The Student Room Group

The Norwegian Society

Scroll to see replies

Reply 700
Original post by Jørgen
Hvis du lett kunne kommet inn et bedre universitet, hvorfor ikke for det? Skolepengene er vel ca det samme uansett? Det er ikke en ulempe å ha en god utdannelse. Kanskje det ikke er en stor fordel som mange tror/ønsker (ikke vet jeg), men det skader ihvertfall ikke! Og hvis man er interessert i studiet sitt lønner det seg definitivt.

Og det å ha en engelsk bachelor gjør det, om ikke annet, lettere å søke videre utdanning i utlandet senere.



Hei Jørgen.

Skolepengene er ikke det samme nei, for eksempel. Warwick tar 27 000 pund for en MSc kontra Leeds som tar rundt 15 000 pund om jeg ikke tar feil....

Neida det er ikke en ulempe å ha "god" utdannelse, men hva definerer du som god utdannelse er poenget? Er det Oxford som er god nok? eller er det NHH som er god nok?

Absolutt skader det ikke å ha utdannelse fra det beste universitet om man har muligheten til det, men spørsmålet mitt er, hva for man igjen for det hvis man for eksempel skal søke jobb i Norge? For mange av de 300 universiteter har norske arbeidsgivere hørt om?

Altså la oss ta et annet eksempel: En lege fra polen for også jobb i Norge. Det samme gjelder for en Lege fra Universitet i Oslo.

Jeg ville bare dele mine personlige tanker rundt dette, hvorfor jeg ikke søker inn et bedre universitet, jo fordi :

- det koster mye mer
- norske arbeidsgivere har ikke all verdens interesse over HVOR men heller mer HVA jeg er utdannet som. (hvor kommer kun inn hvis det er en annerkjent universitet over hele verden som f.eks Oxford)

- Selvsagt er det forskjell mellom universiteter, men lenge universitet er godkjent vil nok jeg tro at de holder et viss nivå.

Men selvsagt det er jo opptill hver enkelt hva man har lyst til å gjøre, og studere en topp eller middels universitet. Jeg delte bare mine synspunkter rundt dette og vil anbefale alle sammen om å ikke komme inn i den "luksus" fella om at man absolutt et top ranket universitet. Fordi det er ikke alltid man for mye igjen for det, og man sitter igjen med sykt mye studiegjeld.
Reply 701
Original post by martesv
Fra denne posten ser det ut som om du mener hele poenget med utdanning kun er å en jobb, og for mange er nok det sannheten. Men, som Jørgen sier skader det ikke akkurat med en god utdanning. For min del er mye av poenget med utdanning å lære noe, og selv om rankingtabellene langt nær er hele sannheten, vil de ofte være en indikasjon hvor fornøyde studentene er med studiet. Er det virkelig verdt å spare penger lån (et veldig gunstig lån atpåtil) ved å ta utdannelsen en institusjon som kanskje har mindre dyktige forelesere, mindre motiverte studenter, og færre ansatte per student?

For all del, det er ikke sånn at alt etter topp 5 er elendig, men dersom jeg hadde søkt meg inn et universitet som langt nede listene ville jeg nok undersøkt litt nøyere hvorfor det hadde havnet der, og om grunnen til plasseringen er noe som ville vært relevant for meg.

Dette er uansett et spennende tema, og folk har forskjellige preferanser og mål med utdannelsen sin.

Helt til slutt - enkelte arbeidsgivere vil absolutt bry seg om hvor du har studert, dersom universitetet er spesielt anerkjent innen fagområdet der du har tatt utdannelsen. Dette vil såklart avhenge av fagområde og firmaet, men det er litt dumt å si at ingen bryr seg.


Hei Martesv.

Du tolker meg forsåvidt riktig. Jeg sikter mer mot hva arbeidsgiveren ser etter. Jeg vil nok tro at hovedsaklig er fremtidig jobb, grunnen til at mange tar utdanning. Men selvsagt kan dette variere.

Jeg er helt enig med deg når du snakker om spare penger lån, ved å et litt dårligere universitet. Men la oss snu litt dette, er det verdt å ta opp mye lån, også havne samme stilling og lønnsnivå med en som har gått et litt lavere ranket universitet?

