The Student Room Logo
Students on campus at the University of Warwick
University of Warwick
Coventry
This thread is closed

Swedish students at Warwick

Scroll to see replies

Reply 100
tangsiuje
Är det någon som tar CSN?! I fall, hur mycket?

Jag fick världens vånda igår när jag skulle fylla i blanketten nämligen. Vi kan verkligen göra oss hur indebted som helst...! (2000 kr x 39 veckor ... ... :eek: )

Ja men är inte 500 av dom 2000 stipend ? Du kommer bli överaskad över hur snabt pengar går åt när man ska betala boende och studie avgifter med mera. Var bara glad at du betalar home fees til England, Linda är från Norge och måste punga ut med international fees ( £8000 förra året ).
Students on campus at the University of Warwick
University of Warwick
Coventry
Jonatan
Ja men är inte 500 av dom 2000 stipend ? Du kommer bli överaskad över hur snabt pengar går åt när man ska betala boende och studie avgifter med mera. Var bara glad at du betalar home fees til England, Linda är från Norge och måste punga ut med international fees ( £8000 förra året ).

594 bidrag och 2000 lån per vecka. 39 veckor. :wink: Jag har gjort en noggrann ekonomisk överläggning vad gäller boendet (d v s inte sökt ensuite). Det har förvisso inneburit att jag (antagligen) bara får 30 weeks, men det fixar sig nog något sätt. Tuition fees lånar jag inte till -- det är mina tappert ihoparbetade och högt beskattade slantar. Jag har kommit fram till att jag lånar en del o ser vad som går åt, kan jag spara o låna mindre sedan om det blir över.... ...

Det är oerhört tappert att betala overseas faktiskt, det i princip landar i samma prisklass som USA ... Aja... ännu en anledning till att vara EU-proponent med andra ord. :p:
Merc, du fick ett offer från cambridge som du rejecta+du har gått en svensk gymnasielinje :eek:

Haha får man inte snacka om proven man har gjort 24 timmar IB, och det är väl att proven typ skickas till något annat land för och rättas (schweiz, österrike?). Värsta classified det är :p:
Reply 103
Kollarrunt
Merc, du fick ett offer från cambridge som du rejecta+du har gått en svensk gymnasielinje :eek:

yes. (eller svensk o svensk, jag gick engelskspråkig gymnasielinje ett komunalt svenskt gymnasium). "you can do anything you set yor mind to it man..."
Merc
yes. (eller svensk o svensk, jag gick engelskspråkig gymnasielinje ett komunalt svenskt gymnasium). "you can do anything you set yor mind to it man..."

True, true. Men om man ska offer från cbridge måste man vara jävligt smart, ha en grym ps, skit bra referenser, volunteer work (?) och annat.

Men nu vet ju jag inte vad för course du sökte till men att offer från cbridge in general kan inte vara enkelt :biggrin:
Reply 105
:biggrin:, jag tar det som komplimanger, tack... men men du behöver mycket av det där också till warwick t.ex... beroende kursen. jag kan säga här, hela den här processen av att söka till england var tio gånger svårare än den behövde vara... jag var nämligen i australien när jag sökte... pluggandes design, alltså ett helt annat ämne än engelsk litteraturvetenskap som jag sökte till. Jag fick alltså en liten fjuttig 2/3 av en a4 sida mig att förklara varför jag skulle komma in. (Visa att jag är passionerad för ämnet och kan mäta mig mot dom som gjort English Literature A-levels). Sätta mina betyg i perspektiv som de kunde jämföra med a-levels, förklara vafan jag gjorde i australien och sen in allt det där andra som ska reflektera mig som person. Jag kan säga här, jag slet arslet av mig, jag polerade det där pstatementet hårt.

