag använder hans konto :P
Den här sidan verkar vara bra får väl göra ett eget konto när ja orkar :P

Tills dess avslutar "jag" alla "mina" inlägg med /2 /2
Reply 68
Nu när du tydligen går ib kan du kommentera vad dem som tidigare svarade mina frågor skrev. Naturvetarna från VRG :P
Om att det inte ska vara svårt att en svensk linke och lyckas utomlands. såg i ditt forum där du skrev med Millad (1) att du rekommenderade IB för att plugga i england men här står det att dem ska vara nogrannare (hårdare) med folk som gått IB? /2
Reply 69
Tjena, tjena!

Börjar läsa LLB London School of Economics i höst. Kul att se att man inte är ensam svenskstudent i UK iallafall... :smile:
Hoppas vi ses i London nån gång, eller vem vet, jag kanske dyker upp i Coventry?!

Ha det länge,
Adam
Reply 70
...
Reply 71
LSE...
nice :P
Reply 72
Kollarrunt
Nu när du tydligen går ib kan du kommentera vad dem som tidigare svarade mina frågor skrev. Naturvetarna från VRG :P
Om att det inte ska vara svårt att en svensk linke och lyckas utomlands. såg i ditt forum där du skrev med Millad (1) att du rekommenderade IB för att plugga i england men här står det att dem ska vara nogrannare (hårdare) med folk som gått IB? /2

Jag har inte prövat söka till universitet med svensk gymnasieutbildning. det området har nog VRG-folket mer kunskap. I princip är det väl att du klarar dig med vad som helst om du kämpar tillräckligt. IB är definitivt ett "säkrare kort", kunskaperna om det svenska systemet kan vara bristfälliga (vilket ibland resulterar i rejections och ibland i väldigt låga offers). Å andra sidan kan du inte slacka dig igenom IB och ut med toppbetyg, vilket är fallet en del (svenska program på) andra gymnasier.

IB är hårdare och förbereder dig bättre för vidare studier. Dessutom är det mer spännande...! :rolleyes: Endast den exklusiva IB-skaran fick uppleva den-femte-juli-nervositeten och den-sjätte-juli-kicken...!

Mercs påstående
Att det ska vara enklare att en IB-linje för att komma in i England, jag vet inte om jag håller med. Många klarar inte av den stora pressen vid exams, och får kanske lägre betyg än de "egentligen" förtjänar. Naturvetarlinjen å andra sidan, är ju jobbig under alla tre år... Sen kan det ju faktiskt vara skönare att du har mer att stödja dig på, din statement och din referens, när i IB är det oftast cold hard poängen som räknas.

vill jag ogärna stämma in i. Jag känner inte en enda person som däckat just vid exams faktiskt. De två första dagarna mocksen är lite nervösa, men man vänjer sig (förvånansvärt snabbt faktiskt). Det är väl betydligt värre att kliva in i en examenssituation för första gången vid förstaårsexamina universitetet?! :eek:

Jag gick ett år natur. Det var väldigt soft. :frown:

Kan inte begripa varför mitt personal statement inte skulle vara lika viktigt som Mercs?!

(Om du vill prata litegrann mer kommer jag vara skolan litegrann augusti-september. Feel free to do so. :biggrin: )
This thread should carrying a warning saying: "Beware-unless you're scandinavian do not try reading!!"
Reply 74
Tangsiuje, har suttit och läst lite nu IB forumet här TSR och många säger att IB är mycket svårare än A levels i UK. När jag läste detta blev jag faktiskt lite glad men sedan fortsatte jag och såg något märkligt många skriver att universiteten kräver 7or och 6or IB är det väl en sjugradig skala även fast en 6a kanske är värd lika mycket som ett A.

To conclude: Universitet kräver mer av IB studenter (kanske för att dem inte riktigt vet hur dem ska översätta till A levels) många får plötsligt massa rejections för att deras betyg inte är tillräckliga när dem egentligen skulle ha varit det bara om universiteten kunde översätta rätt.

Om dem inte vet hur dem ska översätta IB betyg hur gör dem med internationella studenter som läst sina egna länders highschool linjer.

Sedan hade en skrivit att warwick ville ha 37 poäng och att UCL ville ha 39 av 45 för studenten skulle en plats och detta ska tydligen vara väldigt mycket.