Jeg skal nok si at jeg overdrev litt når jeg sa at ingen bryr seg, selvsagt vil enkelte arbeidsgivere bry seg. Men såklart vil dette avhenge av studie retning. Absolutt enig.

Og helt tilslutt....Hvorfor har jeg fått denne innstillingen? Jo fordi jeg har tatt en meget spesifikk utdannelsen (bachelor) fra et ganske godt kjent studiested i Norge. I tillegg er skolen også kjent for å ha eksperter innen for respektive fagfelt, mange av disse skriver også pensum bøker som blir brukt over hele Norge. Når jeg og mine medstudeneter skulle til å søke jobb, ble vi temmelig skuffet over hvor lite vekt arbeidsgiveren la studiestedet vi hadde tatt utdannelsen fra. Og for stillinger med flere søkere fra alle slags studiesteder i Norge, ble vi ikke skilt noe særlig ut grunn av studiestedet. Tvert imot, det spilte ikke stor rolle...

Da skjønte jeg at hvor feil jeg hadde tenkt helt fra videregående....jeg gikk en ganske bra VGS i Oslo,forsatte dette ved å søke meg inn et bra studiested for høyere utdanning. Hardt arbeid, penger og energi...for å finne ut at det til syvende og sist ikke spiller stor rolle....

Jeg kunne like gjerne gått Hellerud VGS, fått kun seksere hele veien, og kommet inn medisin studiet ved UIO.

Denne feilen skal jeg ikke gjenta for masteren min..
Reply 702
Original post by BettyJ
var vel bare viktige ord i starten som tok mest tid, men etter en liten stund finner man seg selv i å bruke disse ordene selv i en innleveringsoppgave. Null stress:P


Aha :tongue: greit skal ta dette til etteretning. :tongue:

Er det noen her inne som ser Game of Thrones?

Skulle ønske at jeg kunne snakke like bra som "the imp" i serien, han lave dvergen =) Haha :tongue:
Reply 703
Original post by lostlife
Hei Jørgen.

Skolepengene er ikke det samme nei, for eksempel. Warwick tar 27 000 pund for en MSc kontra Leeds som tar rundt 15 000 pund om jeg ikke tar feil....

Neida det er ikke en ulempe å ha "god" utdannelse, men hva definerer du som god utdannelse er poenget? Er det Oxford som er god nok? eller er det NHH som er god nok?

Absolutt skader det ikke å ha utdannelse fra det beste universitet om man har muligheten til det, men spørsmålet mitt er, hva for man igjen for det hvis man for eksempel skal søke jobb i Norge? For mange av de 300 universiteter har norske arbeidsgivere hørt om?

Altså la oss ta et annet eksempel: En lege fra polen for også jobb i Norge. Det samme gjelder for en Lege fra Universitet i Oslo.

Jeg ville bare dele mine personlige tanker rundt dette, hvorfor jeg ikke søker inn et bedre universitet, jo fordi :

- det koster mye mer
- norske arbeidsgivere har ikke all verdens interesse over HVOR men heller mer HVA jeg er utdannet som. (hvor kommer kun inn hvis det er en annerkjent universitet over hele verden som f.eks Oxford)

- Selvsagt er det forskjell mellom universiteter, men lenge universitet er godkjent vil nok jeg tro at de holder et viss nivå.

Men selvsagt det er jo opptill hver enkelt hva man har lyst til å gjøre, og studere en topp eller middels universitet. Jeg delte bare mine synspunkter rundt dette og vil anbefale alle sammen om å ikke komme inn i den "luksus" fella om at man absolutt et top ranket universitet. Fordi det er ikke alltid man for mye igjen for det, og man sitter igjen med sykt mye studiegjeld.


OK, greit nok. Jeg vet bare om skolepenger for bachelor, og der ligger alle rundt £12-15000 (bortsett fra Imperial College som er rundt £23000) for mitt fagfelt. Skjønner godt at du ikke er interessert i £12000 ekstra i lån! (Noe av dette ville sikkert blitt dekket som stipend i Lånekassen, men likevel..).