Till detta fick jag synka mellan mina referenser i stockholm och mig själv i sydney, jag fick skicka två litteraturuppsatser till cambridge (jag som inte hade skrivit en engelska uppsats 2 år och detta när mina heltidsstudier i australien var som tyngst. När jag sen slutade kursen i australien, var jag flyget 2 tim. senare till stockholm. Jag hann inte ens min egen avslutning, utan låste in mig hemma i sthlm, försökte råpluggade in mig i 10 dar. för cam intervjun, fick influensan, låg och skakade, men var tvungen att åka ändå. När jag var inne i intervjuerna balanserade jag ett piano huvet.

om jag får tillägga kan jag även säga att jag fick 40grader+ feber innan min warwick intervju också. Jag hade inte haft feber 6 år innan dessa intervjuer!

fan, YOU CAN DO ANYTHING YOU SET YOR MIND TO IT MAN! (ingenting kommer gratis)

Allltså kursen i cambridge var en joint honours, engelsk litteraturvetenskap samt utbildnings (dess psykologi, filosofi, historia). Warwick är The Warwick Writing Programme.

Vilken var svårare att komma in på? Jag skulle gissa Warwick. Dom har uppemot 25-40 ansökanden per plats varje år, det är mer än några av englands bästa läkarlinjer.

Frågan om vilken kurs som är bättre? Jag vet inte, jag gick intuition.

Plus... attt jag e gaaaaalen!
Reply 106
Im a Swedish citizen, I live in Oslo, and my parents are also registered as living in Oslo. Sweden and England are members of the EU , Norway is not. Swedish students pay Hoem Fees , Norwegian ones pay International fees. The rules for student support state that you are to apply from the country you have a citizenship in. The English DfES wanted documentation from CSN before they sent me anything, CSN wanted documentation from DfES before they sent me anything. I did IB in Norway, CSN requires that you have completed Swedish education, unless your course meets a certain list of requirements. I did Swedish A1 ( tho I lived in Norway ).

Hell it took me 2 weeks to figure out what my student status was :frown:
Reply 107
dont they have the rule that if you have been living outside the european union in the three years immediately preceding your prospective course, you may not be eligible for the eu-status? Although I know this is at times, overlooked at temporary educational visits... where you nervous? i was nervous for noting really, (having been in australia, although i was only there for a total of 8-9 months...)
Reply 108
Merc
dont they have the rule that if you have been living outside the european union in the three years immediately preceding your prospective course, you may not be eligible for the eu-status? Although I know this is at times, overlooked at temporary educational visits... where you nervous? i was nervous for noting really, (having been in australia, although i was only there for a total of 8-9 months...)

Actually since Norway is a member of teh European Economic Area its ok...

Basically i get home fees because:

A: Im a Swedish citizen
B: I have lived in an EEA country for the past 3 years

I get support from CSN because:

a) I am a Swedish citizen
b) My parenst are classed as EEA foreign workers.

The funny thing is that these requirements are different, so potentially it is possible to be in a situation where you could be entiteled to Home Fees, but not to get support from CSN. As an example, if your parents were not Swedish citizens and you had lived in Norway for the last 3 years you would be in the bizzare situation that you would be accepetd as a Swedish student by England, but you would not be guarranteed support from CSN.
Merc
:biggrin:, jag tar det som komplimanger, tack... men men du behöver mycket av det där också till warwick t.ex... beroende kursen. jag kan säga här, hela den här processen av att söka till england var tio gånger svårare än den behövde vara... jag var nämligen i australien när jag sökte... pluggandes design, alltså ett helt annat ämne än engelsk litteraturvetenskap som jag sökte till. Jag fick alltså en liten fjuttig 2/3 av en a4 sida mig att förklara varför jag skulle komma in. (Visa att jag är passionerad för ämnet och kan mäta mig mot dom som gjort English Literature A-levels). Sätta mina betyg i perspektiv som de kunde jämföra med a-levels, förklara vafan jag gjorde i australien och sen in allt det där andra som ska reflektera mig som person. Jag kan säga här, jag slet arslet av mig, jag polerade det där pstatementet hårt.

