Hey there! Sign in to join this conversationNew here? Join for free

0
    ReputationRep:
    Ingen andre som har samme kontrollen på alt som skal være i orden før de drar? :-P

0
    ReputationRep:
    Jeg drar vel forhåpentligvis om et år, så det ville vært litt i overkant å være helt klar allerede.

Jeg sitter dog med personal statement, og jobber med å skaffe to referanse-brev og sånt. Litt skummelt, siden jeg hører at de legger veldig mye vekt på disse brevene i søknaden. Det er i tillegg så rart å ikke ha en tydelig søknadsfrist, alt jeg har fått høre er at jeg bør søke så snart som mulig, det er ikke så lett å forholde seg til.

0
    ReputationRep:
    Jeg søkte et godt stykke ute i mars da jeg søkte, og samlet sammen det meste av info (referansebrev, portfolio, personal statemet) i februar. Jeg hadde litt panikk da jeg hadde søkt om jeg var for sent ute, men det gikk helt fint.

Det er en helt kalr fordel med å være så tidlig som mulig ute med søknaden, slik at den kan bli godkjent asap, og får alle papirene som skal tilbake i orden i god tid før søknadstid for feks. lånekassen.

Og referanse brevene mine var ikke så vanskelige: et fra sjefen min, og et fra en tidligere lærer. Har du jobbet et sted som er semi-relevant eller noe sånn så er det kjempebra, men de forventer ikke at søkerene skal ha jobbet innenfor den sektoren de skal utdanne seg innen for. Og lærerene jeg har hatt var veldig villige til å skrive referansebrev for meg da jeg spurte om det (det kan hende jeg er spesiell, siden jeg bare har gått på små privatskoler hele livet).

0
    ReputationRep:
    Jeg fikk sjefen fra sommerjobben til å skrive, og en professor, så får vi håpe det ordner seg bra.

Akkurat nå er personal statement det vanskeligste, men den ordner seg vel den òg etter hvert. Akkurat nå ser den ut som en lang stikkordsliste, med ett avsnitt med fornuftig tekst.

Åh, jeg er så spent, og håper jeg kommer inn!

Hvor lang tid brukte de på å behandle søknaden din etter at du sendte?

16
    ReputationRep:
    (Original post by martesv)
    Jeg fikk sjefen fra sommerjobben til å skrive, og en professor, så får vi håpe det ordner seg bra.

Akkurat nå er personal statement det vanskeligste, men den ordner seg vel den òg etter hvert. Akkurat nå ser den ut som en lang stikkordsliste, med ett avsnitt med fornuftig tekst.

Åh, jeg er så spent, og håper jeg kommer inn!

Hvor lang tid brukte de på å behandle søknaden din etter at du sendte?
    Har du tenkt å bruke PS Help forumen her på TSR? De har mange hjelpere som kan lese gjennom personal statementen din og gi råd...bare si at du er norsk og har ikke peiling hvordan den skal skrives!

0
    ReputationRep:
    27. april fikk jeg beskjed om at de hadde motatt søkanden min.
    19. mai fikk jeg condiitional offer.
    23. mai booka jeg rommet mitt.
    30. juni fikk jeg IELTS-resultatet mitt.
    19. juli fikk jeg undonditional offer.

Etter det har det bare vært formailieter som å bekrefte room booking, e-induction og sånne ting.

0
    ReputationRep:
    (Original post by Becca)
    Har du tenkt å bruke PS Help forumen her på TSR? De har mange hjelpere som kan lese gjennom personal statementen din og gi råd...bare si at du er norsk og har ikke peiling hvordan den skal skrives!
    Jeg tenkte på det, men jeg søker som postgrad, og dermed vil de ikke hjelpe. Jeg må nøye meg med å lese gjennom eksempler som jeg finner ved googling, og satse på at jeg klarer noe som er bra nok.

I tillegg har jeg fått en liste med tips fra studyacrossthepond, og de tilbyr seg også å lese gjennom, så jeg håper det ordner seg.

