The Student Room Group

The Norwegian Society

Scroll to see replies

Reply 580
Ingen andre som har samme kontrollen alt som skal være i orden før de drar? :-P
Reply 581
Jeg drar vel forhåpentligvis om et år, det ville vært litt i overkant å være helt klar allerede.

Jeg sitter dog med personal statement, og jobber med å skaffe to referanse-brev og sånt. Litt skummelt, siden jeg hører at de legger veldig mye vekt disse brevene i søknaden. Det er i tillegg rart å ikke ha en tydelig søknadsfrist, alt jeg har fått høre er at jeg bør søke snart som mulig, det er ikke lett å forholde seg til.
Reply 582
Jeg søkte et godt stykke ute i mars da jeg søkte, og samlet sammen det meste av info (referansebrev, portfolio, personal statemet) i februar. Jeg hadde litt panikk da jeg hadde søkt om jeg var for sent ute, men det gikk helt fint.

Det er en helt kalr fordel med å være tidlig som mulig ute med søknaden, slik at den kan bli godkjent asap, og får alle papirene som skal tilbake i orden i god tid før søknadstid for feks. lånekassen.

Og referanse brevene mine var ikke vanskelige: et fra sjefen min, og et fra en tidligere lærer. Har du jobbet et sted som er semi-relevant eller noe sånn er det kjempebra, men de forventer ikke at søkerene skal ha jobbet innenfor den sektoren de skal utdanne seg innen for. Og lærerene jeg har hatt var veldig villige til å skrive referansebrev for meg da jeg spurte om det (det kan hende jeg er spesiell, siden jeg bare har gått små privatskoler hele livet).
Reply 583
Jeg fikk sjefen fra sommerjobben til å skrive, og en professor, får vi håpe det ordner seg bra.

Akkurat er personal statement det vanskeligste, men den ordner seg vel den òg etter hvert. Akkurat ser den ut som en lang stikkordsliste, med ett avsnitt med fornuftig tekst.

Åh, jeg er spent, og håper jeg kommer inn!

Hvor lang tid brukte de å behandle søknaden din etter at du sendte?
Reply 584
Original post by martesv
Jeg fikk sjefen fra sommerjobben til å skrive, og en professor, får vi håpe det ordner seg bra.

Akkurat er personal statement det vanskeligste, men den ordner seg vel den òg etter hvert. Akkurat ser den ut som en lang stikkordsliste, med ett avsnitt med fornuftig tekst.

Åh, jeg er spent, og håper jeg kommer inn!

Hvor lang tid brukte de å behandle søknaden din etter at du sendte?


Har du tenkt å bruke PS Help forumen her TSR? De har mange hjelpere som kan lese gjennom personal statementen din og gi råd...bare si at du er norsk og har ikke peiling hvordan den skal skrives!
Reply 585
27. april fikk jeg beskjed om at de hadde motatt søkanden min.
19. mai fikk jeg condiitional offer.
23. mai booka jeg rommet mitt.
30. juni fikk jeg IELTS-resultatet mitt.
19. juli fikk jeg undonditional offer.

Etter det har det bare vært formailieter som å bekrefte room booking, e-induction og sånne ting.
Reply 586
Original post by Becca
Har du tenkt å bruke PS Help forumen her TSR? De har mange hjelpere som kan lese gjennom personal statementen din og gi råd...bare si at du er norsk og har ikke peiling hvordan den skal skrives!


Jeg tenkte det, men jeg søker som postgrad, og dermed vil de ikke hjelpe. :frown: Jeg nøye meg med å lese gjennom eksempler som jeg finner ved googling, og satse at jeg klarer noe som er bra nok.

I tillegg har jeg fått en liste med tips fra studyacrossthepond, og de tilbyr seg også å lese gjennom, jeg håper det ordner seg.


Original post by NoShorty

27. april fikk jeg beskjed om at de hadde motatt søkanden min.
19. mai fikk jeg condiitional offer.
23. mai booka jeg rommet mitt.
30. juni fikk jeg IELTS-resultatet mitt.
19. juli fikk jeg undonditional offer.

Etter det har det bare vært formailieter som å bekrefte room booking, e-induction og sånne ting.


Oi, det tok ikke akkurat lang tid. Jeg for meg flere måneder og sånt, selv om det sikkert avhenger av hvor mange som søker samtidig som deg. Tusen takk for hjelpen!


EDIT:

Forresten, hvordan pakker dere / planlegger å pakke? Hva prioriterer dere å ta med, og hva bør man kjøpe når man kommer frem? F.eks. er det vel lite vits i å ta med sengetøy fra Norge, men hvor mye klær / til hvilket vær osv?

Om jeg drar, vil jeg rekke å jobbe 2-3 måneder fulltid i en sommerjobb, og dermed tjene opp mellom 35 og 50k, jeg satser at det skal greit å kjøpe endel når jeg kommer frem.
(edited 12 years ago)
Reply 587
Jeg ble litt overrasket da hele semesterets lånekassepenger kom i en bolk.
Yeay, for masse penger konto...?!
Reply 588
Jeg tar med klær for altslags vær utenom sommer, for den er jo over nå.

Men jakker i flere tykkelser (fra lett høst til tykk vinter), de buksene jeg har (kjøper flere når jeg kommer frem, da jeg tror jeg har EN hel bukse akkurat nå), t-skjorter, gensere, cardigans, kjoler, undertøy osv osv osv.

Det er ikke mye annet jeg tar med meg, utenom: Noen bøker som er relevante, ostehøvel, litt personlig pynt, og andre ting som jeg føler at er nødvendig.