Till detta fick jag synka mellan mina referenser i stockholm och mig själv i sydney, jag fick skicka två litteraturuppsatser till cambridge (jag som inte hade skrivit en engelska uppsats 2 år och detta när mina heltidsstudier i australien var som tyngst. När jag sen slutade kursen i australien, var jag flyget 2 tim. senare till stockholm. Jag hann inte ens min egen avslutning, utan låste in mig hemma i sthlm, försökte råpluggade in mig i 10 dar. för cam intervjun, fick influensan, låg och skakade, men var tvungen att åka ändå. När jag var inne i intervjuerna balanserade jag ett piano huvet.

om jag får tillägga kan jag även säga att jag fick 40grader+ feber innan min warwick intervju också. Jag hade inte haft feber 6 år innan dessa intervjuer!

fan, YOU CAN DO ANYTHING YOU SET YOR MIND TO IT MAN! (ingenting kommer gratis)

Allltså kursen i cambridge var en joint honours, engelsk litteraturvetenskap samt utbildnings (dess psykologi, filosofi, historia). Warwick är The Warwick Writing Programme.

Vilken var svårare att komma in på? Jag skulle gissa Warwick. Dom har uppemot 25-40 ansökanden per plats varje år, det är mer än några av englands bästa läkarlinjer.

Frågan om vilken kurs som är bättre? Jag vet inte, jag gick intuition.

Plus... attt jag e gaaaaalen!

Jag tror nog att du är min nya idol. :p:

Hur funkar det förresten att jämföra svenska betyg med Alevels? Är det enklare att höga betyg i Sverige och sätt höga omvandlade betyg när man översätter till Alevels?
Reply 110
kollarunt, checka den här sidan, http://www.ucas.com/candq/inter/index.html
kolla pdf:en, bläddra dig vidare till sverige kan du se hur ucas förklarar sveriges betygssystem.
Merc
kollarunt, checka den här sidan, http://www.ucas.com/candq/inter/index.html
kolla pdf:en, bläddra dig vidare till sverige kan du se hur ucas förklarar sveriges betygssystem.

pdfen förklarade ju bara de svenska betygen. MVG=Excellent VG=V.Good etc. Det stod inte hur man omvandlar till A levels
Reply 112
Kollarrunt
Jag tror nog att du är min nya idol. :p:

Hur funkar det förresten att jämföra svenska betyg med Alevels? Är det enklare att höga betyg i Sverige och sätt höga omvandlade betyg när man översätter till Alevels?

Det är universitetet som bestämmer vad dom vill ha. UCAS har en officiell lista med tarriff points som dom använder för at kolla hur vida folk blir diskriminerade osv, problemet är at den listan är fullständig ******** och inte har någonting med hur dom större universiteten sätter sina krav.
Reply 113
Kollarrunt
pdfen förklarade ju bara de svenska betygen. MVG=Excellent VG=V.Good etc. Det stod inte hur man omvandlar till A levels

Det funkar inte det sättet. Uptagsystemet är inte centraliserat i England. Det betyder at universiteten själva kan bestämma vad dom vill at du skal få. Med andra ord kanske ett universitet tycker MVG = B meadans et annat menar at MVG = C osv...
Reply 114
precis. det jag snackade om förut, där jag menade att därav är statement, referens och intervju de viktigaste stöttepelarna...
AHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

I see, I see.
Nu förstår jag vad du menade i dina tidigare inlägg. det gäller att man har sina MVGn i de starka ämnena. Och det är ju samma som IB visst? Universiteten lägger sina egna kravpå hur många poäng dem vill ha

Om ni nu skulle avrunda vad ger dem bra universiteten till ett MVG (york, nottingham, wwick,oxbrigde,imp,ucl)

Ska också säga att jag börjar bli mer och mer nöjd med att jag valde natur. Tvivlade rätt länge att det var det rätta valet och jag trodde att IB skulle vara det rätta. Men efter att ha läst lite i forumen här TSR och denna sida:http://www.ibscrewed.net måste jag säga att jag inte skulle göra bra ifrån mig om jag skulle gått IB.

Väldigt underhållande ett sätt att läsa vad folk skrivit i http://www.ibscrewed.nets forum. Väldigt många som är utstressade, har ångest över exams och pga det inte gör bra ifrån sig proven. Tror att mina chanser är lika stora som en IB student bara jag gör bra ifrån mig proven och nailar allt det andra+jag tror att jag kan bättre betyg en svensk linje än om jag skulle ha gått IB för att natur är knappast like challenging och svårt som IB.