(Original post by NoShorty)
    27. april fikk jeg beskjed om at de hadde motatt søkanden min.
    19. mai fikk jeg condiitional offer.
    23. mai booka jeg rommet mitt.
    30. juni fikk jeg IELTS-resultatet mitt.
    19. juli fikk jeg undonditional offer.

Etter det har det bare vært formailieter som å bekrefte room booking, e-induction og sånne ting.
    Oi, det tok ikke akkurat lang tid. Jeg så for meg flere måneder og sånt, selv om det sikkert avhenger av hvor mange som søker samtidig som deg. Tusen takk for hjelpen!

EDIT:

Forresten, hvordan pakker dere / planlegger å pakke? Hva prioriterer dere å ta med, og hva bør man kjøpe når man kommer frem? F.eks. er det vel lite vits i å ta med sengetøy fra Norge, men hvor mye klær / til hvilket vær osv?

Om jeg drar, så vil jeg rekke å jobbe 2-3 måneder fulltid i en sommerjobb, og dermed tjene opp mellom 35 og 50k, så jeg satser på at det skal gå greit å kjøpe endel når jeg kommer frem.

0
    ReputationRep:
    Jeg ble litt overrasket da hele semesterets lånekassepenger kom i en bolk.
    Yeay, for masse penger på konto...?!

0
    ReputationRep:
    Jeg tar med klær for alt****s vær utenom sommer, for den er jo over nå.

Men jakker i flere tykkelser (fra lett høst til tykk vinter), de buksene jeg har (kjøper flere når jeg kommer frem, da jeg tror jeg har EN hel bukse akkurat nå), t-skjorter, gensere, cardigans, kjoler, undertøy osv osv osv.

Det er ikke så mye annet jeg tar med meg, utenom: Noen bøker som er relevante, ostehøvel, litt personlig pynt, og andre ting som jeg føler at er nødvendig.

Og SKO, da selvfølgelig, som kommer til å oppta ALT for mye av min baggasje.

Jeg pakker i en kjempestor koffert (max 32kg), en turryggsekk (max 20kg), en sekk til håndbaggasje (max 10kg), og to pakker til å sende med posten (max 10kg hver, koster litt under 400,- på posten).

Jeg bestiller overvekt med SAS, og skal ha med meg det jeg vil ha med meg, men kjøkkenutstyr, sengetøy og sånne ting skaffer jeg der borte, da det blir for mye.

0
    ReputationRep:
    *lang liste*
    Det høres jo nesten ut som litt for mye å ta med seg? Får du plass til alt på et lite dorm room, har du tilgang på noe ekstra oppbevaring? I tillegg har erfaringsmessig ting en tendens til å formere seg uten at man merker det. (Bodde på 12kvm da jeg flyttet ut første gang, flyttelasset var vel omtrent 70% større etter ett år).

Jeg tenkte på en svær koffert, muligens med overvekt, og så en håndbagasje fylt så mye jeg bare kan, og egentlig ikke noe mer i første omgang. Kanskje også gjøre klar en eske med vinterklær som kan sendes ned etter hvert. Jeg planlegger riktignok bare å være der i ett år, men det vil være med 51 uker leie.

0
    ReputationRep:
    åh, har ikke fått søkt lånekassa enda fordi jeg venter fortsatt på papirer fra skolen=S kjedelig greier..

men pakking ja:P haha, eneste jeg klarer å planlegge er alle tingene jeg skal henge på veggen og hyller^^ men skal begynne å pakke nå=) tror faktisk jeg dropper å ta med den tykkeste boblejakka til London:P

planlegger folk å kjøpe mange adaptere, eller nye ledninger til pc, mobil og sånt? Familien flyr over med meg, så tenker å pakke alt i deres kofferter også.