"Godt nok" for meg er at jeg blir utfordret og lærer mye, har forelesere som vet hva de driver med og kan svare ordentlig spørsmål. Men jeg skjønner selvsagt at dette er subjektivt... Og jeg regner med at du studerer medisin eller noe relatert, det kan hende det blir litt forskjellig fra mitt (veldig teoretiske) studium.
Reply 704
Original post by lostlife
Hei Jørgen.

Skolepengene er ikke det samme nei, for eksempel. Warwick tar 27 000 pund for en MSc kontra Leeds som tar rundt 15 000 pund om jeg ikke tar feil....


Der tar du nok dessverre feil! I tillegg gir lånekassen tilleggsstipend til studiesteder med spesielt dyre skolepenger, som er deres liste. Warwick er denne listen, noe Leeds også er, man trenger ikke ta opp mer lån enn 30% av 116 100kr ved noen av disse studiestedene (siden Lånekassen gir 70% av skolepengene som stipend ved mastergrader)

Original post by lostlife
Hei Martesv.

Du tolker meg forsåvidt riktig. Jeg sikter mer mot hva arbeidsgiveren ser etter. Jeg vil nok tro at hovedsaklig er fremtidig jobb, grunnen til at mange tar utdanning. Men selvsagt kan dette variere.

Jeg er helt enig med deg når du snakker om spare penger lån, ved å et litt dårligere universitet. Men la oss snu litt dette, er det verdt å ta opp mye lån, også havne samme stilling og lønnsnivå med en som har gått et litt lavere ranket universitet?


Startlønn i den første jobben er ikke nødvendigvis fryktelig relevant. Dersom man stiller med en sterkere utdannelse vil man ha potensiale til å være mer kunnskapsrik enn en som har tilsvarende utdannelse fra et svakere universitet (merk "potensiale", da et godt universitet ikke sier noe om studenten nødvendigvis). Og - med mer kunnskap vil man ideelt sett klare å bevise for arbeidsgiver at man er mer verdt, og dermed kunne høyere lønn. Dette blir dog mye synsing basert min egen erfaring, og ikke akkurat noe vanntett informasjon.

Original post by lostlife

Og helt tilslutt....Hvorfor har jeg fått denne innstillingen? Jo fordi jeg har tatt en meget spesifikk utdannelsen (bachelor) fra et ganske godt kjent studiested i Norge. I tillegg er skolen også kjent for å ha eksperter innen for respektive fagfelt, mange av disse skriver også pensum bøker som blir brukt over hele Norge. Når jeg og mine medstudeneter skulle til å søke jobb, ble vi temmelig skuffet over hvor lite vekt arbeidsgiveren la studiestedet vi hadde tatt utdannelsen fra. Og for stillinger med flere søkere fra alle slags studiesteder i Norge, ble vi ikke skilt noe særlig ut grunn av studiestedet. Tvert imot, det spilte ikke stor rolle...


Kjedelig med denne typen erfaringer, og jeg skjønner godt frustrasjonen din. Et godt kjent studiested hjelper dessverre ikke med mindre bransjen selv sier at de anerkjenner det som et sted som utdanner folk godt innen det de trenger.

For eksempel vil steder som NITH markedsføre seg med svært spesialiserte studier innen spilldesign o.l., men folk jeg har snakket med som jobber i spillbransjen har sagt at de heller ofte ville prioritert mer allsidige søkere fra en mer generell datateknikk/informatikk-retning. Igjen - dette er jo kun en anekdote, men jeg føler det er et greit eksempel.

Original post by lostlife

Da skjønte jeg at hvor feil jeg hadde tenkt helt fra videregående....jeg gikk en ganske bra VGS i Oslo,forsatte dette ved å søke meg inn et bra studiested for høyere utdanning. Hardt arbeid, penger og energi...for å finne ut at det til syvende og sist ikke spiller stor rolle....

Jeg kunne like gjerne gått Hellerud VGS, fått kun seksere hele veien, og kommet inn medisin studiet ved UIO.

Denne feilen skal jeg ikke gjenta for masteren min..