Damn va mycket strunt jag skriver
Reply 116
Kollarrunt
AHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Om ni nu skulle avrunda vad ger dem bra universiteten till ett MVG (york, nottingham, wwick,oxbrigde,imp,ucl)

Om du vill in oxford / cambridge är MVG i alla dom ämnen som är relaterad til kursen du söker närmast ett krav. I tillägg kommer dom säkert vilja at du kommer dit en intervju och möjligen ber dom dig också ta et ingångs prov. Warwick och Imperial är lite snällare ( För IB ville cambridge at jag skulle ha 7 7 och 6 i Matte , Fysik och Kjemi , Warwick ville at jag skulel å 6 eller bättre i alla tre ) . Har ingen aning om vad ucl kräver.

Kollarrunt

Ska också säga att jag börjar bli mer och mer nöjd med att jag valde natur. Tvivlade rätt länge att det var det rätta valet och jag trodde att IB skulle vara det rätta. Men efter att ha läst lite i forumen här TSR och denna sida:http://www.ibscrewed.net måste jag säga att jag inte skulle göra bra ifrån mig om jag skulle gått IB.

Väldigt underhållande ett sätt att läsa vad folk skrivit i http://www.ibscrewed.nets forum. Väldigt många som är utstressade, har ångest över exams och pga det inte gör bra ifrån sig proven. Tror att mina chanser är lika stora som en IB student bara jag gör bra ifrån mig proven och nailar allt det andra+jag tror att jag kan bättre betyg en svensk linje än om jag skulle ha gått IB för att natur är knappast like challenging och svårt som IB.

Damn va mycket strunt jag skriver

Om jag ska vara helt ärlig måste jag nog säga at du har bra mycket bättre changs med et IB diplom. IB är svårare, men universiteten vet det och sätter sina krav därefter. Som et eksempel sände Warwick ut några ur sin personal som besökte vår skola för at vi hadde IB. Om du vill veta vad universiteten kräver av svenska sökare kan du ju kolla deras hemsidor. Warwick hittar du http://www.warwick.ac.uk se "undergraduate prospectus" och se om du kan hitta något där.
:dito: (Jonatan)

Kollarrunt: Tänk vilken ambitionsnivå du har. Om du vill in de bästa universiteten, varför inte ge dig fan att lyckas med det allra svåraste...?! Du kan inte glida dig igenom livet...
Reply 118
tangsiuje

Kollarrunt: Tänk vilken ambitionsnivå du har. Om du vill inte de bästa universiteten, varför inte ge dig fan att lyckas med det allra svåraste...?! Du kan inte glida dig igenom livet...

Heh, jag skulle nog säga at IB gör det bra mycket lättare at studera. Orkar inte ens tänka hur illa det är första året hadde varit om jag inte hadde varit van vid hälften av matrialet från IB :frown:

Nåja nåja, Kollarunt, om du tänker at söka til Warwick borde du ta en titt http://www2.warwick.ac.uk/study/undergraduate/degreea2z/ massa användbar info där.
tangsiuje

Kollarrunt: Tänk vilken ambitionsnivå du har. Om du vill in de bästa universiteten, varför inte ge dig fan att lyckas med det allra svåraste...?! Du kan inte glida dig igenom livet...

Är du medlem i ibscrewed och heter elanvital?
IB är väl kanske inte illa som jag skrev i inlägget men jag blev lite overwhelmed av att se många klaga.

Jag skrev också att natur är mycket enkare än IB och det kanske inte heller är sant. Jag tvivlar att alla studenter som söker till ett universitet i ett land har gått IB, finns säkert många svenskar i UK som gått Natur/samhäll. Många spanjorer som gått Spaniens highschool.

Många har också skrivit att betygen INTE är rättvisa och att IB studenter blir tagna för givna att kunna mycket att dem får högre krav sig. Men i slutändan kan nog inte en part ha rätt. Om man inte både har gått en svensk linje OCH IB kan man inte veta for sure.

Latest