Og SKO, da selvfølgelig, som kommer til å oppta ALT for mye av min baggasje.

Jeg pakker i en kjempestor koffert (max 32kg), en turryggsekk (max 20kg), en sekk til håndbaggasje (max 10kg), og to pakker til å sende med posten (max 10kg hver, koster litt under 400,- posten).

Jeg bestiller overvekt med SAS, og skal ha med meg det jeg vil ha med meg, men kjøkkenutstyr, sengetøy og sånne ting skaffer jeg der borte, da det blir for mye.
Reply 589
Original post by NoShorty
*lang liste*


Det høres jo nesten ut som litt for mye å ta med seg? Får du plass til alt et lite dorm room, har du tilgang noe ekstra oppbevaring? I tillegg har erfaringsmessig ting en tendens til å formere seg uten at man merker det. :tongue: (Bodde 12kvm da jeg flyttet ut første gang, flyttelasset var vel omtrent 70% større etter ett år).

Jeg tenkte en svær koffert, muligens med overvekt, og en håndbagasje fylt mye jeg bare kan, og egentlig ikke noe mer i første omgang. Kanskje også gjøre klar en eske med vinterklær som kan sendes ned etter hvert. Jeg planlegger riktignok bare å være der i ett år, men det vil være med 51 uker leie.
Reply 590
åh, har ikke fått søkt lånekassa enda fordi jeg venter fortsatt papirer fra skolen=S kjedelig greier..

men pakking ja:P haha, eneste jeg klarer å planlegge er alle tingene jeg skal henge veggen og hyller^^ men skal begynne å pakke nå=) tror faktisk jeg dropper å ta med den tykkeste boblejakka til London:P

planlegger folk å kjøpe mange adaptere, eller nye ledninger til pc, mobil og sånt? Familien flyr over med meg, tenker å pakke alt i deres kofferter også.
Reply 591
Original post by BettyJ
åh, har ikke fått søkt lånekassa enda fordi jeg venter fortsatt papirer fra skolen=S kjedelig greier..

men pakking ja:P haha, eneste jeg klarer å planlegge er alle tingene jeg skal henge veggen og hyller^^ men skal begynne å pakke nå=) tror faktisk jeg dropper å ta med den tykkeste boblejakka til London:P

planlegger folk å kjøpe mange adaptere, eller nye ledninger til pc, mobil og sånt? Familien flyr over med meg, tenker å pakke alt i deres kofferter også.


Helt sikkert!
Reply 592
Original post by BettyJ

planlegger folk å kjøpe mange adaptere, eller nye ledninger til pc, mobil og sånt? Familien flyr over med meg, tenker å pakke alt i deres kofferter også.


siden jeg skal være der i 3 år skal jeg kjøpe nye ladere, men jeg begynner med å ta med meg en adaptor som skal brukes laptopen frem til jeg får tak i ledning.
Viva La Norway :awesome:
Reply 594
Original post by martesv
Det høres jo nesten ut som litt for mye å ta med seg? Får du plass til alt et lite dorm room, har du tilgang noe ekstra oppbevaring? I tillegg har erfaringsmessig ting en tendens til å formere seg uten at man merker det. :tongue: (Bodde 12kvm da jeg flyttet ut første gang, flyttelasset var vel omtrent 70% større etter ett år).

Jeg tenkte en svær koffert, muligens med overvekt, og en håndbagasje fylt mye jeg bare kan, og egentlig ikke noe mer i første omgang. Kanskje også gjøre klar en eske med vinterklær som kan sendes ned etter hvert. Jeg planlegger riktignok bare å være der i ett år, men det vil være med 51 uker leie.


Ja det blir nok alt for mye, og jeg vurderer fra dag til dag hva som skal være med, men jeg har store problemer med å skille meg fra skoene mine... Alt annet skal ned til the bare minimum... Jeg har STORE problemer med å pakke... Dette går til helvete...
Reply 595
Original post by NoShorty
Ja det blir nok alt for mye, og jeg vurderer fra dag til dag hva som skal være med, men jeg har store problemer med å skille meg fra skoene mine... Alt annet skal ned til the bare minimum... Jeg har STORE problemer med å pakke... Dette går til helvete...


Lykke til, jeg kan sikkert sympatisere litt mer om et års tid, håper jeg. :biggrin:
Reply 596
Jeg pakket mesteparten av klærne i dag, og den baggen veier 7,12kg. Det er ikke inkludert penkjoler...

jeg tror denne pakkingen skal bra...
(edited 12 years ago)
Reply 597
Original post by NoShorty
Ja det blir nok alt for mye, og jeg vurderer fra dag til dag hva som skal være med, men jeg har store problemer med å skille meg fra skoene mine... Alt annet skal ned til the bare minimum... Jeg har STORE problemer med å pakke... Dette går til helvete...


haha, skal nok bra! Skal jo hjem i juleferien regner jeg med, da kan du jo evnt ta med klær/ting du absolutt ha likevel (ja skoene:wink:)
Reply 598
Original post by BettyJ
haha, skal nok bra! Skal jo hjem i juleferien regner jeg med, da kan du jo evnt ta med klær/ting du absolutt ha likevel (ja skoene:wink:)


;-)
Reply 599
Så, vet det har blitt spurt om før og at man kunne google det... men uanseett, hva gjør man med ID i England? har virkelig ikke lyst til å ta med passet hver gang jeg går ut i og med at jeg alltid mister ting:/

Quick Reply

Latest