Igjen, forstår jeg godt situasjonen din, og er sånn sett enig med deg. Jeg ønsket bare å balansere ut synspunktene i tråden her litt.

Det er såpass gunstig finansiering av masterstudier at jeg fant ut at jeg vil litt mindre lån av å ta en ettårig mastergrad ved York enn å ta en toårig ved UiO.

EDIT: Dette ble jo en skikkelig lang post. Håper jeg ikke blir oppfattet som kranglefant eller noe, mener altså kun å komme med et litt annet perspektiv. Jeg er veldig hyggelig, lover. :smile:
(edited 11 years ago)
Reply 705
Original post by martesv



EDIT: Dette ble jo en skikkelig lang post. Håper jeg ikke blir oppfattet som kranglefant eller noe, mener altså kun å komme med et litt annet perspektiv. Jeg er veldig hyggelig, lover. :smile:



Hei Martesv

Hehe, ja du er nok meget hyggelig :smile: delte bare å mine synspunkter og måten jeg har tenkt til å "angripe" master studiene.... jeg er forøvrig ingen medisin student som Jørgen antok, er mer glad i tall.

Jeg for nok håpe at alle blir fornøyde med vitnemålet da :smile: ikke noe Liv Løberg greier her :smile:
Reply 706
Original post by lostlife
jeg er forøvrig ingen medisin student som Jørgen antok, er mer glad i tall.


Åja, morsomt. Eneste grunnen til at jeg antok det var at du ikke synes prestisje var viktig, som i og for seg ikke er dumt. Derfor antok jeg at du ville studere medisin da det var eksempelet ditt (da eneste grunnen til å studere medisin/jus hvis man ikke tenker at "alle andre synes det er 'viktige' fag" burde være at man har lyst)! Det var bare derfor. Jeg studerer matte selv, thumbs up for det. Da kan vi ihvertfall fastslå at vi ser forskjellig det. :^_^:
Reply 707
Original post by Jørgen
Åja, morsomt. Eneste grunnen til at jeg antok det var at du ikke synes prestisje var viktig, som i og for seg ikke er dumt. Derfor antok jeg at du ville studere medisin da det var eksempelet ditt (da eneste grunnen til å studere medisin/jus hvis man ikke tenker at "alle andre synes det er 'viktige' fag" burde være at man har lyst)! Det var bare derfor. Jeg studerer matte selv, thumbs up for det. Da kan vi ihvertfall fastslå at vi ser forskjellig det. :^_^:



Hei Jørgen :smile:

Hehe, verden er en rar lite sted? eller hva? :smile: Medisin og meg går ikke :tongue: da jeg aldri var noe særlig glad i biologi o.l :smile:
Reply 708
Am also not Norwegian, but have visited the country twice (one summer holiday with a caravan, then some weeks around Christmas in a small hut with loads of snow). My grandparents travel the country every single year with their caravan for 4 months, so my family is somehow "suffering" from Norway fever :biggrin:
Heisann :smile:

Noen som vet/har erfaring med det å ta ettårig mastergrad i UK, for å søke opptak til doktorgrad i Norge?
Hadde vært fint å kunne 'spare inn' et år, men en av foreleserne mine i Norge var nødt til å ta opp en ekstra mastergrad to år hjemme fordi mastergraden fra UK ikke holdt til PhD-opptak. Dette er noen år siden riktignok. Noen som vet?
Fagområdet er forresten historie :smile:
Reply 710
Original post by Skriblerier
Heisann :smile:

Noen som vet/har erfaring med det å ta ettårig mastergrad i UK, for å søke opptak til doktorgrad i Norge?
Hadde vært fint å kunne 'spare inn' et år, men en av foreleserne mine i Norge var nødt til å ta opp en ekstra mastergrad to år hjemme fordi mastergraden fra UK ikke holdt til PhD-opptak. Dette er noen år siden riktignok. Noen som vet?
Fagområdet er forresten historie :smile:


Hei! Jeg har ikke erfaring selv, men etter å ha lett litt rundt UiO sine sider, under doktorgradinfo for søkere ved HF (fakultetet historie ligger under), ser jeg at man enten søke stipendstilling eller "søknad til PhD-opptak ved ekstern finansiering". Det førstnevnte virker som det mest vanlige, og opptak og søkerinfo står det "For å kunne tilsetting i stipendstilling og opptak til doktorgradsprogrammene ved Universitetet i Oslo, kreves det at du har minst femårig grunnutdanning (mastergrad eller tilsvarende). I særskilte tilfeller kan fakultetet gi opptak bakgrunn av ettårig master, etter en vurdering av studiets omfang og kvalitet."