Men jag ska inte ifrågasätta IB mycket. Har faktiskt också läst en hel dem om att folk som är nöjda med IB (finns många som är missnöjda också) är väldigt nöjda och tycket att nästan allt med det har varit kul. /1

EDIT:
Men å andra sidan räknas IB kanske mer än det svenska systemet har inte kunnat fastställa något från inläggen i denna post
Reply 75
Kollarrunt
Tangsiuje, har suttit och läst lite nu IB forumet här TSR och många säger att IB är mycket svårare än A levels i UK. När jag läste detta blev jag faktiskt lite glad men sedan fortsatte jag och såg något märkligt många skriver att universiteten kräver 7or och 6or IB är det väl en sjugradig skala även fast en 6a kanske är värd lika mycket som ett A.

Det är klart att alla som går IB skriver att IB är svårare -- de vill ju själva framstå som mer intelligenta och nervärderar knappast sin egen utbildning. Jag skulle tippa att ytterst har erfarenhet av båda systemen (vilket de egentligen borde ha för att göra en vettig jämförelse).

To conclude: Universitet kräver mer av IB studenter (kanske för att dem inte riktigt vet hur dem ska översätta till A levels) många får plötsligt massa rejections för att deras betyg inte är tillräckliga när dem egentligen skulle ha varit det bara om universiteten kunde översätta rätt.

Om dem inte vet hur dem ska översätta IB betyg hur gör dem med internationella studenter som läst sina egna länders highschool linjer.

Sedan hade en skrivit att warwick ville ha 37 poäng och att UCL ville ha 39 av 45 för studenten skulle en plats och detta ska tydligen vara väldigt mycket.

Jag tycker inte att universiteten ställer orimliga krav folk med IB-betyg. Dessutom står det i princip alltid i prospectuses vad som förväntas. Sannolikheten att konstiga offers eller bli rejectad är säkert högre om man har betyg från ett nationellt system i något litet obskyrt land. Av de som tar IB-diplomet (i hela världen) får ungefär 10% 39 poäng eller mer. Ungefär 17% får 37 poäng eller mer. Jag tycker inte det är speciellt konstigt att LSE och Warwick (som båda är bra universitet) anser att det är den delen de vill anta.

Men jag ska inte ifrågasätta IB mycket. Har faktiskt också läst en hel dem om att folk som är nöjda med IB (finns många som är missnöjda också) är väldigt nöjda och tycket att nästan allt med det har varit kul. /1
IB-människor älskar att klaga hur mycket de har att göra, både i verkligheten och internet-forum (kolla t ex www.ibscrewed.net). Personligen tyckte jag att IB var hur kul som helst. :biggrin:
Reply 76
Having studied Swedish for about 3 years, I understand most of the text here (even some of the Norwegian in between), but I would not dare to reply here in Swedish (especially since I've forgotten so much during the past few years). It's actually sort of depressing to read this, hehe, it makes me realise how much worse my skills are now than before!
Reply 77
bara 27% av alla IBare i VÄRLDEN har någon RIKTIG chans att komma in i något av dem riktigt bra universiteten. Hoppas jag blir en av dem :O

Förresten, hur funkar det med IB i Sverige? Vet du? Som du troligen vet har alla naturare fullständig behörighet till allt universiteten i sverige, medans samhällare måste läsa kurser i komvux. Hur är det med IBare? Måste dem också läsa lite i komvux eller har dem behörighet till allt?
Reply 78
Kollarrunt
bara 27% av alla IBare i VÄRLDEN har någon RIKTIG chans att komma in i något av dem riktigt bra universiteten. Hoppas jag blir en av dem :O

Logical fallacy av dig här. Har du hört talas om cumulative frequency?! Om 17% får över 37 och 10% får över 39 är det knappast 27% som får 37 eller över.

Förresten, hur funkar det med IB i Sverige? Vet du? Som du troligen vet har alla naturare fullständig behörighet till allt universiteten i sverige, medans samhällare måste läsa kurser i komvux. Hur är det med IBare? Måste dem också läsa lite i komvux eller har dem behörighet till allt?

Det kan vara klurigt om du ska en utbildning som kräver tre naturvetenskaper, eftersom IB har ett krav bredd och vanligen inte tillåter att man läser fler än två.
Reply 79
josh1988uk
This thread should carrying a warning saying: "Beware-unless you're scandinavian do not try reading!!"

Just be glad it is written and not recorded. Some of the southern accents are too weird for me to understand.