Turn on thread page Beta
    • Thread Starter
    Offline

    1
    ReputationRep:
    Hi, I'm thinking about applying for psychology at oxbridge and would like to know if there are any books you could recommend. I'm taking it as an A level so not any introductions to psychology lol thank you !
    Offline

    0
    ReputationRep:
    Madness Explained: Psychosis and Human Nature by Richard Bentall.
    • Thread Starter
    Offline

    1
    ReputationRep:
    thanks! any more suggestions?
    • Thread Starter
    Offline

    1
    ReputationRep:
    anyone?
    Offline

    0
    ReputationRep:
    It'll take about 3 reads to get your head around the first suggestion :p:
    • Thread Starter
    Offline

    1
    ReputationRep:
    haha whys that? is it difficult to understand?
    Offline

    0
    ReputationRep:
    Somewhat. There's a hell of a lot of content and research to piece together.
    • PS Reviewer
    Offline

    16
    ReputationRep:
    PS Reviewer
    The Man Who Mistook His Wife for a Hat.
    Offline

    0
    ReputationRep:
    (Original post by ~ Mandy ~)
    The Man Who Mistook His Wife for a Hat.

    thats more neuroscience!
    its ours! psychology students please dont take over our "science" books! lol
    Offline

    0
    ReputationRep:
    (Original post by Summer24)
    thats more neuroscience!
    its ours! psychology students please dont take over our "science" books! lol
    Yeah, because there's no neuroscience in Psychology. :rolleyes:

    Besides, I'd hardly describe it as a "science" book.
    • Thread Starter
    Offline

    1
    ReputationRep:
    do you guys know any social or developmental psychology books?
    Offline

    1
    ReputationRep:
    (Original post by GodspeedGehenna)
    Yeah, because there's no neuroscience in Psychology. :rolleyes:

    Besides, I'd hardly describe it as a "science" book.
    Agreed :yes:

    " Maths students, please don't take over our physics books please!" :rolleyes:
    Offline

    1
    ReputationRep:
    Op what other subjects are you taking? I'm thinking of PPP at Oxford, maybe like you?

    Anyway I'm about to read 'How Brains Think' by William Calvin, which is about the evolution of intelligence and consciousness. Can't wait :woo:
    Offline

    0
    ReputationRep:
    (Original post by GodspeedGehenna)
    Yeah, because there's no neuroscience in Psychology. :rolleyes:

    Besides, I'd hardly describe it as a "science" book.
    Neuroscience is a major field in mammalian physiology which is all biology and therefore science. The book is all about the way the brain functions particularly the right hemisphere of the brain and also refer to drugs and their effect on the brain. I would say that is definitely more science than psychology. Besides its written by Dr Oliver Sacks who has a degree in medicine and specialised in neurology! :p:

    p.s As much as I enjoy psychology and love reading about it, it is totally different from science and will never (in my opinion) become a science subject. However this does not make it any more or less important
    • Thread Starter
    Offline

    1
    ReputationRep:
    (Original post by mya369)
    Op what other subjects are you taking? I'm thinking of PPP at Oxford, maybe like you?

    Anyway I'm about to read 'How Brains Think' by William Calvin, which is about the evolution of intelligence and consciousness. Can't wait :woo:
    yep either PPP or PPS at cambridge lol would you do psychology and philosophy or physiology?
    im not taking biology so im kinda at a disadvantage
    oh cool i'll take a look at that
    Offline

    1
    ReputationRep:
    (Original post by omgmanthissucks)
    yep either PPP or PPS at cambridge lol would you do psychology and philosophy or physiology?
    im not taking biology so im kinda at a disadvantage
    oh cool i'll take a look at that
    I want to do all the Ps... but I'm probably leaning more towards physiology/psychology. I'm taking all three sciences at A level.

    I'm not into the social side so much, so I'm thinking of doing nat sci at Cambridge, so I get a really good grounding in science before specialising in psychology. The course looks fascinating.
    • Thread Starter
    Offline

    1
    ReputationRep:
    (Original post by mya369)
    I want to do all the Ps... but I'm probably leaning more towards physiology/psychology. I'm taking all three sciences at A level.

    I'm not into the social side so much, so I'm thinking of doing nat sci at Cambridge, so I get a really good grounding in science before specialising in psychology. The course looks fascinating.
    oh cool i'm the complete opposite lol i don't think it's possible to do all 3 now which kinda sucks
    that's cool..do you have any careers in mind?
    Offline

    1
    ReputationRep:
    (Original post by omgmanthissucks)
    oh cool i'm the complete opposite lol i don't think it's possible to do all 3 now which kinda sucks
    that's cool..do you have any careers in mind?
    well its not like you need them what other subjects are you doing?

    I thought maybe law ( a career in being pedantic!!) or I could possibly go on to do a degree in medicine/ neuroscience/ or go on to further research in psychology, or even clinical psychology....

    You can tell I really don't have a clue! :p: How about you?
    Offline

    19
    ReputationRep:
    There's actually a recommended reading list in the Psychology bit of the Oxford website, I believe. It has quite a few books that range from very general overviews of Psychology to more specific areas.
    Offline

    0
    ReputationRep:
    (Original post by Summer24)
    Neuroscience is a major field in mammalian physiology which is all biology and therefore science. The book is all about the way the brain functions particularly the right hemisphere of the brain and also refer to drugs and their effect on the brain. I would say that is definitely more science than psychology. Besides its written by Dr Oliver Sacks who has a degree in medicine and specialised in neurology! :p:

    p.s As much as I enjoy psychology and love reading about it, it is totally different from science and will never (in my opinion) become a science subject. However this does not make it any more or less important
    Are you not aware that neuroscience makes up rather a large proportion of Psychology these days? The research produced at the Psych dept. at Rhul almost entirely uses fMRI, TMS and EEG studies. I mean, look at my third year modules:

    Human Neuropsychology
    Advanced Cognitive Neuroscience
    Cell and Molecular Neuroscience
    Perception, Movement and Developmental Disorders
    Adult Psychological Problems
    Research and Statistical Methods
    etc etc..

    As well as consistantly throughout there degree about 1/3rd being Biological and 1/3rd maths.

    And I also think the BPS would strongly disagree with your description of Psychology not being a science, considering the tear-renderingly strict level of scientific methodology hammered into us from day one.

    So yeah, what were you saying? Are you even at university yet? Looking at your profile, you have neither studied Psychology nor Neuroscience, so it does nothing more than support the possibility that you have no idea what you're talking about.
 
 
 
Reply
Submit reply
Turn on thread page Beta
Updated: November 23, 2009

University open days

  1. University of Cambridge
    Christ's College Undergraduate
    Wed, 26 Sep '18
  2. Norwich University of the Arts
    Undergraduate Open Days Undergraduate
    Fri, 28 Sep '18
  3. Edge Hill University
    Faculty of Health and Social Care Undergraduate
    Sat, 29 Sep '18
Poll
Which accompaniment is best?

The Student Room, Get Revising and Marked by Teachers are trading names of The Student Room Group Ltd.

Register Number: 04666380 (England and Wales), VAT No. 806 8067 22 Registered Office: International House, Queens Road, Brighton, BN1 3XE

Write a reply...
Reply
Hide
Reputation gems: You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.