Det er mao ingen garanti for at du kommer rett inn, jeg tror jeg ville tatt kontakt med fakultetet og vise til studiet du ønsker å ta for å se om det kan bli godkjent. Formuleringen "særskilte tilfeller" indikerer dog at det ikke er lett å til.

Det kan være verdt å lete frem tilsvarende sider andre universiteter, jeg valgte å se UiO da det er det jeg er mest kjent med.

Lykke til, og lurt at du tenkte å undersøke dette før du drar til utlandet. :smile:
(edited 11 years ago)
Original post by martesv
Hei! Jeg har ikke erfaring selv, men etter å ha lett litt rundt UiO sine sider, under doktorgradinfo for søkere ved HF (fakultetet historie ligger under), ser jeg at man enten søke stipendstilling eller "søknad til PhD-opptak ved ekstern finansiering". Det førstnevnte virker som det mest vanlige, og opptak og søkerinfo står det "For å kunne tilsetting i stipendstilling og opptak til doktorgradsprogrammene ved Universitetet i Oslo, kreves det at du har minst femårig grunnutdanning (mastergrad eller tilsvarende). I særskilte tilfeller kan fakultetet gi opptak bakgrunn av ettårig master, etter en vurdering av studiets omfang og kvalitet."

Det er mao ingen garanti for at du kommer rett inn, jeg tror jeg ville tatt kontakt med fakultetet og vise til studiet du ønsker å ta for å se om det kan bli godkjent. Formuleringen "særskilte tilfeller" indikerer dog at det ikke er lett å til.

Det kan være verdt å lete frem tilsvarende sider andre universiteter, jeg valgte å se UiO da det er det jeg er mest kjent med.

Lykke til, og lurt at du tenkte å undersøke dette før du drar til utlandet. :smile:


Takk for svar :smile:

Det var dette jeg 'fryktet' ja. Når foreleseren min, som gikk en av de beste universitetene i Storbritannia, ikke får sin master godkjent er nok nåløyet for å ta en PhD med ettårig master ganske trangt. Men jeg skal alltids prøve! :P

Skal forøvrig ta to år bachelor (har første året fra Norge) i Wales før master, men spør først og fremst for å vite litt om hva jeg skal gjøre og planlegge gjennom de to neste årene. Liker å ha oversikt før jeg gjør noe :smile:

Takk for hjelpen :smile:
Reply 712
Dæven hvor fort flybilletter til London forsvinner. Jeg tror jeg bestilte de tre siste Trondheim-London(Gatwick) billettene den 20. september. <_<

Og det virker som hotellene i Bath fyller seg opp rimelig kjapt også.

Mulig at jeg måtte ha funnet fly og hotell til flere tusen mer om jeg ikke hadde handlet raskt.

/rant
Det kan jo også være en advarsel til de som ikke har bestilt biletter ennå.
Reply 713
Original post by stifa
Dæven hvor fort flybilletter til London forsvinner. Jeg tror jeg bestilte de tre siste Trondheim-London(Gatwick) billettene den 20. september. <_<

Og det virker som hotellene i Bath fyller seg opp rimelig kjapt også.

Mulig at jeg måtte ha funnet fly og hotell til flere tusen mer om jeg ikke hadde handlet raskt.

/rant
Det kan jo også være en advarsel til de som ikke har bestilt biletter ennå.