16
    ReputationRep:
    (Original post by BettyJ)
    åh, har ikke fått søkt lånekassa enda fordi jeg venter fortsatt på papirer fra skolen=S kjedelig greier..

men pakking ja:P haha, eneste jeg klarer å planlegge er alle tingene jeg skal henge på veggen og hyller^^ men skal begynne å pakke nå=) tror faktisk jeg dropper å ta med den tykkeste boblejakka til London:P

planlegger folk å kjøpe mange adaptere, eller nye ledninger til pc, mobil og sånt? Familien flyr over med meg, så tenker å pakke alt i deres kofferter også.
    Helt sikkert!

0
    ReputationRep:
    siden jeg skal være der i 3 år skal jeg kjøpe nye ladere, men jeg begynner med å ta med meg en adaptor som skal brukes på laptopen frem til jeg får tak i ledning.

1
    ReputationRep:
    Viva La Norway :awesome:

0
    ReputationRep:
    (Original post by martesv)
    Det høres jo nesten ut som litt for mye å ta med seg? Får du plass til alt på et lite dorm room, har du tilgang på noe ekstra oppbevaring? I tillegg har erfaringsmessig ting en tendens til å formere seg uten at man merker det. (Bodde på 12kvm da jeg flyttet ut første gang, flyttelasset var vel omtrent 70% større etter ett år).

Jeg tenkte på en svær koffert, muligens med overvekt, og så en håndbagasje fylt så mye jeg bare kan, og egentlig ikke noe mer i første omgang. Kanskje også gjøre klar en eske med vinterklær som kan sendes ned etter hvert. Jeg planlegger riktignok bare å være der i ett år, men det vil være med 51 uker leie.
    Ja det blir nok alt for mye, og jeg vurderer fra dag til dag hva som skal være med, men jeg har store problemer med å skille meg fra skoene mine... Alt annet skal ned til the bare minimum... Jeg har STORE problemer med å pakke... Dette går til helvete...

0
    ReputationRep:
    Ja det blir nok alt for mye, og jeg vurderer fra dag til dag hva som skal være med, men jeg har store problemer med å skille meg fra skoene mine... Alt annet skal ned til the bare minimum... Jeg har STORE problemer med å pakke... Dette går til helvete...
    Lykke til, jeg kan sikkert sympatisere litt mer om et års tid, håper jeg.

0
    ReputationRep:
    Jeg pakket mesteparten av klærne i dag, og den baggen veier nå 7,12kg. Det er ikke inkludert penkjoler...

Så jeg tror denne pakkingen skal gå bra...

0
    ReputationRep:
    haha, skal nok gå bra! Skal jo hjem i juleferien regner jeg med, så da kan du jo evnt ta med klær/ting du absolutt må ha likevel (ja skoene)

0
    ReputationRep:
    haha, skal nok gå bra! Skal jo hjem i juleferien regner jeg med, så da kan du jo evnt ta med klær/ting du absolutt må ha likevel (ja skoene)
    ;-)

0
    ReputationRep:
    Så, vet det har blitt spurt om før og at man kunne google det... men uanseett, hva gjør man med ID i England? har virkelig ikke lyst til å ta med passet hver gang jeg går ut i og med at jeg alltid mister ting:/

• See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• Poll
    What newspaper do you read/prefer?
    Useful resources
    US study forum

Accommodation profiles:

iQ Student Accommodation

iQ Student Accommodation

Great value student rooms in city centre locations all across the UK

X1 Lettings

X1 Lettings

Luxury student accommodation in Liverpool & Manchester.

Collegiate Accommodation

Collegiate Accommodation

"This is student living. Just better."

Scape Student Living

Study Inn

Providing stunning high quality, boutique student accommodation throughout the UK

The Student Housing Company

The Student Housing Company

Award-winning student accommodation - voted by 22,000 students.

Groups associated with this forum:

View associated groups
  • See more of what you like on The Student Room

You can personalise what you see on TSR. Tell us a little about yourself to get started.

• The Student Room, Get Revising and Marked by Teachers are trading names of The Student Room Group Ltd.

Register Number: 04666380 (England and Wales), VAT No. 806 8067 22 Registered Office: International House, Queens Road, Brighton, BN1 3XE

Quick reply
    Reputation gems: You get these gems as you gain rep from other members for making good contributions and giving helpful advice.