Hvor kjøpte du dem? Jeg sjekket SAS.no, og de har ingen advarsler om plassmangel den 20. september fra Værnes til Heathrow... Og hvis du absolutt vil til Gatwick har Norwegian også mange avganger til under 1000 NOK uten plassmangel foreløpig. Men du har rett i at det var en del med 1 sete igjen, sånn sett kan det hende du har et poeng. Merk at den 20. er en torsdag som ofte er en travel utreisedag sammenliknet med søndag-onsdag (fordi folk liker å dra "langhelg" til London)... det er gjerne dyrere også.
Reply 714
Original post by Jørgen
Hvor kjøpte du dem? Jeg sjekket SAS.no, og de har ingen advarsler om plassmangel den 20. september fra Værnes til Heathrow... Og hvis du absolutt vil til Gatwick har Norwegian også mange avganger til under 1000 NOK uten plassmangel foreløpig. Men du har rett i at det var en del med 1 sete igjen, sånn sett kan det hende du har et poeng. Merk at den 20. er en torsdag som ofte er en travel utreisedag sammenliknet med søndag-onsdag (fordi folk liker å dra "langhelg" til London)... det er gjerne dyrere også.


Jeg skjønner. De billettene jeg kjøpte var nok de billigste som var: 700 kroner for direktefly fra Værnes til Gatwick, altså ingen stopp i Oslo, Bergen eller Køben.

Hotellene i Bath er nok fylt opp akkurat den helgen grunn av de flerfoldige tusener av nye studenter som reiser ditt.
Original post by stifa

Det kan jo også være en advarsel til de som ikke har bestilt biletter ennå.


Det lønner seg nok å bestille snart som mulig ja. Skal bestille snart jeg får vite om boligsituasjonen mitt studiested selv... jeg har en del overganger mellom fly, tog og buss/tog jeg koordinere dette før jeg drar avgårde :P
Reply 716
Original post by Skriblerier
Det lønner seg nok å bestille snart som mulig ja. Skal bestille snart jeg får vite om boligsituasjonen mitt studiested selv... jeg har en del overganger mellom fly, tog og buss/tog jeg koordinere dette før jeg drar avgårde :P

Hvor drar du fra, og til?

Husk at om du skal sove hotell, du nok booke dette. Ser allerede at det fyller seg opp Bath.
(edited 11 years ago)
Original post by stifa
Hvor drar du fra, og til?

Husk at om du skal sove hotell, du nok booke dette. Ser allerede at det fyller seg opp Bath.


Skal fly fra Oslo til London, før jeg tar tog til Birmingham og tog til Aberystwyth (normalt sett blir det tog - men jeg fant ut at universitetet har en Meet & Greet service der de setter opp buss fra Birmingham for internasjonale studenter når de kommer til SB, da henger jeg meg heller dette).

Ja, ta kontakt med Aber for å høre angående boligsituasjonen og om det bare er å flytte rett inn, eller om jeg tilbringe noen dager hotell før jeg kan flytte inn rommet jeg får tildelt.
Reply 718
Original post by Skriblerier
Skal fly fra Oslo til London, før jeg tar tog til Birmingham og tog til Aberystwyth (normalt sett blir det tog - men jeg fant ut at universitetet har en Meet & Greet service der de setter opp buss fra Birmingham for internasjonale studenter når de kommer til SB, da henger jeg meg heller dette).

Ja, ta kontakt med Aber for å høre angående boligsituasjonen og om det bare er å flytte rett inn, eller om jeg tilbringe noen dager hotell før jeg kan flytte inn rommet jeg får tildelt.

Ifølge gotogate.no er det flybilletter til 1000-lappen rundt den tida fra Oslo til Birmingham. Kanskje dette vil spare deg litt tid?
Original post by stifa
Ifølge gotogate.no er det flybilletter til 1000-lappen rundt den tida fra Oslo til Birmingham. Kanskje dette vil spare deg litt tid?


Har sjekket det ut og, men tror nok det er best å fly direkte og heller ta toget til Birmingham. Slipper i hvert fall alt stresset rundt å hente bagasje for å rekke flyet fra København til Birmingham, samt at jeg sparer noen kroner :tongue:

Synd at RyanAir ikke lenger flyr direkte fra Torp - Birmingham, for det hadde passet meg perfekt. :smile:

Quick Reply

Latest